بهار سال 92 و در دهمین جشن بازیگر، لحظه باشکوهی در سالن اصلی تئاترشهر رخ داد و شهلا ریاحی و جمشید مشایخی، دو پیر بازیگری ایران از دو طرف صحنه وارد شدند و شمع‌های جشن را روشن کردند.
کد خبر: ۸۶۱۰۲۴
شب باشکوه پیشکسوتان سینما

خوشبختانه شمع این دو هنرمند ریشه‌دار هنوز هم روشنی بخش هنرهای نمایشی ایران است و فضای تئاتر، تلویزیون و سینما معطر به رایحه خوش آنهاست. ریاحی و مشایخی و محمدعلی کشاورز ـ یکی دیگر از شمع‌های فروزان عالم هنر ـ شامگاه یکشنبه نفر اول سه رویداد هنری مختلف بودند؛ شهلا ریاحی با حضور در پردیس سینمایی چارسو به پاس یک عمر فعالیت هنری از سوی نیکی کریمی مورد تجلیل قرار گرفت. جمشید مشایخی هم با حضور در تماشاخانه باران، چتر به دست گرفت و نمایش «جوجه تیغی» به کارگردانی بهرام افشاری را به طور رسمی افتتاح کرد و محمدعلی کشاورز هم با حضور در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به تماشای نمایش «هتلی‌ها» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ نشست.

به گزارش جام‌جم، نیکی کریمی به وعده اش در نشست رسانه‌ای فیلم «شیفت شب» عمل کرد و با دعوت و تجلیل از شهلا ریاحی، شبی به یادماندنی ساخت. شهلا ریاحی، بازیگر قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون که مدت‌هاست خانه‌نشین است و فعالیت هنری ندارد، وقتی روی صحنه رفت از کسانی که این بزرگداشت را برای او تدارک دیده‌اند، قدردانی کرد و گفت: اگر تا امروز زنده ام و نفس می‌کشم، به خاطر محبت مردم است.

تجلیل از اولین کارگردان زن سینمای ایران

نیکی کریمی، کارگردان فیلم در حال اکران «شیفت شب» هم در این مراسم به تمجید از شهلا ریاحی، نخستین کارگردان زن سینمای ایران پرداخت و گفت: دعوت از شهلا ریاحی، علاوه بر جایگاه او به‌عنوان یک بانوی پیشکسوت سینما، به خاطر مردم، فرهنگ و ترویج معرفت و انسانیت است. شهلا ریاحی با کارگردانی اش در ۶۰ سال پیش راه را برای من و دیگر فیلمسازان زن باز کرد. به جز اینها باید به صدای زیبا و خاطره‌انگیز ایشان هم اشاره کنم که برای همیشه ماندگار خواهد بود.

پانته‌آ بهرام و حبیب اسماعیلی هم از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم چند دقیقه‌ای درباره نقش و جایگاه شهلا ریاحی صحبت کردند. همچنین در این مراسم چند دقیقه‌ای هم از فیلم «مرجان» ساخته سینمایی شهلا ریاحی محصول 1335 برای حاضران به نمایش درآمد؛ اثری که ریاحی با ساخت آن نامش را به‌عنوان نخستین کارگردان زن سینمای ایران به ثبت رساند.

مشایخی و جوجه‌تیغی

جمشید مشایخی، بازیگر مبادی آداب تلویزیون و سینمای ایران هم شامگاه یکشنبه با حضور در تماشاخانه باران، نمایش «جوجه تیغی» به کارگردانی بهرام افشاری را طی مراسمی افتتاح کرد. افراد گروه نمایش هم به پاس حضور استاد، جشن تولد 81 سالگی او را برپا کردند. البته تاریخ تولد مشایخی 6 آذر است و این جشن تولد به خاطر تاریخ شروع نمایش با تاخیری دو روزه انجام شد.

جمشید مشایخی پس از پایان اجرا، به تعریف از نمایش «جوجه تیغی» پرداخت و گفت: تا به حال نمایش تک پرسوناژی ندیده بودم که مرا در فکر فرو ببرد و بتواند یک مابه ازای بیرونی در ذهن من ایجاد کند. این نمایش خیلی موشکافانه مشکلات هنر بازیگری را بیان می‌کند و اتفاقاتی را که برای همه اهالی هنر رخ می‌دهد، به تصویر می‌کشد.

بهرام افشاری، تنها بازیگر نمایش جوجه تیغی است که ساعت 17 هر روز در تئاتر باران اجرا می‌شود. البته این نمایش از یک فیلم ویدئویی هم بهره می‌برد که بازیگرانی چون امیر جعفری، باران کوثری، نوید محمدزاده، مهران احمدی، علی سرابی، پیام دهکردی، هوتن شکیبا و جواد عزتی در آن بازی کرده‌اند.

میزبانی هتلی‌ها از کشاورز

محمدعلی کشاورز، بازیگر پیشکسوت هم که مدت‌هاست به دلیل خانه‌نشینی به‌ندرت در محافل عمومی و برنامه‌های نمایشی حاضر می‌شود، شامگاه یکشنبه به تماشاخانه ایرانشهر رفت و از نمایش هتلی‌ها به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ دیدن کرد. بازیگر آثار ماندگاری چون هزاردستان، دلشدگان و مادر در پایان اجرا، از نمایش هتلی‌ها و بازی خوب بازیگران آن به نیکی یاد کرد و گفت: هنرمندان باید توجه ویژه‌ای به مردم داشته باشند و آثارشان را برای مردم خلق کنند.

هتلی‌ها که داستانش در دو مقطع زمانی و بر بستری اجتماعی روایت می‌شود، ساعت 19 و 30 دقیقه هرشب در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود. حمیدرضا آذرنگ، نسیم ادبی، مونا فرجاد، سام کبودوند، آیه کیان‌پور، ستایش محمودی و آناهیتا همتی بازیگران این نمایش هستند.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها