استقبال چشمگیر مخاطبان جهانی از انتشار یک نامه

19 میلیون بازدید از نامه رهبر انقلاب در سایت‌های برون‌مرزی صدا و سیما

دانشمندان مشهور غربی، در طول بیش از ده قرن تاریخ پرعظمت تمدن اسلام از مسلمانان به بزرگی یاد کرده‌اند و تمام پیشرفت اروپا و جهان را مدیون علوم و تمدن اسلام در طول این دوران می‌دانند.
کد خبر: ۸۶۱۱۳۳
نامه‌ای برای تشخیص سره از ناسره

جورج سارتن در این‌خصوص می‌گوید: اگر از تاریخ علم اسلام آنچه را که ایرانیان در این مباحث نوشته‌اند جدا کنید، بهترین قسمت آن علوم از بین می‌رود.

همچنین او می‌گوید: «تمدن اسلامی نتیجه پیوند جوانه نیرومند اسلام بر روی درخت تناور تمدن ایرانی بود و راز نیرومندی عجیب و تحول ملکات و فضایل آن در همین مطلب نهفته است.»

وی در جایی دیگر در بیان کمکی که تمدن اسلامی به علم کرده چنین می‌گوید: این کمک منحصر به ترجمه متون علمی یونانی نبوده بلکه خیلی از آن فراتر بوده است. دانشمندان مسلمان فقط وسیله و واسطه انتقال علم قدیم نبودند بلکه خود تازه‌هایی به وجود آوردند. آفریدن یک تمدن جدید علمی جهانگیر و بسیار عالی در مدتی کمتر از دو قرن چیزی است که می‌توان از آن یاد کرد، اما نمی‌توان حق آن را چنان که در خور است به جای آورد.(1)

ادوارد براون در این خصوص چنین بیان می‌کند: آنها (مسلمان‌ها) معیار و ملاک تمدن بودند.

آلفرد نورث وایتهد، فیلسوف و دانشمند شهیر انگلستان می‌نویسد: «بیزانس‌ها و مسلمان‌ها خود تمدن داشتند... اَشکال جدیدی از هنر را به‌وجود آوردند، الهیات را به وجه تفصیل بیان کردند، ریاضیات را متحول کردند و به توسعه و تکمیل علم پزشکی همت گماردند.

اما پس از افول تمدن اسلامی و خروج مسلمانان از صحنه قدرت جهانی و افتادن قدرت به دست دولت‌های بزرگ غربی غیرمسلمان، آنان که تا چندی پیش تمام پیشرفت خود را در عرصه‌های مختلف مدیون دانش مسلمانان و تمدن اسلام می‌دانستند درصدد انکار این مطلب برآمده و گویا از اعتراف به آن ـ به‌رغم این‌که به گواه دانشمندان خودشان یک واقعیت تاریخی است ـ احساس شرم کردند و در چند قرن اخیر با تمام قوا درصدد برآمدند که همه جهان و پیشرفت‌های تمدن‌ساز جهانی را جیره‌خوار علوم یونانیان و تمدن رومیان جلوه دهند و نقش بی‌بدیل اسلام و مسلمانان را در این عرصه انکار کنند و یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی که برای رسیدن به این هدف در جهان اسلام طراحی کردند، حمایت از جریان‌های تکفیری ازقبیل داعش، طالبان، وهابیت و... بوده است.

ولی امروز سیاست‌های آنها دارد نتایج معکوس می‌دهد و مکرشان به خودشان بازگشته و خطر تروریسم دامن کشورهای اروپایی را نیز گرفته است و اگر مهار نشود برای خود کشورهای غربی نیز خسارت‌های جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود ولی تا زمانی که این جریان‌های تکفیری توسط کشورهای غربی ـ که ادعای حمایت از حقوق بشر را دارند ـ همچنان مورد حمایت قرار بگیرند،صلحی برقرار نخواهد شد.

اما علت این‌که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) جوانان غربی را مورد خطاب قرار داده‌اند، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ ازجمله این‌که فرهنگ غرب که به تعبیر ایشان دو عنصر «پرخاشگری» و «بی‌بند و باری اخلاقی» جزو مؤلفه‌های اصلی آن است دیگر نمی‌تواند روحیه حقیقت‌جویی جوانان غربی را که همواره جویای حقیقت هستند، اقناع کند و این خطاب یقینا در آگاهی‌بخشی و شکل‌دهی نگرش آنها تأثیر به‌سزایی خواهد داشت مخصوصاً که در چند دهه اخیر گرایش جوانان غربی به دین و معنویت روندی افزایشی داشته است.

همچنین از آنجا که جوانان دارای روحیه‌ای حقیقت‌جو، آزادیخواه، عدالتخواه و... هستند و هنوز از آن سرشت پاک و فطرت الهی فاصله نگرفته‌اند، تأثیر و نفوذ کلام در آ‌نها بیشتر است و با توجه به جو حاکم در کشورهای غربی که به تبلیغات گسترده علیه اسلام پرداخته و با اهداف کاملاً مشخص، اسلام و تمدن اسلامی را مورد هجمه قرار داده‌اند و می‌خواهند جوانانشان را از اسلام دور نگه دارند، این خطاب به جوانان غربی آگاهی بخشیده و مسیر درست حرکت را به آنها نشان می‌دهد.

در حقیقت به نظر می‌رسد آنچه بیش از هر چیز دیگر در این نامه روشنگرانه به آن اشاره شده این است که برای ملت‌ها به‌ویژه جوانان که عنصر اصلی تمدن‌سازی هستند نسخه اصل نجات بشریت یعنی اسلام ناب محمدی (ص)، از نسخه‌های جعلی و ساخته و پرداخته لابی صهیونیست‌ها و لژهای فراماسونری و نوکران وهابی منطقه‌ای آنان است، تفکیک و متمایز شود.

امروز بیش از هر زمان دیگر استکبار و جریان رسانه‌ای وابسته آن که متأسفانه تریبون‌ها و بلندگوهای پیدا و پنهان جهانی را در اختیار دارند، سعی در معرفی دین دروغین که خود جعل کرده‌اند به نام اسلام دارند.

در واقع پس از ناکامی در نبردهای پیشین با اسلام محمدی(ص) که پرچم آن توسط امام خمینی(ره) به اهتزاز درآمد و پس از ایشان، خلف صالح او یعنی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) آن را پرچم‌داری می‌کنند، تلاش می‌کنند تا با ارائه نسخه‌های جعلی و بدلی و مخدوش، جهان غرب به‌ویژه جوانان غربی را که تشنه پیدا کردن راهی برای سعادت هستند و خواهان نجات از منجلابی که تمدن غربی برای آنان به ارمغان آورده، از اقبال به اسلام ناب و تمدن‌ساز منصرف کنند. ولی بدون شک وعده الهی حق است که «الیس الصبح بقریب»ان شاءالله.

1) برای مثال در شهر کوچک طلیطله (تولدِ در اسپانیای کنونی) کتابخانه‌ای با بیش از 400 هزار کتاب وجود داشت و در دیگر شهر‌های اسپانیا در دوره تمدن اسلامی همین وضع بود.

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی - دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها