مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری:

نرخ های گذشته هواپیمایی؛ هنوز پابرجاست

گزارش خبری جام‌جم

قیمت بلیت هواپیما آزاد شد

سازمان هواپیمایی کشوری دیروز دستورالعمل آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد که بر اساس آن 170 مسیر با قیمت آزاد و 87 مسیر تحت عنوان مسیرهای حمایتی، با قیمت قبلی عرضه خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۱۱۳۵
قیمت بلیت هواپیما آزاد شد

به گزارش جام‌جم، از 15 آبان سال 91 بلیت هواپیما با بازه 30 درصدی به طور شناور فروخته شد. در این روش شرکت‌های هواپیمایی در مواقع کم‌تقاضا مجبور می‌شدند قیمت بلیت خود را با نرخ کمتر از نرخ مصوب عرضه کنند. این در حالی است که قیمت بلیت در ایام پرتقاضا از رقم مصوب بسیار بیشتر می‌شد.

آزاد سازی قیمت بلیت دراجرای بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه دهم اردیبهشت ۱۳۹۳ شورای عالی هواپیمایی صورت گرفته و هدف از آن بهبود شرایط سفر، افزایش رضایتمندی مسافران و ارتقای فضای کسب و کار در حوزه سفرهای هوایی داخل کشور است.

این آزادسازی با نظر کمیته‌ای متشکل از مدیرکل دفتر نظارت، مدیرکل دفتر حقوقی و امور بین‌الملل و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی انجام گرفته است.

جزئیات آزادسازی

در همین حال دیروز سازمان هواپیمایی کشوری، جزئیات دستورالعمل آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را اعلام کرد. در این دستورالعمل، مسیرهای هوایی کشور به دودسته تقسیم شده است؛ دسته اول مسیرهایی است که قیمت بلیت در آنها آزاد شده و این مسیرها بیشتر مسیرهای پرتردد کشور مانند مسیر تهران ـ مشهد هستند. دسته دوم نیز مسیرهای موسوم به حمایتی هستند و بیشتر در مناطق محروم قرار دارند.

براساس این دستورالعمل که خبرگزاری مهر متن کامل آن را منتشر کرده است، درخصوص مسیرهای حمایتی نرخ بلیت به مدت یک سال توسط سازمان هواپیمایی کشوری تعیین و اعلام می‌شود، پس از دوره یکساله این مسیرها نیز با صلاحدید سازمان مشمول آزادسازی نرخ خواهند شد. تعداد کل مسیرهای کشور ۲۵۷ مسیر است که 170 مسیر با نرخ آزاد و 87 مسیر با سیستم حمایتی عرضه خواهد شد.

در ماده 2 این دستورالعمل نیز آمده است که شرکت‌های هواپیمایی ملزم به ایجاد بسترها و شرایط ذیل به منظور اجرای آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی هستند. آزادسازی پروازهای داخلی صرفا مشمول پروازهای برنامه‌ای خواهد بود که الزاما از طریق کانال‌های توزیع شرکت‌های هواپیمایی عرضه می‌شود.

در بخش دیگری از این دستورالعمل به الزامات آزادسازی قیمت بلیت هواپیما پرداخته شده و آمده است: آزادسازی پروازهای داخلی صرفا مشمول پروازهای برنامه‌ای خواهد بود که الزاما از طریق کانال‌های توزیع شرکت‌های هواپیمایی عرضه شود. همچنین رعایت تمامی قوانین و مقررات مربوط به دستورالعمل ویژه حقوق مسافر ابلاغی توسط سازمان الزامی است.

بر این اساس، پروازهای برنامه‌ای باید در قبال صدور بلیت شرکت‌ هواپیمایی و توسط دفاتر فروش شرکت‌های هواپیمایی یا دفاتر خدمات مسافرتی هوایی مجاز عرضه‌شود و اعمال نظارت کافی بر دفاتر خدمات مسافرت‌های هوایی درخصوص اطمینان از فروش یا نرخ اعلامی شرکت هواپیمایی صورت گیرد.

درج نرخ، شرایط فروش و استرداد بلیت و اطلاع‌رسانی آن نیز از طریق وب‌سایت شرکت هواپیمایی الزامی است.

تذکر و اخطار کتبی با تعیین مهلت مناسب جهت رفع اشکال، محدود کردن حوزه فعالیت شرکت از لحاظ پروازهای برنامه‌ای و محدودکردن مسیرهای پروازی شرکت از لحاظ مناطق جغرافیایی داخلی با خارجی بخشی از تنبهات در نظر گرفته برای شرکت‌های هوایی در صورت رعایت نکردن مفاد این دستورالعمل است.

آژانس‌ها: خبر نداریم

در همین حال خبرنگار جام‌جم با چند آژانس در نقاط مختلف شهر تهران تماس گرفت تا از چند و چون این ماجرا باخبر شود، اما هیچ‌کدام از آژانس‌ها از موضوع آزادسازی نرخ بلیت اطلاع نداشتند.

برخی دیگر نیز از خبرنگار ما سوال می‌کردند که در کجا چنین خبری اعلام شده است؟ حتما اشتباه می‌کنید و این همان شناورسازی 30 درصدی است.

این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ مصوبه آزادسازی به شرکت‌های هواپیمایی و اجرای آن از روز ابلاغ خبر داده است؛ لذا به نظر می‌رسد امروز با افزایش پرسش‌های مردمی باید اطلاع‌رسانی کافی و کامل در این‌خصوص صورت گیرد تا مردم و به‌خصوص مسافران بلیت خریده سرگردان نشوند.

هدف، افزایش کیفیت است

در همین حال محمد خداکرمی، معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری به جام‌‎جم گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با هدف ارتقای خدمات‌ شرکت‌های هوایی به مسافران انجام گرفته و شرکت‌های هواپیمایی از این موضوع استقبال خواهند کرد.

وی افزود: سال 91 زمانی که نرخ بلیت‌ها 30 درصد شناور شد، برخی افراد به آن انتقاد کردند، اما پس از مدتی دیدند قیمت بلیت را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. آزادسازی قیمت هم تقریبا شبیه شناورسازی عمل خواهدکرد؛ بنابراین اکنون زیرساخت آن برای اجرا فراهم‌است.

خداکرمی نحوه اجرای این طرح را این گونه عنوان کرد که در ایام پرتقاضای هفته یا سال قیمت‌ها گران‌تر و در ایام کم‌تقاضا ارزان‌تر خواهد بود. در این میان شرکت‌های هواپیمایی هم مانور بیشتری برای رقابت و جذب مشتری خواهند داشت و هم شمار بیشتری از مردم می‌توانند از هواپیما استفاده کنند.

معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: این قانون می‌تواند یک پله ترقی برای صنعت هوایی کشور باشد و مطمئنا شرکت‌ها از این موضوع استقبال خواهند کرد.

وی با اشاره به این که آزادسازی به معنای افزایش قیمت نیست، افزود: افرادی که از قبل برای مسیرهای مختلف بلیت تهیه کرده‌اند مشمول این آزادسازی نخواهند شد و بدون هیچ‌مشکلی می‌توانند سفر کنند. قانون آزادسازی به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده و به‌زودی به آژانس‌های هواپیمایی ابلاغ خواهد شد.

برخی مسیرهای هوایی آزاد شده و حمایتی

سازمان هواپیمایی کشوری برخی مسیرهای هوایی را که متعلق به شهرها و استان‌های محروم است جزو لیست مسیرهای حمایتی قرار داده که شامل آزادسازی قیمت نمی‌شود. به عنوان مثال، مسیرهای چابهار ـ زاهدان، زاهدان ـ مشهد، یزد ـ بندرعباس، مشهد ـ بوشهر، اصفهان ـ بوشهر، بم ـ تهران، شاهرود ـ تهران، ساری ـ کرمان، بندرعباس ـ یزد، ماهشهر ـ مشهد و تهران ـ سیرجان بخشی از این مسیرهاست.

برخی مسیرهای آزاد شده

در همین حال برخی مسیرهایی که قیمت بلیت هواپیما درآنها آزاد شده، عبارتند‌ از: آبادان ـ تهران، آبادان ـ مشهد، اردبیل ـ مشهد، ارومیه ـ تهران، اصفهان ـ مشهد، اصفهان ـ تهران، اهواز ـ شیراز، تهران ـ بوشهر، تبریز ـ تهران، شیراز ـ تهران، کرمان ـ تهران، کرمانشاه ـ تهران، مشهد ـ بوشهر و مشهد ـ تهران.

محمدحسین علی‌اکبری - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها