در گفت و گوی جام جم آنلاین با نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد

مولفه های اخلاق و شفافیت هزینه های انتخابات

صاحبنظران در گفت‌وگو با جام‌جم بر ضرورت هوشیاری مردم نسبت به نفوذ دشمن در انتخابات خبرگان تاکید کردند

آغاز ثبت‌نام مجلس خبرگان رهبری

ثبت‌نام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از امروز آغاز شده و تا چهارشنبه هفته آینده، دوم دی ادامه می‌یابد.
کد خبر: ۸۶۵۰۶۰
آغاز ثبت‌نام مجلس خبرگان رهبری

به گزارش جام‌جم، داوطلبان عضویت در مجلس خبرگان به‌موجب ماده 3 قانون انتخابات باید ‌هنگام ثبت‌نام ،واجد شرایط اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد در حد قدرت استنباط مسائل فقهی و تشخیص ولی فقیه واجد شرایط رهبری، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز، معتقد به نظام جمهوری اسلامی ایران و نداشتن سوابق سوءسیاسی و اجتماعی باشند.

مردم اجازه ورود متظاهرین را ندهند

همزمان با برگزاری انتخابات مجلــس خبــرگان رهبری، به‌تازگی برخی بزرگان و علما هشدارهای مکرری را در زمینه این انتخابات و احتمال نفوذ برخی عناصر جناحی بیان و تاکید کردند که ممکن است در جریان انتخابات یا تبلیغات و فضاسازی‌های رسانه‌ای، انتخابات خبرگان و در نتیجه ترکیب خبرگان به‌سمتی هدایت شود که ترکیب این مجلس، متمایل به یک جریان سیاسی خاص شود.

بر این اساس، آیـت‌الله حســن ممـدوحی، نماینده کرمانشاه در مجلس خبرگان هم در گفت‌و‌‌گو با جام‌جم، نهاد خبرگان را دارای جایگاه ویژه‌ای در قانون عنوان کرد و گفت: البته دشمنان بی‌میل نیستند که در این زمینه خللی وارد کنند و نیروهای خود را وارد این مجلس کنند اما باید بدانند که به مدد خداوند متعال این‌بار نیز تمامی توطئه‌های آنان از بین خواهد رفت و ما مجلس خبرگان خوبی خواهیم داشت. وی با تاکید بر این‌که در تمامی انتخابات شاهد برخی شیطنت‌ها از سوی دشمنان هستیم افزود: مسئولان ومردم باید دقت کنند که با نحوه رای دادن به منتخبان اجازه ورود این متظاهرین را ندهند.

تلاش برخی جریانات سیاسی برای نفوذ در خبرگان

محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به جایگاه مجلس خبرگان در قانون اساسی به جام‌جم گفت: مجلس خبرگان مجلسی تخصصی و متشکل از مراجع عالی رتبه نظام است که تعیین جایگاه رهبری را به‌عهده دارد. وی افزود: اما جدای از این بحث با توجه به حضور علما و مجتهدین در این مجلس، این نهاد یکی از لنگرگاه‌های معنوی وسیاسی در جهت تقویت نظام اسلامی محسوب می شود.

عضو حقوقدان مجلس شورای اسلامی افزود: البته برخی جریانات سیاسی نه‌چندان خوش نیت به دنبال این هستند که این لنگرگاه را که حافظ معنوی نظام اسلامی است، تبدیل به مجلسی علیه خود کنند تا به اهدافشان برسند.

دهقان هشدار داد: متاسفانه این جریانات به‌خاطر دیدگاه‌های سیاسی و کینه به نظام اسلامی هم‌اکنون خواست دشمن را تعقیب کرده و تلاش دارند با نفوذ دادن برخی افراد، خبرگان را از مسیر واقعی خود دور کند.

وی با اشاره به جایگاه نظارتی شورای نگهبان در انتخابات خبرگان رهبری گفت: مطابق قانون مجلس خبرگان، نهاد نظارتی این انتخابات به‌عهده شورای نگهبان است و صلاحیت افراد از سوی این نهاد تعیین می شود که جای هرگونه نگرانی را از بین می‌برد.

جدول زمانی برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری

26 آذر

آغاز ثبت نام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری

2 دی

پایان ثبت نام داوطلبان

6 دی

آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان

15 بهمن

پایان بررسی صلاحیت داوطلبان در مراجع ذیربط

22 بهمن

آغاز تبلیغات انتخاباتی داوطلبان

5 اسفند

پایان تبلیغات انتخاباتی

7 اسفند

برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان

فاطمه امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها