یک کاربر اینترنتی به اتهام عدم رعایت احترام پادشاه تایلند و دشنام دادن به سگ او از سوی دولت نظامی این کشور که در پی کودتای ماه مه سال 2014 قدرت را در دست دارد، زندانی شد.
کد خبر: ۸۶۴۴۸۷
به سگ پادشاه دشنام داد ، زندانی شد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فرانس پرس، یک کارگر 27 ساله صنعت اتومبیل سازی تایلند به دلیل کامنتی که در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر کرده و در آن سگ مورد علاقه پادشاه این کشور را مورد توهین قرار داده است، تحت تعقیب جزایی قرار گرفته و از یک هفته پیش بازداشت شده است.

پاوینی چامسری وکیل این کارگر که عضو کانون وکلای تایلندی مدافع حقوق بشر است ضمن اعلام این خبر گفت که دولت نظامی که به شدت سلطنت طلب است دستور بازداشت موکلش را صادر کرده است.

دادگاه نظامی بانکوک که رسیدگی به این پرونده را به عهده دارد از هرگونه اظهارنظری در این مورد خودداری کرده است.

تاناکورن سیریپایبون کارگر 27 ساله روز سه شنبه هفته گذشته در ساموت پرکان در نزدیکی بانکوک بازداشت شده است. او به دلیل چند اتهام از جمله توهین به مقام سلطنت ( زدن لایک در مورد یک عکس دستکاری شده پادشاه) ، توهین به تونگدائنگ ، سگ مورد علاقه شاه ، عدم رعایت قانون انفورماتیک کشور و نیز انتشار یک انفوگرافی در صفحه فیسبوکش در ارتباط با ماجرای یک پرونده اختلاس که دولت نظامی را زیر سوال می برد ممکن است به مجازات 37 سال زندان محکوم شود.

پرونده اختلاس مربوط به طرح فرعونی و پرهزینه پارک راجابهاکتی می شود که برای گرامیداشت آخرین سلسله پادشاهان تایلند ساخته شده و مقامات بلندپایه نظامی کشور متهم به اختلاس در هزینه های احداث آن هستند.

در عین حال، در تایلند خانواده سلطنتی تحت حمایت یکی از سخت ترین قوانین جهان بوده و هر فردی که به بهومیبول آدولیادج پادشاه 88 ساله که مانند یک نیمه خدا تلقی می شود ، ملکه ، ولیعهد یا نایب السلطنه توهین کند برای هریک از این جرایم به 15 سال حبس محکوم می شود.

همچنین، تونگدائنگ ، سگ شاه دارای یک قدرت نمادین است: در گذشته شاه تایلند از این سگ برای رساندن توصیه هایش به ملت استفاده می کرد.

این سگ موضوع یک فیلم انیمیشن است که از ابتدا ماه دسامبر 2015 به مناسبت 88 سالگی پادشاه روی پرده سینماهای تایلند رفته است.

در ضمن، سگ سلطنتی موضوع کتابی بوده است که بهومیبول آدولیادج پادشاه تایلند آن را در سال 2002 نوشته بود. در این کتاب پادشاه از نقش سگ استفاده کرد تا به رعایایش جایگاهشان را در جامعه به شدت طبقاتی تایلند یادآوری کند.

دولت نظامی تایلند از قانون توهین به مقام سلطنت در ماه های اخیر که پادشاه 88 ساله در بیمارستان بستری است و نگرانی در مورد جانشینی اش وجود دارد ، به طور گسترده ای برای سرکوب مخالفان استفاده کرده است.

مترجم: بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
پیراسته فر
-
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
۰
۰
حتماً به سگ گفته"..."!
jeykido
-
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
۰
۰
اینا كه فحش و فحش كاری بلد نیستن،نهایتش گفته باشه چخه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها