مصباحی مقدم در گفت و گو با جام جم آنلاین :

بررسی لایحه 95 با تاخیر مواجه خواهد شد

با توجه به فرا رسیدن زمان ارائه لایحه بودجه از سوی دولت بسیاری از کارشناسان مشغول بررسی لازمه‌ها و ویژگی‌های بودجه سال 1395 هستند. این در حالی است که اکنون شرایط اقتصادی ایران و جهان به گونه‌ای است که ارائه این لایحه بودجه حساس‌تر از سال‌های قبل شده است و باید نکات ریزتری را نسبت به بودجه‌های گذشته مد نظر داشته باشیم.
کد خبر: ۸۶۴۳۷۴
لایحه بودجه 95 و 4 نکته کلیدی

حال اگر قصد بررسی بایدها و نبایدهای بودجه سال آینده کشورمان را داریم باید قبل از هرگونه اظهارنظر برخی پیش‌نیازها را مدنظر داشته باشیم که اصلی‌ترین آن را می‌توان در مورد ارائه برنامه ششم توسعه دانست چون این برنامه در واقع شالوده اصلی بودجه است، در حالی که هنوز این برنامه از سوی دولت ارائه نشده و این سوال را در ذهن کارشناسان ایجاد می‌کند که بودجه سال آینده برچه اساسی نوشته شده است؟ این خلأ کاملا محسوس یعنی ارائه نشدن برنامه ششم توسعه از سوی دولت فعلا با استفاده از احکام ثابت برنامه پنجم برطرف شده و اکنون بودجه سال 1395 نوشته شده است. گذشته از این لایحه بودجه 95 باید درباره چهار مولفه رویکرد خردمندانه‌ای داشته باشد:

1ـ بودجه براساس اقتصاد مقاومتی نوشته شود: اگرچه اکثر مسئولان دولتی و دست‌اندرکاران تنظیم بودجه سخن از اهمیت اجرای اقتصاد مقاومتی می‌گویند اما شواهد امر بر این است که اراده‌ جدی در این زمینه موجود نیست و نمی‌توان زیاد به آن امیدوار بود. بنابراین به جای سخنرانی‌ و اظهارنظرهای غیراصولی بهتر است مبنای لایحه بر اقتصاد مقاومتی و اجرای حقیقی و واقعی آن با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و الزاماتی که ایشان ارائه کرده‌اند، باشد.

2ـ بیش از حد نباید به اثرات رفع تحریم‌ها خوشبین بود؛ چون براساس شواهد موجود برطرف شدن تحریم‌های یکجانبه غرب علیه کشورمان تنها 20 درصد مشکلات را رفع خواهد کرد. بنابراین، حال که دولت تمام انرژی خود را در گفت‌وگو با 1+5 صرف کرده است باید به فکر باقی مانده اقتصادمان که اکنون در رکودی غیرقابل تصور گرفتار شده، باشد و به رفع تحریم‌ها دل خوش نکند.

3ـ نرخ دلار را منطقی تعیین کنیم؛ در این باره برخی از مقامات سخن از دلار آزاد در لایحه بودجه 95 می‌گویند که همین امر می‌تواند به جوی نامناسب برای اقتصاد ایران و همچنین افزایش قیمت‌ها تبدیل شود بنابراین بهتر است در این زمینه کاملا با احتیاط و علمی سخن بگوییم نه این‌که صرفا به دنبال رفع مشکلات به‌هر‌قیمتی‌باشیم.

4ـ تکلیف یارانه‌ ثروتمندان روشن شود؛ براساس شواهد، اکنون دولت اراده کافی برای حذف یارانه ثروتمندان را نداشته، موضوع را جدی نپنداشته و با وجود تکلیف قانونی در قانون بودجه 94 یارانه شمار کمی از ثروتمندان را حذف کرده است؛ در صورتی که حذف یارانه ثروتمندان می‌تواند کمک بسیار مناسبی برای کاهش هزینه‌های دولتی و همچنین کاهش نقدینگی باشد بنابراین لایحه بودجه 95 باید تکلیف حذف یارانه پردرآمدها را یکسره کند.

موسی‌الرضا ثروتی - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها