سفیر سابق ایران در لبنان در گفت‌وگو با جام‌جم:

روسیه و ناتو در سوریه درگیر نمی‌شوند

آنکارا در پی سقوط هواپیمای روسی تلاش می‌کند از ماده 5 منشور ناتو (حمایت از اعضا) به نفع خود در شرایط حساس کنونی استفاده کند و روسیه را در موقعیتی قرار دهد که مسکو نتواند اقدام متقابلی انجام دهد.در همین رابطه با محمد ایرانی، سفیر سابق ایران در اردن و لبنان و مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه گفت‌وگو کرده ایم که آن را می‌خوانید:
کد خبر: ۸۶۱۱۲۵
روسیه و ناتو در سوریه درگیر نمی‌شوند

آیا احتمال رویارویی روسیه و نیروهای ناتو در سوریه وجود دارد؟

بعید به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی بیفتد. هدف ترک‌ها این بود که بتوانند با این اقدام خود یک شرایط جدید را در منطقه و در بحث سوریه تحمیل کنند. ترک‌ها شاید اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کردند و آن ایجاد فاصله بین کردهای شمال سوریه بود که به نظر می‌آید به این هدف نائل نشدند. واقعیت این است که ترک‌ها هرگز انتظار واکنش شدید روس‌ها را نداشتند و به نظر می‌رسد بعد از یک فاصله زمانی به تدریج هر دو طرف شرایط موجود را پذیرفته و بیش از این شاهد تنشی که به حضور همپیمانان ترکیه منجر شود، نباشیم.

اقدام اخیر ترکیه در سرنگونی هواپیمای جنگی روسیه چه پیامدهایی بر اوضاع سوریه خواهد داشت؟

پس از سقوط هواپیمای روسیه توسط ترکیه، افق‌هایی که در رابطه با پیشرفت مذاکرات وین متصور بود، تیره‌تر شد. واکنش شدید روسیه در شرایط فعلی روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را به‌هم ریخته و مسکو یک وضعیت تحریمی را برای روابط اقتصادی اش با ترکیه درنظر گرفته است. پس از این اتفاق نیز جریانات سیاسی مخالف ترکیه از جمله کردها گرایش بیشتری به سمت روسیه پیدا کردند. این وضعیت نشان از آن دارد که بحران در روابط روسیه و ترکیه ادامه خواهد داشت و قبل از برگزاری مذاکرات وین 3 باید دو کشور تا حدود زیادی مواضع خود را تعدیل کنند.

تا چه حد پوتین موفق خواهد شد با گروهک‌های تروریستی مقابله کند؟

برخورد با جریان‌های تروریستی در سوریه و عراق صرفا از طریق نظامی راه به جایی نمی‌برد و برای برخورد با تروریسم اراده جدی کشورهای تاثیرگذار را ایجاب می‌کند. به عبارت دیگر هم اراده سیاسی و هم برخورد هدفمند نظامی باید در زمینه مقابله با جریان تروریستی وجود داشته باشد. بنابراین در کنار اقدام نظامی روسیه حتما باید اراده سیاسی ترکیه و کشورهای اروپایی برای فشار بیشتر به تروریست‌ها همزمان وجود داشته باشد تا شاهد نتایج ثمربخش در رابطه با مقابله با تروریسم باشیم.

در عین حال فکر نمی‌کنم روس‌ها به‌دنبال تثبیت فردی در راس قدرت باشند؛ روس‌ها در پی این هستند که روند سیاسی را در چارچوب حفظ ساختار حاکمیت موجود با در نظر گرفتن دوره انتقالی و تقویت قانون جدید انتخابات دنبال کنند که در آن مردم سوریه حق مشارکت دارند و البته بشار اسد نیز حق مشارکت و نامزدی دارد.

آیا امکان وجود یک ائتلاف جهانی با شرکت روسیه، سوریه، ایران، فرانسه و انگلیس علیه گروهک‌های تروریستی وجود دارد؟

زود است در این باره صحبت کرد، اما زمینه‌هایی برای ورود کشورهای اروپایی که از تروریسم آسیب جدی دیده‌اند از جمله فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها و بلژیکی‌ها در روند تشکیل ائتلاف جهانی علیه گروهک‌های تروریستی وجود دارد.

معصومه زارع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها