آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

جنایت دولت نیجریه آب به آسیاب داعشی ها و رژیم صهیونیستی ریخت

امام جمعه موقت تهران به جنایات ارتش نیجریه اشاره کرد و تصریح کرد: دولت نیجریه بداند با این جنایت، آب به آسیاب وهابی‌های تکفیری، داعشی‌های بوکوحرام و رژیم جلاد صهیونیستی ریخته است و جنایت فجیعی را مرتکب شده است.
کد خبر: ۸۶۵۱۲۸
جنایت دولت نیجریه آب به آسیاب داعشی ها و رژیم صهیونیستی ریخت

آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های دوم نماز جمعه امروز تهران افزود: جنایت هولناک‌تر از آن است که بتوان توصیف کرد، آمارها دقیق نیست، اما به یقین می‌توانم بگویم که صدها شیعه در این جنایت به خاک و خون کشیده شدند.

وی تأکید کرد: ساده‌اندیشانه است که دولت نیجریه بگوید اینها جلوی کاروان ارتش را گرفته بودند و ساده‌اندیشانه‌تر از دولت نیجریه کسانی هستند که این دورغ را باور می‌کنند، آنها صدها نفر را کشته و در گورهای دسته‌جمعی دفن کرده و حتی جنازه‌ها را به خانواده‌هایشان نیز تحویل ندادند که اینها یک جنایت صهیونیستی است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه دولت نیجریه در گرداب افتاده است، خطاب به آنها گفت: ملک با کفر باقی می‌ماند، اما با ظلم پایدار نخواهد بود و قطره قطره این شهدا شما را به زوال نزدیک‌تر می‌کند، از این شیطنت‌ها و جنایت‌ها دست بردارید.

وی با بیان اینکه مدام دست به شیعه‌کشی می‌زنند، شیخ ابراهیم زکزاکی را رهبر حرکت اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: سال گذشته در روز قدس، 3 پسر او را به شهادت رساندند و در این حادثه نیز تنها پسرش به شهادت رسید و خودش و همسرش هم مجروح شدند، پرونده کسانی که این جنایت را مرتکب شدند با پرونده صهیونیست‌ها گره خورده و خداوند عواقب وخیمی را برای آنها در نظر خواهد داشت.

آیت‌الله خاتمی در همین زمینه ضمن تشکر از مراجع عظام تقلید و مسئولان در ابراز همدردی و محکوم کردن این جنایت از مردم برای حضور در راهپیمایی که برای محکوم کردن این جنایت پس از نماز جمعه تهران، برگزار می‌شود، دعوت کرد.

وحدت حوزه و دانشگاه یک ارزش است

خطیب موقت تهران با اشاره به 27 آذر، روز شهادت آیت‌الله مفتح به‌عنوان پیشگامان وحدت حوزه و دانشگاه، وی را از فضلای حوزه علمیه قم و دانشگاه الهیات دانست و ادامه داد: مسئله وحدت حوزه و دانشگاه یک ارزش است که امام راحل بیش‌ترین تأکیدات را بر آن داشتند و امروز نیز مقام معظم رهبری بر این نکته تأکید دارند؛ چراکه وحدت حوزه و دانشگاه یک ارزش والاست.

وی با بیان اینکه مقصود از این وحدت جمع شدن زیر یک سقف نیست، منظور از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در انگیزه‌ها و اهداف عنوان کرد و گفت: این اتفاق در سال 56 و 57 افتاد و حوزه و دانشگاه یک هدف پیدا کردند و آن هم سرنگونی رژیم سیاه شاهنشاهی و برپایی نظام اسلامی بود.

آیت‌الله خاتمی حوزه و دانشگاه را دو بال رشد یک جامعه توصیف کرد که از نظام مقدس اسلامی که یادگار ارزشمند شهیدان است، دفاع و پاسداری می‌کنند و بر همین مبنا تأکید کرد: با این محور وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفته و ادامه پیدا خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: متأسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اهداف دشمنان شکستن این طرح مقدس بود و سال‌های اول انقلاب دانشگاه به خانه‌های تیمی گروهک‌های مسلح تبدیل شده بود و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از انقلاب فرهنگی، باز هم متأسفانه برخی از جریانات دست از سر دانشگاه برنداشتند.

فتنه خط قرمز ماست

وی به اتفاقات دانشگاه در ایام 16 آذر امسال اشاره کرد و اظهار داشت: هفته گذشته به مناسبت 16 آذر از برخی دانشگاه‌ها گزارشات نگران‌کننده‌ای رسیده بود، آقایان می‌گویند فتنه‌گرانی که در دادگاه محکوم شده‌اند را می‌پذیریم که نباشند، اما کسانی که در دادگاه محکوم شده و زندان هم شده‌اند در دانشگاه صحبت کرده و مقدسات را زیر سؤال بردند، این به معنای تفرقه بین حوزه و دانشگاه و متدین است.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه فتنه خط قرمز ماست، خطاب به مسئولان دانشگاه گفت: چرا فتنه‌گران را به دانشگاه راه می‌دهید که علیه مقدسات اراجیف بگویند، لذا من به مسئولان دانشگاه و وزیر آموزش عالی می‌گویم با این روندی که شما پیش گرفته‌اید تلاش و زحمات 4 دهه آیات مطهری، بهشتی، باهنر و مفتح را به باد خواهید داد؛ چراکه ولایت هم می‌گوید فتنه خط قرمز ماست.

آغاز ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آغاز ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، گفت: واقعیت این است که قرآن در سوره نور سخن از امر جامع دارد، مؤمنین کسانی هستند که در امر جامع پیامبر را رها نمی‌کنند، در تفاسیر گفته‌اند نماز جمعه امر جامع است. جهاد امر جامع است چون در این عرصه‌ها حضور مردم ضروری است، با این تفسیر انتخابات هم می‌تواند مصداقی از امر جامع باشد.

وی ادامه داد: هر رأی‌ای که به صندوق انداخته می‌شود، رأی مجدد به نظام اسلامی است، شما خوبان به این نکته توجه داشته باشید که شورای نگهبان کف صلاحیت‌ها را مشخص می‌کند، سقف صلاحیت با شما مردم است، شورای نگهبان می‌گوید که این آقا حداقل صلاحیت‌ها را دارد اما عقل می‌گوید ما اصلح را برگزینیم، اصلح کسی است که تدین داشته باشد، با مردم باشد، لیاقت داشته باشد، ولایتمدار عملی باشد نه ولایتمدار شعاری، این فرد اصلح است.

خطیب موقت نماز جمعه امروز تهران بر همین اساس یادآور شد: یک راه شناخت اصلح این است که ببینیم از آن کاندیدا چه کسانی حمایت می‌کنند، از طریق حمایت‌کنندگان هم می‌توانیم بشناسیم که این آقا یا خانم کاندیدای انتخابات در چه خطی است.

بسته شدن پرونده PMD

وی همچنین با اشاره به موضوع بسته شدن پرونده PMD، تصریح کرد: این پرونده با تلاش مسئولان محترم بسته شد که در همین جا از رئیس محترم جمهور و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تقدیر و تشکر می‌کنیم، آمانو در گزارش اخیر خود حرف‌های بسیار نامربوط و بی‌اساسی را گفته مبنی بر اینکه «ایران از سال 2003 تا 2009 تحرکاتی در عرصه سلاح هسته‌ای داشته است»،‌ این سخنان از بن و اساس دروغ است.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: 5+1 لطفی در حق ایران نکردند، دروغ 12 ساله را پس گرفتند، مسئله این است و از مسئولان محترم می‌خواهیم حالا که عملاً آنان به دروغشان اعتراف کردند، دروغشان را در مجامع بین‌المللی پیگیری کنند. موفقیت‌های ایران در عرصه هسته‌ای مدیون رهنمودهای مقام معظم رهبری است. مدیون مردم عزیز ماست، مبادا برخی از گروه‌ها و گروهک‌های سیاسی بخواهند این موفقیت‌ها را به نفع خودشان مصادره کنند و از تنور انتخابات از این رهگذر برای خودشان چیزی بپزند.

وی ادامه داد: در جامعه آزاد انتقاد یک اصل اساسی است، اینکه بگوییم دیگر در این عرصه کسی انتقاد نکند، این در تناقض با فرمایش دیگری است که می‌گوید قدرت باید نقد شود اما نقد باید سازنده باشد. باید در عرصه هسته‌ای مسئولان همچنان مراقبت لازم را داشته باشند.

اسقاط هواپیمای روسی با گرای آمریکا بود

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنانش گفت: احساس می‌شود ترکیه به شدت به طناب پوسیده آمریکا چسبیده است، اسقاط هواپیمای روسی با گرای آمریکا بود، تجاوز نظامی به عراق توسط ترکیه با گرای آمریکا انجام شده است، به همسایگانمان می‌گوییم از صدام درس بگیرید، آمریکا از شما استفاده ابزاری می‌کند، مدت مصرفتان که به پایان برسد مانند یک دستمال کاغذی دور ریخته می‌شوید و آمریکا با نوکرانش این گونه عمل می‌کند، ما نمی‌خواهیم شما به چنین روزی بیفتید.

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: هفته گذشته یک طنز سیاسی منتشر شد مبنی بر اینکه عربستان ائتلاف ضدداعش تشکیل داده است، عربستانی که مادر همه گروه‌های تکفیری است، عربستان مادر داعش است، مادر همه گروه‌های تکفیری در سوریه عربستان است، مادر همه گروه‌های تکفیری در هر کجای جهان اسلام عربستان است، این طنز سیاسی آن چنان خنده‌دار است که زن جوان مرده را به خنده وا می‌دارد، شما کجا و ائتلاف ضد داعش کجا؟! شما خودتان داعش‌پرورید، بدتر از این شاه عربستان به شاه نیجریه به خاطر مبارزه با تروریست‌ها (شیعیان نیجریه) تبریک گفته است گویا شاه عربستان عقلش را به طور کلی از دست داده است.

خطبه‌ اول نماز

به گزارش فارس، همچنین آیت‌الله خاتمی در خطبه‌ اول نماز جمعه امروز پایتخت، اظهار داشت: وقتی مسئول حق‌مداری منصوب می‌شود که پارتی و توصیه برخی افراد سرش نمی‌شود، حزب‌بازی و باندبازی را متوجه نمی‌شود و به مُرّ قانون عمل می‌کند، طبیعی است که علیه او مطلب منتشر و شایعه‌افکنی کنند.

وی افزود: کمک به اقامه حق یعنی مسئول مافوق تحت تأثیر جنجال‌ها قرار نگیرد، یعنی مردم مسئول قانون‌مدار را تنها نگذارند، اگر این موضوع روال شود و مسئولان و همه مردم از حق‌مداران حمایت کنند، تبدیل به فرهنگ می‌شود و چیزی هم که فرهنگ شد، ماندگار می‌شود.

امام جمعه موقت امروز تهران تصریح کرد: در روایتی از وجود مقدس پیامبر (ص) آمده «کسی که همراه یک مظلومی راه بیفتد تا آن مظلوم بتواند حقش را بگیرد، خداوند قدم‌هایش را روزی که قدم‌ها می‌لغزد، ثابت نگه می‌دارد»، این روایت بُعد مهم «حق‌مداری» را نشان می‌دهد، اگر بخواهیم در جامعه «حق‌مداری» فرهنگ و نهادینه شود، راهش همین است که مردم و مسئولان از حق و حق‌مداران حمایت و پشتیبانی کنند و فضایی را به وجود آورند که غوغاسالاران بدانند راهی به پیش نخواهند برد.

وی تصریح کرد: بُعد چهارم حق‌مداری صبوری بر حق است. حق‌مداری در طول تاریخ هزینه داشته است، از ابتدای خلقت تاکنون این چنین بوده و زین پس هم حق‌مداری هزینه خواهد داشت، در روایات آمده که باید صبور بر حق باشیم، پای حق بایستیم، ولو تلخ باشد، ولو هزینه‌بر باشد.

آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: درباره تفسیر صبوری بر حق باید بگویم بنده تفسیری زنده‌تر از ملت بزرگ ایران نمی‌دانم، 36 سال است انواع سختی‌ها را بر ملت ایران تحمیل کردند، اما ملت ما به وصایای امامانش عمل کرده و قهرمانانه بر موضع حقش ایستاده و خسته هم نشده‌اند، برخی می‌خواهند ملت ایران را خسته نشان دهند، ولی این ملت خسته نمی‌‌شوند، اما دشمنان را خسته خواهند کرد، ملت بزرگ ایران تفسیر صبوری بر حق هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها