محققان آمریکایی با استفاده از ایمپلنت ها به درمان خشکی چشم در مبتلایان به سندرم خشکی چشم می پردازند.
کد خبر: ۸۶۳۶۶۰
خشکی چشم با ایمپلنت درمان شد

سندرم خشکی چشم، بیماری شایعی است که ویژگی اصلی آن اختلال غدد اشکی و سلول های شاخی ملتحمه چشم است. این اختلال می تواند منجر به صدمه سطوح چشمی شود و در نتیجه علائم ناشی از آن، کیفیت زندگی فرد به شدت تضعیف می یابد.

آسیب بینایی، سوزش، خارش، درد و تضعیف دید چشم ها از عوارض جدی این بیماری هستند که معمولا لایه نازکی از اشک می تواند تمام این عوارض را تسکین دهد. بیشتر افراد مبتلا به این اختلال بالای ۴۰ سال دارند. البته گروه سنی در معرض خطر معمولا ۲۵ تا ۳۰ ساله ها هستند. این بیماری در شرایط نادر حتی می تواند منجر به از دست دادن بینایی شخص شود.

محققان دانشگاه استنفورد موفق به ساخت ایمپلنتی شده اند که می تواند اشک بیشتری تولید کرده و چشم کاربرانش را از خشکی نجات دهد.

پرفسور Daniel Palanker ، سرپرست این پروژه می گوید: « این دستگاه به طول ۱۶ میلی متر و عرض ۴ میلی متر و ضخامت ۲ میلی متر بوده و می تواند تحولی در سندرم خشکی چشم به دنبال داشته باشد.»

محققان این ایمپلنت را در آزمایشات اولیه در زیر غده اشکی تحتانی چشم یک خرگوش کاشتند. سپس با فعال کردن آن به صورت بی سیم، ایملپنت غده را تحریک به فعالیت کرده و در نتیجه این فعالیت در حدود ۵۷ درصد اشک بیشتری تولید شد.

به گزارش مهر، هنگامی که محققان از این دستگاه برای تحریک مسیر بین مغز و نورون های حسی در چشم حیوانات استفاده کردند، پاسخ به مراتب بهتری نیز دریافت کردند.

محققان با وجود این موفقیت همچنان معتقدند، محتوای چربی و پروتئینی این اشک های مصنوعی تولید شده هنوز هم به تجزیه و بررسی های بیشتری نیاز دارد. این ایمپلنت در حال گذراندن آزمایش های بالینی FDA است تا در یک سال آینده بتواند در دسترس عموم قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها