وزیر نفت با واکنش به اظهارنظرهای رئیس نیجریه‌ای اوپک با تاکید بر اینکه با لغو تحریم‌ها تولید نفت ایران افزایش می‌یابد خواستار بازگشت نظام سهمیه بندی به اوپک شد.
کد خبر: ۸۶۱۴۱۲
سهمیه‌ها باید به اوپک بازگردد

بیژن نامدار زنگنه پیش از سفر به وین به منظور حضور در نشست ۱۶۸ اوپک، گفت: اکنون اکثریت بالایی از اعضای اوپک متقاضی کاهش تولید هستند تا عرضه اضافی نفت در بازار مدیریت و در نتیجه قیمتها اصلاح شود اما اقلیتی در اوپک به دلایلی موافق این موضوع نیستند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه تصمیمات در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با اجماع گرفته می شود تصریح کرد: با اینکه اکثریت اوپک موافق کاهش عرضه هستند اما تا همه اعضا موافق و ملزم به رعایت سهمیه های تولید نباشند این موضوع محقق نمی شود.

این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه نفت کالایی سیاسی است و همیشه اراده سیاسی کشورها پشت آن قرار دارد، اظهار داشت: این گونه نیست که وزیران نفت کشورهای عضو با مذاکره و بحث به نتیجه و توافق برسند چراکه هر وزیری منتقل کننده اراده سیاسی کشور خود است و اگر کشوری اراده سیاسی نداشته باشد که قیمت ها بالا رود یا تولید کاهش یابد نمی توان با مذاکره آن کشور را متقاعد کرد چراکه اراده سیاسی کشورها نه در اجلاس اوپک، که در پایتخت آنها شکل می گیرد.

وجود ۲ میلیون بشکه نفت مازاد در بازار

این مقام مسئول همچنین میزان سهمیه ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه ای نفت اوپک را زیاد دانست و افزود: پیشتر همیشه اوپک به نحوی سهمیه بندی می کرد که مازاد عرضه در بازار نباشد اما امروزه بیش از دو میلیون بشکه مازاد عرضه داریم که رو به افزایش است و این وضع خوبی نیست.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از اعضا معتقدند قیمت مناسب نفت حدود ۷۰ دلار است اما با این رقم فاصله زیادی داریم، تبیین کرد: اراده سیاسی را در برخی اعضای اوپک نمی بینیم که بخواهند تولید خود را کاهش دهند چراکه معتقدند باید بازار را برای مدتی به حال خود رها کرد.

زنگنه در ادامه با بیان اینکه اوپک باید به نظام سهمیه بندی برای هر عضو و نظارت بر آن باز گردد تا قیمتهای جهانی نفت اصلاح شود، تاکید کرد: قطعا پیش از حضور در این اجلاس که از روز جمعه آغاز خواهد شد، نشستها و مذاکراتی با اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و از جمله اندونزی که به تازگی به عضویت این سازمان درآمده است خواهیم داشت.

وی افزود: هم اکنون میزان تولید اوپک از سقف تعهدش بیشتر است و با توجه به عضویت اندونزی و بازگشت تولید یک میلیون بشکه ای نفت ایران در ۶ ماه آینده که بخاطر تحریم های ظالمانه از آن جلوگیری شده بود، علی القاعده اوپک باید اینها را هم در سقف تولید خود منظور و سقف تولید را اصلاح کند.

وزیر نفت با اعلام اینکه اوپک در مرحله بعد باید سهمیه ای برای هر کشور تعیین کند چرا که اوپک بدون تعیین سهمیه کشورها، معنی ندارد و الان ما سقفی برای تولید کشورهای عضو نداریم، گفت: بنابراین در این باره هم در اجلاس وزیران عضو اوپک بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

زنگنه همچنین در باره تعیین دبیرکل جدید اوپک به عنوان یکی دیگر از دستورات این نشست گفت: در این اجلاس همچنین تلاش می کنیم دبیرکل جدیدی برای اوپک انتخاب شود و اگر به اجماع نرسیدیم، با توجه به اینکه دوران دبیرکل فعلی به پایان رسیده است، بطور طبیعی به روالی که قبلا در اوپک سنت بود، رئیس مجمع وزیران اوپک با اعزام نماینده خود، دبیرخانه را تا دور بعدی اجلاس اداره خواهد کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه چنانچه شخصی دلش برای وضع آشفته بازار و قیمت پایین نفت خام می سوزد، خاطرنشان کرد: باید فشار را بر کشورهایی بیاورد که سهم تولیدی ایران را گرفته اند؛ نه این که حق مسلم حاکمیت یک کشور را با گفته هایش نادیده گیرد.

واکنش زنگنه به اظهارنظر وزیر نفت نیجریه

زنگنه همچنین درباره اظهار نظر وزبر نفت نیجریه، مبنی بر درخواست از ایران برای به تاخیر انداختن افزایش تولید خود پس از لغو تحریمها به منظور بهبود قیمت نفت تاکید کرد: این چنین اظهارنظرهای خارج از صلاحیت و جایگاه رئیس کنفرانس است، ضمن این که وضع کنونی و آشفته بازار در شرایط کنونی از افزایش تولیدی ناشی می شود که ایران در آن سهیم نیست و کشورمان وارد بحث نشده است.

وی افزود: مسئولیت آشفتگی بازار نفت خام بر عهده کسانی است که افزون بر جایگزین کردن کاهش تولید نفت خام ایران، خارج از مصوبه های اوپک، افزایش تولید نفت داشته اند.

وزیر نفت تاکید کرد: چنانچه شخصی دلش برای وضع آشفته بازار و قیمت پایین نفت خام می سوزد، باید فشار را بر کشورهایی بیاورد که سهم تولیدی ایران را گرفته اند؛ نه این که حق مسلم حاکمیت یک کشور را با گفته هایش نادیده گیرد و پس از آن از کشوری که مورد ستم قرار گرفته است، بخواهد همچنان داوطلبانه محدویتهای ظالمانه ای که علیه اش اعمال شده است را ادامه دهد.

به گزارش مهر، امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه دیروز (چهارشنبه، ١١ آذرماه) پیش از عزیمت به وین برای شرکت در نشست ١٦٨ اوپک در جمع خبرنگاران گفته بود: نیجریه به منظور جلوگیری از افت بیشتر قیمت نفت که بر درآمدهای کشورهای تولیدکننده آثارمنفی می گذارد از اوپک می خواهد تا ایران را از برنامه خود برای افزایش تولید نفت خام پس از لغو تحریمها بازدارد.

این عضو کابینه دولت نیجریه افزوده بود: نسبت به سطوح کنونی قیمتهای جهانی نفت خام حساسیت ویژه ای وجود دارد، چنانچه ایران سال آینده بخواهد بر اساس برآوردها روزانه حدود یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه نفت خام روانه بازارهای جهانی کند، خطر کاهش بیشتر قیمتهای جهانی نفت خام وجود دارد.

وزیر نفت نیجریه تصریح کرد: من در کنار دیگر وزیران نفت اوپک تلاش می کنیم ببینیم چگونه می توان بازگشت نفت خام ایران به بازارهای جهانی را به تاخیر انداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها