فعالان اقتصادی آلمان در گفت‌وگو با جام‌جم:

اروپایی‌ها با چین و ترکیه در بازار ایران رقابت می‌کنند

پس از امضای توافق‌نامه هسته‌ای ایران و 1+5 افق‌های تازه‌ای در اقتصاد کشورمان نمایان شد به‌صورتی که رفت و آمد هیات‌ها و شرکت‌های تجاری خارجی به کشورمان محسوس شده که حکایت از امتیازهای سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران برای شرکت‌های خارجی خصوصا اروپایی دارد.
کد خبر: ۸۶۳۱۳۱
اروپایی‌ها با چین و ترکیه در بازار ایران رقابت می‌کنند

این درحالی است که بحث ماشین‌سازی و تامین ماشین‌آلات صنعتی در بخش‌های مختلف یکی از مهم‌ترین نیازهای کشورمان برای تقویت زیرساخت‌های توسعه صنعتی است.

در همین زمینه گروهی از صاحبان صنایع ماشین‌سازی آلمان طی روزهای 16 و 17 آذرماه امسال به ایران سفر کردند که جام‌جم با دو نفر از آنها گفت‌وگویی کوتاه داشته و ارزیابی آنها از اقتصاد ایران را جویا شده است:

خودتان را معرفی کنید.

مایکل کایزره از شرکت MTI آلمان هستم. این شرکت در زمینه ساخت ماشین‌آلات تولید مصنوعات پلاستیکی فعالیت داشته و به اقصی نقاط جهان صادرات انجام می‌دهد.

شرایط حضور در بازار ایران را چگونه ارزیابی کرده‌اید؟

این موضوع، دلیل اصلی سفر ما به ایران است تا بتوانیم درباره بازار ایران بیشتر اطلاعات به‌دست آوریم. اما در مجموع براساس اطلاعاتی که داریم، می‌دانیم اقتصاد ایران در صورت برداشته شدن تحریم‌های بانکی و اقتصادی ظرفیت بالایی دارد. به‌خصوص این‌که در زمینه صنعت تولید پلاستیک، کشور ایران دارای سابقه طولانی در تولید پلاستیک پرواتیلین، پرو پوپلین و pvc است. به همین دلیل فکر می‌کنم ایران برای ماشین‌آلات مربوط به این صنعت بازار بسیار مناسبی است. البته با توجه به این‌که ایران ماشین‌آلات صنعتی بسیاری در اختیار دارد، این کشور را از نظر صنعتی توانمند می‌بینیم و یقین دارم پس از یک دوره کوتاه‌مدت ارتباط گسترده تجاری با ایران خواهیم داشت. هرچند بسیار خرسندم که پس از یک دوره غیبت طولانی در بازار ایران، آلمان‌ها دوباره به ایران بازگشته‌اند.

در این سفر موفق به امضای قراردادی با ایران شده‌اید؟

بله. پس از نشست‌ با تولیدکنندگان ایرانی قراردادی برای 20 دستگاه ماشین امضا شده است.

آیا ایران برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

با توجه به این‌که اکنون برخی از کشورها مثل ترکیه و چین در ایران سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده‌اند، ممکن است تولیدکنندگان اروپایی زیاد قدرت رقابت نداشته باشند. هرچند این موضوع بستگی به شرایط آینده دارد.

ایران پتانسیل بالایی دارد

خودتان را معرفی کنید.

سباستین والتر هستم و برای شرکت BBM کار می‌کنم. این شرکت دستگاه‌های تولید لوازم و بسته‌بندی پلاستیکی غذای فشرده، بسته‌بندی سس و در بخش‌های دیگر مثل اسباب‌بازی، اسنوبرد، وسایل بازی پارک‌ها و... فعالیت می‌کند.

ایران را چگونه کشوری می‌بینید؟

من قبلا در دبی زندگی کرده‌ام و با زندگی در کشورهای اسلامی آشنایی کامل دارم. اما این اولین‌باری است که به ایران آمده‌ام و با فضای این کشور آشنا می‌شوم. این درحالی است که باید بگویم ایرانیان مردمان مهمان‌نواز و خون‌گرمی هستند.

بازار کار در ایران را به چه صورتی می‌بینید و آیا ایران برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

فکر می‌کنم بازار ایران جای پیشرفت دارد. زیرا این کشور دارای ظرفیت بالایی برای نوسازی صنایع خود است. همچنین کشور شما، اقتصاددان‌های جوان و فعالی دارد که می‌توانند تغییر و تحول ایجاد کنند.

مهم‌ترین نکته برای بازرگانان آلمانی حاضر در این هیات چیست؟

همان‌طور که می‌دانید نکته اصلی درباره سرمایه‌گذاری، کسب اطلاعات کافی درباره بازار هدف است. بنابراین علاقه‌مند به شناخت ایران و تمامی جوانب سرمایه‌گذاری در این کشور هستیم از این رو می‌توان دریافت اطلاعات کافی و شفاف را مهم‌ترین نکته برای سرمایه‌گذاران دانست.

مهدیه آخوندزاده - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها