رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

انتخابات بزرگترین آزمون همدلی و هم زبانی

در گفت و گوی جام جم آنلاین با نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد

مولفه های اخلاق و شفافیت هزینه های انتخابات

با بیژن نوباوه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که گپ می زنم چند بار به سرفه می افتد. معمولا وقتی به سرفه می افتد که متاثر می شود و وقتی متاثر می شود که از بی اخلاقی و کجروی می گوید.
کد خبر: ۸۶۵۵۱۰
مولفه های اخلاق و شفافیت هزینه های  انتخابات

نماینده دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام جم آنلاین دیدگاه هایش را درباره انتخابات بیان می کند که در ذیل می آید:

از دیدگاه شما چه راهکارهایی برای جذب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس وجود دارد ؟

خوشبختانه جامعه ما، جامعه ای نیست که نیاز باشد آنها را به روش های مختلف به سمت رای دادن هدایت کنیم چون مردم ما، همیشه آگاه و مشتاق بوده اند تا در تعیین سرنوشت شان سهیم باشند و سی و هفت سال برگزاری انتخابات مختلف گواه این ادعاست.

ایرانی ها دموکراتیک ترین مردم جهان هستند و انتخابات را بهترین راه تاثیرگذاری در آینده شان می دانند به همین علت است که انتخابات در کشور ما، تشویق نمی خواهد، تبیین می خواهد.

منظورتان از " تبیین " چیست ؟

می خواهم بگویم که باید در قالب تبلیغات انتخاباتی، هر نماینده ای به مردم کامل معرفی شود تا آنها با ارزیابی از مشکلات اجتماعی که حل شان اهمیت بیشتری دارد، نماینده ای را انتخاب کنند که در آن حوزه تخصص و کارآمدی بیشتری داشته باشد.

این نوع تبلیغات به نظر شما مسئولیت کیست ؟

مسلما رسانه ها نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کنند. اگر توجه کرده باشید در روزهای آخر انتخابات ، معمولا مردم با عکس ها و فهرست هایی سر و کار دارند که راهگشا نیستند، درحالی که باید کارنامه دقیق کاندیداها به مردم داده شود.

اگر رسانه ها بخواهند به این شیوه عمل کنند ممکن است متهم به جانبداری از چند نماینده یا حزب خاص شوند، به همین علت بهتر نیست ارائه کارنامه نماینده ها را احزاب انجام دهند؟

این مشکل را قبول دارم. ما ساختار فراگیر تشکیلات حزبی نداریم و برخی احزاب هم در انتخابات خلق الساعه و ناگهان درست می شوند و پس از انتخابات غیرفعال می شوند و این یک ضعف است چرا که اگر احزاب قوی عمل کنند و مورد اعتماد مردم باشند، کسانی را به عنوان کاندیدا به جامعه معرفی می کنند که شناخته شده باشند و واقعا لیاقت حضور در مجلس را داشته باشند؛ کسانی که مهارت ها و توانمندی های شان مشخص است و کارنامه روشنی دارند.

البته باید توجه داشته باشید که هر تبلیغی در رسانه ها ، حمایت از حزب و گروه خاص تلقی نمی شود. معرفی نماینده ها در رسانه ها می تواند بدون جهت گیری های خاص و کاملا بیطرفانه باشد مانند مناظره های سیاسی که بارها از رسانه ملی پخش شده و کاملا قانونمند بوده است.

قبول دارید که در برخی مناظره های سیاسی در کشورمان ، گاهی یک طرف یا هر دو طرف مناظره ، اخلاق انتخاباتی را فراموش می کنند ؟

بی اخلاقی انتخاباتی یعنی این که فردی به جای اثبات خودش،‌ به نفی دیگری مشغول شود. این بدترین نوع تبلیغات انتخابات است. متاسفانه این روش یک رویه شده است و برخی خیال می کنند معنای مناظره این است که پیش از اثبات صلاحیت های خودشان به رقیب حمله کنند. چنین بی اخلاقی هایی، تاثیری منفی بر روحیه و تفکرات مردم دارند و روند انتخاب فرد اصلح را در جامعه مخدوش می کنند.

اما توجه داشته باشید که نباید با دیدن مناظره هایی که افرادی در آنها بی اخلاقی می کنند ، تصور کنید مناظره به خودی خود، روشی غلط است و نباید برگزار شود. مناظره سیاسی در همه جای دنیا وجود دارد اما معنایش حمله به دیگری نیست بلکه آنها درباره برنامه های یکدیگر می پرسند و آنها را نقد می کنند.

در واقع مناظره بهترین روش برای تشخیص صلاحیت افراد است چون کاندیداها، ‌ذات واقعی و تربیت شان را در شرایط بحرانی مناظره ، آشکار می کنند. البته مناظره حرفه ای، مجری حرفه ای می خواهد.مجری حرفه ای در مناظره باید مانع توهین و تنش زایی شود.

از دیدگاه من پیشرفت حرفه ای مناظره های رسانه ملی ، روندی صعودی و مثبت داشته است.

در خصوص حمایت احزاب سیاسی از کاندیداهای مجلس نظر شما چیست؟

نماینده می تواند به یک جریان فکری و حزب سیاسی متصل باشد تا بتواند منافع ملی کشور را تامین کند. هم اکنون برخی جریانات سیاسی در کشور کار احزاب را انجام می دهند اما ساز و کارهای لازم را ندارند. وقتی کسی سال ها عضو حزبی است مسلما شناخته شده است و حزب در صورت معرفی اش از او دفاع می کند اما در جریان های سیاسی، نقد عملکرد ضعیف است و افرادی که معرفی می کنند ، نه عملکرد حزبی دارند، نه منسجم . به همین علت رای گیری های مجلس قابل پیش بینی نیست منظورم این است که رفتارها و تصمیم های آن افراد، سازمان نیافته است و اختلال ایجاد می کند.

باور کنید که برخی طرح های خوب در مجلس به همین علت رای نمی آورند. نماینده هایی که وابستگی درستی به احزاب ندارند و در پی جریان های دفعتی سیاسی آمده اند، گاهی مرتکب اشتباه هایی می شوند. برای مثال ممکن است نماینده ای منافع استانی اش را به منافع ملی ترجیح بدهد یا در کمیسیون ها با برخی نمایندگان دیگر با موقعیت شبیه خودش،ارتباط داشته باشد یا با همین روش ها وارد کمیسیون هایی شود که مهارتی در آنها ندارد. این طوری است که برخی کمیسیون ها خالی می مانند مثل همین کمیسیون فرهنگی که فقط 8 نفر حاضر شدند به آن بیایند و سرانجام 4 نفر را به سختی به آن اضافه کردند.

تحصیلات یک نماینده اصلح به نظر شما چقدر اهمیت دارد ؟

حد تحصیلات را قانون مشخص کرده است . من معتقدم که تخصص مهمتر است. شاید یک نفر استاد دانشگاه نباشد اما بهتر از اساتید دانشگاه کار کند و بیشتر از آنها مطالعه داشته باشد.

نماینده ای که در مجلس حضور دارد تا چه حد تحت نظارت است که مفسده ای نداشته باشد ؟

داخل مجلس سیستم های نظارتی قوی فعال هستند. بیرون از مجلس هم ، رفتار نماینده ها با ارگان ها یا سازمان های گوناگون بوسیله نهادهای نظارتی قوی زیر ذره بین است.

اگر صلاحیت سنجی اولیه از کاندیداها سخت گیرانه تر باشد جلوی خیلی از مفاسد بعدی گرفته می شود. شما معتقد نیستید ؟

ببینید ! همین حالا هم فیلترهای ورودی مجلس آسان گیر نیستند.

به نظر شما چرا در کشور ما روشن نیست که نماینده ها هزینه های تبلیغات شان را از کجا می آورند و کسی هم پرسشی در این باره مطرح نمی کند؟

یکی از مهمترین مسایل دنیا، همین شفاف سازی در انتخابات در هر کشوری است مگر کشورهایی که مافیای پولشویی دارند. منبع پولی که یک حزب برای انتخابات خرج می کند باید کاملا روشن باشد. اگر منابع معلوم نباشد ، فساد ریشه می دواند. در چنین شرایطی است که افراد بدون صلاحیت با پشتوانه های مالی بسیار قوی وارد مجلس می شوند تا منافعی به دست بیاورند.

خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها