زن در جمهوری اسلامی، نمادی از ایثار، تلاش، مقاومت و پیروزی است. سال‌های طلایی انقلاب اسلامی و عرصه‌های به‌یادماندنی روزهای دفاع مقدس، حماسه‌سازی زنان دلاوری را به یاد می‌آورد که با توکلی والا، حامی همسران و مشوق فرزندان برای حضور در عرصه‌های مبارزه و جهاد بودند.
کد خبر: ۸۶۵۱۶۷
پیروزی در جنگ، مدیون حماسه‌آفرینی زنان

عرصه‌های بی‌بدیل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همواره آکنده از حضور و نقش‌آفرینی زنانی بوده است که طرحی نو درتاریخ جهان درانداختند و عظمت زن مسلمان را در ردایی از افتخار، آشکار کردند. به همین علت است که مقام معظم رهبری فرموده‌اند شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس، الگوی سومی را ساخته‌اند که در آن زن نه غربی است و نه شرقی.

امروز تاریخ باید حماسه‌سازی شیرزنانی از ایران زمین را در حافظه خود حک کند که به حکم تکلیف الهی و با امید به وعده پیروزی حق و تاسی به اسطوره‌های حق‌طلبی و آزادگی همچنان سرافراز در مقابل حملات پیدا و پنهان دشمنان ایستادگی می‌کنند و هویت دینی و ملی زن را دراجتماع و کانون خانواده پاس می‌دارند.

حماسه‌های جاودانه زنان در دفاع مقدس ظرفیتی بی‌بدیل است که می‌تواند گذر از مرزهای ملی و نظام جهانی تشنه معنویت را با ارزش‌های صبر، ایثار و پایداری سیراب کند. زنان درآن دوران علاوه بر نقشی که در ستادهای پشتیبانی،‌ امداد و درمان داشتند در کنار جهاد مالی، مشوق فرزندان، همسران، برادران و پدران خود برای مشارکت در دفاع مقدس نیز بودند به‌گونه‌ای که مقام معظم رهبری می‌فرمایند «انقلاب ما انقلاب زینبی است، از ابتدای انقلاب، زنان یکی از برجسته‌ترین نقش‌ها را ایفا کردند و نقش آنها اگر سنگین‌تر و دردناک‌تر نبود، یقینا کمتر نیز نبود.»

در واقع جنگ تحمیلی پس از انقلاب اسلامی، عرصه کارزار دیگری را برای زنان آفرید. آنها از نخستین روزهای جنگ، همپای رزمندگان به ستیز با دشمن پرداختند، گاه تن به تن جنگیدند و گاه با پرداختن به امور جنگی حضور مستقیم خود را دردفاع مقدس حفظ کردند. البته به‌تدریج و با طولانی شدن جنگ به نقش‌های دیگر زنان نیز نیاز شد، از این‌رو زنان به پشتیبانی از جبهه در پشت جبهه روی آوردند و به شهرها و خطوط جنگی رفتند تا به امداد و درمان جنگجویان بپردازند. البته همه خدمات جنگی را نمی‌توان در آنچه برشمردیم خلاصه کرد، بلکه باید کار زنانی را که برای رزمندگان شعر و داستان و حماسه نوشتند و موسیقی و فیلم و تئاتر ساختند یا عکس و خبر و گزارش تهیه کردند یا شهید و جانباز و اسیر شدند نیز به حساب بیاوریم.

آنچه زنان را واداشت که در بدترین شرایط با کمترین امکانات در جنگی نابرابر به یاری رزمندگان یا مدافعان کشور بپردازند، ایمان به جزای خیر نزد خداوند و اعتقاد به درستی راه امام بود. اگر غیراز این بود بعید بود پس از آن‌که با ایثار جان، مال و اولاد خود انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند بار دیگر آنچه را از مال و جان و اولاد برایشان مانده بود، فدای حفظ انقلاب کنند. بی‌شک از مهم‌ترین دلایل پیروزی ما در جنگ، حضور خالصانه زنان درعرصه دفاع بود حتی فراتر از این می‌توان گفت «ملتی که بانوانش در صف مقدم پیشبرد مقاصد اسلامی قرار دارند، آسیب نخواهد دید.»

مریم مجتهدزاده

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها