انتشار اثر در ایران هم‌زمان با هفته‌ وحدت

کمپانی سونی موسیقی فیلم «محمد (ص)» را منتشر کرد

با حذف فیلم «محمد رسول الله» از فهرست مرحله نهایی جایزه اسکار نشان داده شد:

مخالفت غرب با ترویج چهره رحمانی پیامبر

در حالی که انتظار می‌رفت آکادمی اسکار دست‌کم فیلم محمد رسول الله ساخته فاخر و ارزشمند مجید مجیدی را به عنوان یکی از 9 فیلم برتر خارجی زبان انتخاب کند، اما حذف و چشم‌پوشی از عظیم‌ترین پروژه سینمایی جهان اسلام، دوباره این گمانه‌زنی همیشگی را به‌وجود آورد که گاهی سیاست و اهداف پشت پرده هالیوود و سینمای غرب از مسائل فنی و ساختاری یک فیلم پیشی می‌گیرد و فیلم‌هایی که جنبه‌ای معنوی و رحمانی از دین مبین اسلام ارائه می‌کنند، به‌طور کاملا آگاهانه دیده نمی‌شوند و به‌راحتی کنار گذاشته می‌شوند.
کد خبر: ۸۶۵۳۴۸
مخالفت غرب با ترویج چهره رحمانی پیامبر

به گزارش جام‌جم، حتی کیفیت بالای تکنیکی و ساختاری و در سطح اول سینمای جهان هم باعث نشد اعضای آکادمی اسکار روی خوشی به فیلم محمدرسول الله به کارگردانی مجید مجیدی نشان دهند. حضور سینماگران ترازاول سینمای جهان همچون ویتوریو استورارو (مدیر فیلمبرداری)، روبروتو پرپینانی (تدوینگر)، ای.آر.رحمان (آهنگساز)، اسکات. ای. اندرسون (طراح جلوه‌های ویژه رایانه‌ای)، جیانتو دروسی (طراح گریم) و میلژن کرکا کلژاکویچ (طراح تولید) که هرکدام مشارکت در برخی از مهم‌ترین پروژه‌های سینمایی دنیا را در کارنامه دارند، باعث شده بود که فیلم محمد رسول الله به لحاظ فنی و تکنیکی، چیزی از سینمای روز دنیا کم نداشته باشد و حتی قابلیت مقایسه و هماوردی را نیز با فیلم‌هایی در این سطح داشته باشد که در هالیوود و سینمای غرب ساخته می‌شود.

هر چند برخی منتقدان، فیلمنامه و ساختار روایتی را یکی از ضعف‌های مهم این فیلم می‌دانستند، اما چیدمان و کلیت فیلم در سطحی هست که قابل توجه باشد. این انتخاب نکردن، بار دیگر این ظن را تشدید می‌کند که اسکار و هالیوود، چشم دیدن اثری فاخر و شایسته درباره اسلام را ندارد؛ به‌ویژه که این خوانش و قرائت سینمایی از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد. ظاهرا همچنان اغلب فیلم‌هایی از سوی ایران و دنیای اسلام در غرب طرفدار دارد که نمایشگر وضعیتی سیاه و منفی درباره باورها و اعتقادات و وضعیت زندگی مسلمانان و ایرانی‌ها باشد و فیلمی عظیم که سراسر نور باشد و مهربانی و تصویری لطیف از اسلام ارائه کند، نباید به‌درستی دیده شود.

واکنش عجیب موسسه سینمایی نور تابان

اما نکته جالب توجه، صحبت‌های روز گذشته مدیرعامل موسسه سینمایی نورتابان، شرکت تولیدکننده فیلم «محمد» بود، آن هم در شرایطی که سایت رسمی اسکار اسامی 9 فیلم راه‌یافته را به‌طور رسمی منتشر کرده است، محمد صابری به خبرگزاری صداوسیما گفت: هنوز خبر موثقی درباره حذف فیلم «محمد رسول الله» از مرحله بعدی اسکار ۲۰۱۶ دریافت نکرده‌ایم. خبر حذف این فیلم درحد حدس و گمان بوده و هنوز خبر رسمی در این خصوص به ما اعلام نشده است.

درباره 9 فیلم انتخاب شده

اما فیلم‌هایی که اعضای آکادمی اسکار، آنها را به ساخته شایسته سینمای کشورمان ترجیح داد چه آثاری هستند؟ کمدی ِ«برند عهد جدید» ساخته ژاکو ون دورمل از بلژیک یکی از این فیلم‌هاست که درباره انتشار بیانیه‌ای بوده که تاریخ مرگ مردم شهر بروکسل در آن مقرر شده است.

«یک جنگ» ساخته توبیاس لیندهولم از دانمارک یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در بخش بهترین فیلم خارجی زبان است که قصه حضور یک افسر ارتش دانمارک در افغانستان را روایت می‌کند. «موستانگ» یکی دیگر از این فیلم‌هاست که محصول فرانسه و به زبان ترکی است؛ کشور فنلاند هم با فیلم «شمشیرباز» ساخته کلاوس هاروبا در این مرحله از اسکار حاضر است.

از قرار معلوم ساخت فیلم درباره تائید هولوکاست، تمامی ندارد و تقریبا هر سال باید چند فیلم شاخص در این خصوص ساخته شود. این وظیفه را امسال دو فیلم به‌عهده دارند یکی از آلمان و دیگری از مجارستان.

«در آغوش گرفتن ابلیس» ساخته سیرو گوئرا هم اثری است از کلمبیا که قصه‌اش در فضای یک قبیله آمازونی می‌گذرد. ایرلند هم با فیلم «زنده باد» ساخته پدی بریتناچ یکی از بخت‌های دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان است؛ کشور اردن هم با فیلمی به نام «ذیب» در این مرحله از اسکار حضور دارد.

از میان این 9 فیلم، پنج فیلم در 24 دی به عنوان نامزدهای نهایی دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان معرفی می‌شوند و درنهایت یک فیلم در دهم اسفندماه (روز مراسم اسکار 2016) برنده اسکار خواهد شد.

بی‌اعتنایی از «رسالت» تا «محمد»

بی‌اعتنایی اسکار فقط مربوط به اثر مجیدی نمی‌شود و حتی فیلم شاخص «رسالت» ساخته مصطفی عقاد که با مشارکت عوامل درجه یک سینمای جهان و برخی ستارگان آن زمان سینمای دنیا همچون آنتونی کوئین هم ساخته شد، توفیق چندانی در مراسم اسکار 1977 به‌دست نیاورد و موسیقی جاودانه و تاثیرگذار موریس ژار به شکلی خنده دار فقط نامزد دریافت اسکار بهترین موسیقی متن شناخته شد. با علم به چنین بی‌توجهی‌ای که از سال‌های دور تا اکنون ادامه داشته است، می‌توان به سوال چرایی عدم انتخاب فیلم‌هایی همچون محمد رسول الله بهتر پاسخ داد.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دانشجوی ایرانی
-
۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
۰
۰
تلاش های لابی های عربستان سعودی را هم فراموش نكنید با توجه به لابی های قوی سعودی ها در امریكا , سعودی ها عملا اعلام كردند ما با تمام توان با ایرانیها در همه زمینه ها مبارزه خواهیم كرد تا جلوی نفوذ ایران را مهار كنیم , البته تحركات ضد انقلاب و وطن فروشان مزدور خارج نشین را هم فراموش نكنیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها