در پی اعلام فهرست تحریم‌های ترکیه توسط رئیس جمهور روسیه، یک مقام مسئول در ترکیه‌ اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی روسیه علیه ترکیه تنها به عمیق تر شدن مشکلات و اختلافات میان دو کشور می‌انجامد.
کد خبر: ۸۶۰۵۲۵
واکنش ترکیه به تحریم‌های اقتصادی روسیه

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، یک مسئول برجسته ترکیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی روسیه علیه ترکیه نه تنها موجب آسیب رسیدن به روابط میان دو کشور می‌شود و چیزی را حل نمی‌کند بلکه موجب عمیق‌تر شدن مشکلات می‌شود.

در پی سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه در آسمان سوریه تنش میان مسکو و آنکارا بالا گرفت و مسکو تحریم‌های اقتصادی را علیه آنکارا اعمال کرد.

از سوی دیگر معاون رئیس اتاق صنعت استانبول و عضو شورای روابط خارجی اقتصادی ترکیه اعلام کرد که گمرک روسیه به طور عملی ورود کالاهای تجاری را که از ترکیه می‌آیند متوقف کرده است.

وی گفت: در حال حاضر ما با یک بحران مواجهیم و امیدواریم که با توجه به منافع تجاری میان دو کشور که میزان آن سالانه به 30 میلیارد دلار می‌رسد مشکل حل شود.

ایران پشتاز مبارزه با داعش

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی اسلام را مخالف فعالیت تکفیری ها دانست و گفت: در ایران نیز جریان همسو با گروهک تروریستی تکفیری وجود ندارد.

حجت الاسلام علی یونسی در گفت وگو با ایرنا افزود: در ایران جریان همسو با داعش نداریم و در بین اهل سنت نیز چنین افرادی نداریم و اگر کسی هم به صورت فردی و موردی پیدا شود، قطعا مورد سرزنش اهل سنت است.

وی ادامه داد: ایران را پشتاز مبارزه با داعش است، کشورهایی که ادعای مبارزه با تروریسم و داعش را دارنند، باور نمی کردند قربانی تروریسم قرار گیرند و اکنون می بینیم که فرانسه به جایی رسیده است که ایران چند سال پیش هشدار داده بود.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی اضافه کرد: همه کشورها تصمیم بگیرند که در مبارزه با داعش با ایران همکاری کنند؛ در مبارزه با تروریسم با جدیت و در عمل به میدان بیایند؛ به خود باوری برسند که گروهک تکفیری داعش قدرت ایستادگی را ندارد.

محاسبات کارشناسان فیزیک نجومی بلژیک از سقوط جنگنده روسی

ایندیپندنت در گزارشی نوشت: دو متخصص بلژیکی رشته فیزیک نجومی، اظهارات مقامات مسکو و آنکارا را در خصوص سقوط جنگنده روسیه بوسیله ترکیه مشکوک خواندند. دکتر "تام ون دورسلار" و دکتر "ژوانی لاپنتا" در وبلاگ خود نوشتند: جنگنده روسیه نمی تواند به شیوه ای که مقامات دو کشور اعلام کردند سقوط کرده باشد.

به نوشته ایندیپندنت، این دو کارشناس فیزیک نجوم پس از تماشای فیلم سقوط جنگنده اعلام کردند بر اساس محاسبات آنها، این جنگنده سریعتر از آنچه ترکیه گفته بود پرواز می کرد. ترکیه مدعی شده بود جنگنده روسیه 17 ثانیه در حریم هوایی این کشور پرواز کرد؛ اما بررسی های این دو کارشناس بلژیکی نشان داد جنگنده روسیه با سرعت 980 کیلومتر بر ساعت، تنها می توانست 7 ثانیه در حریم هوایی ترکیه بماند. به همین دلیل 10 بار هشدار ترکیه در این فاصله اندک، غیرممکن و مشکوک است.

به عقیده این دو کارشناس، ترکیه چطور می توانست پیش بینی کند جنگنده روسیه قرار است وارد حریم هوایی اش شود؟ به نظر می رسد هشدارهای ترکیه به خلبانان روس، تنها حدس و گمان باشد. این در حالیست که کارشناسان بلژیکی، صحبتهای مقامات روس را نیز خالی از اشتباه نمی دانند.

مقامات روس اعلام کردند جنگنده آنها پس از هدف قرار گرفتن بوسیله ترکیه، 90 درجه تغییر جهت داده است تا از حریم هوایی این کشور دور شود. اما کارشناسان بلژیکی مدعی شدند، تغییر جهت 90 درجه با آن سرعت بالا و وزن سبک جنگنده، غیرممکن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها