با گذشت 10 سال از مصوبه راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، به نظر می‌رسد این مصوبه در هزارتوی اما و اگرهای اجرایی گرفتار شده و هنوز اجماعی در این زمینه در کشور به وجود نیامده است؛‌ برای باور این ادعا فقط کافی است سری به خیابان‌های شلوغ شهر بزنیم. فصل به فصل و با تغییر آب و هوا، با مردم شهر و تغییر پوشش‌شان همراه شویم و تغییرات ظاهری تعدادی از آنها را که با پوششی متفاوت‌تر از بقیه در اجتماع ظاهر می‌شوند، از نظر بگذرانیم.
کد خبر: ۸۶۰۸۲۳
حجاب متولی دارد و ندارد

این اما تازه آغاز ماجراست، یک نگاه گذرا و ساده به ویترین بسیاری از مغازه‌های فروش و عرضه پوشاک هم مساوی است با دیدن مدل‌هایی از انواع و اقسام لباس‌هایی که با هیچ خط‌کش و ممیزی‌ای با محتوای قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب همخوانی ندارند؛ پوشش‌هایی که اصلا نمی‌توان عنوان اسلامی بر آنها گذاشت.

این همان موضوعی است که نظر معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده را هم به خود جلب کرده و دقیقا به همین دلیل شهیندخت مولاوردی از عملکرد جزیره‌ای در زمینه پوشش اسلامی در جامعه امروز انتقاد می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به این موضوع به ایسنا می‌گوید: در زمینه پوشش اسلامی، جزیره‌ای عمل می‌شود، به‌عنوان نمونه شهرداری تهران، وزارت ارشاد و... در این ارتباط جداگانه کار می‌کنند این در حالی است که اگر همه دستگاه‌ها با هم کار کنند نتایج بهتری ایجاد می‌شود.

مولاوردی البته به عوامل دیگری هم به‌عنوان موانع موجود در اجرای قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب اشاره می‌کند و می‌گوید: آسیب‌شناسی‌های انجام شده در زمینه توسعه فرهنگ عفاف و حجاب نشان می‌دهد یکی از دلایل مشکلات این حوزه دسترسی نداشتن به پوشش مناسب و ارزان در سطح وسیع است و آنچه تحت عنوان مدل و لباس اسلامی هرازگاهی عرضه می‌شود یا کاربردی نبوده یا به علت بالا بودن قیمت برای همگان قابل استفاده نیست. در این زمینه با گلنار نصرالهی مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت تماس گرفتیم که راضی به گفت‌و‌گوی تلفنی نشد.

اصلاح و تجمیع قوانین

مصوبه سال ۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر خیلی‌ها مهم‌ترین سند ملی و فرابخشی در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است؛ براساس این مصوبه نهادهای مختلفی درگیر بحث گسترش فرهنگ عفاف و حجاب‌اند، از نیروی انتظامی،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری‌ها، وزارت علوم و وزارت کار و امور اجتماعی گرفته تا قوه قضاییه، نیروی بسیج، سازمان میراث فرهنگی، مرکز امور زنان و خانواده و وزارت آموزش و پرورش.

حالا و به گفته معاون رئیس‌جمهور تنها مشکل موجود بر سر اجرای این مصوبه، جزیره‌ای عمل کردن همین نهادهاست. این را لاله افتخاری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم تائید می‌کند.

افتخاری در این باره به جام‌جم می‌گوید: در این زمینه من هم با خانم مولاوردی هم عقیده‌ام و تائید می‌کنم که متاسفانه تا به‌حال به این صورت عمل شده و حتی قانون ساماندهی مد و لباس که یکی از قانون‌های بسیار خوب مجلس است، هنوز به صورت کامل به مرحله اجرا نرسیده است.

از نظر افتخاری، تنها راهکار این موضوع، اصلاح و تجمیع قوانین موجود در این زمینه است: «معتقدم باید قوانین و مقرراتی را که در این زمینه وجود دارد یکدست و یکپارچه کنیم، همه این قوانین را در قالب حجاب و عفاف منتشر کنیم تا هم مخاطب و هم مجری، بداند که باید چطور عمل کند و چه برخوردی داشته باشد.

این طرح در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی مطرح شده ؛ چراکه قوانین و مقرراتی که ما امروزه درباره پوشش در دانشگاه‌ها، مراکز اداری،‌ مراکز آموزشی و.. داریم از چند دهه قبل وجود داشته‌اند، این مصوبات جدای از یکدیگرند و اگر یکپارچه و یکدست شوند، نتیجه‌بخش‌تر خواهند بود.»

اعتنا به طراحی ایرانی ـ اسلامی

در این که پوشش و لباس، امروز فراتر از یک نیاز طبیعی در زندگی انسان‌ها، به‌عنوان نمادی از فرهنگ جامعه شناخته می‌شود، شکی نیست. همین مساله باعث شده که به ابزاری برای تهاجم فرهنگی هم تبدیل شود، مساله‌ای که در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مورد توجه قرار گرفته است؛ این را گفت‌وگوی ما با دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور هم تائید می‌کند.

حمید قبادی در این باره می‌گوید: بحث اصلاح و نهایی شدن قانون به این راحتی‌ها نیست و زمان قابل توجهی نیاز دارد تا این روند طی شود. با وجود موانع موجود، خوشبختانه این کارها شروع شده و در همین رابطه اعضای کارگروه به نتایج خوبی هم رسیده‌اند. به گفته قبادی، هویتِ موضوع مد و لباس و اعتنا به طراحی ایرانی‌ـ اسلامی در دستور کار بسیاری از صاحبان صنایع، ‌مشاغل و تولید در حوزه لباس قرار گرفته است.

قبادی با اشاره به این موضوع می‌گوید: با این حال باید به این نکته توجه کنیم که ما وارث سالیان سال عقب‌ماندگی در حوزه لباس در دوران قبل از انقلاب هستیم؛ در آن ایام ما عمدتا از یک مد غربی، بیگانه و غیر ایرانی پیروی می‌کردیم. بعد از انقلاب این رویه با تلاش‌های زیادی عوض شد، اما تغییر جدی ای در این روند دیده نشد. در حال حاضر هم همکاری نزدیکی بین اجزای دست‌اندرکار وجود دارد،‌ اما این که توقع داشته باشیم همه مشکلات یکباره حل شود انتظار بیش از اندازه‌ای است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در پایان با اشاره به صحبت‌های شهیندخت مولاوردی می‌گوید: من بخشی از گفته‌های خانم مولاوردی را به حساب ناآگاهی شان از این موضوع می‌گذارم؛ چراکه قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را محور این کار قرار داده و سایر حوزه‌ها فقط عضو این کارگروه هستند. طبیعتا اگر نمایندگان مجموعه معاونت امور زنان و خانواده حضور فعال‌تری در جلسات ما داشتند قطعا این برداشت‌ها به وجود نمی‌آمد. قبادی در حالی این موضوع را مطرح می‌کند که پیکان یکی از انتقادات به سمت همین کارگروه نشانه رفته، چرا که حضور نداشتن اعضا در این کارگروه، مشکلی است که باید پیش از این توسط این کارگروه مورد توجه و پیگیری قرار می‌گرفت.در واقع کارگروهی که در حوزه حجاب و عفاف به‌عنوان متولی مشخص شده، آن طور که باید و شاید عمل نکرده و یا نتوانسته هماهنگی لازم را انجام دهد.

برخورد پلیس راهور با کشف حجاب در خودرو

برخورد پلیس راهور با مرتکبان کشف حجاب در خودروها بحث این روزهای خیلی‌هاست؛ در همین رابطه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ دیروز به فارس گفت: ماموران پلیس راهور فاتب خودروی فرد متخلف را به نزدیک‌ترین پارکینگ هدایت و راننده خاطی را برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی می‌‌کنند. سردار سیدتیمور حسینی درخصوص جریمه‌ای هم که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود، گفت: ما جریمه نمی‌کنیم، فقط توقیف و معرفی به مرجع قضایی است که در آنجا بر اساس قانون، مجازات فرد خاطی مشخص می‌شود.

مینا مولایی - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها