یک صاحبنظر اقتصادی در گفت و گو با جام جم آنلاین تاکید کرد:

لزوم حذف یارانه های نقدی و حمایت از اقشار آسیب پذیر

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که راه رسیدن به رونق و خروج از رکود از مسیر کاهش تورم می‌گذرد گفت: دولت و بانک مرکزی در زمینه کنترل شاخص‌های پولی و مهمترین آن نرخ تورم، خوب عمل کرده است.
کد خبر: ۸۶۰۵۰۶
دولت با وقفه‌ای چند ماهه به رکود پایان می‌‌دهد

هادی حق شناس، با دفاع از سیاست ضد رکودی دولت، در پاسخ به منتقدانی که مطرح می‌کنند کاهش نرخ تورم به عمیق‌تر شدن رکود منجر شده است، گفت: اینکه کاهش نرخ تورم با افزایش رکود همراه بوده درست است اما این را باید بدانیم که بالاخره کاهش نرخ تورم هزینه‌هایی دارد که هم اکنون دولت یازدهم در حال پرداخت هزینه کاهش تورم چند دهه اقتصاد ایران است.

وی پیمودن راه خروج از رکود از مسیر کاهش نرخ تورم را اجتناب ناپذیر دانست و افزود: دولت با وقفه‌ای چند ماهه به رکود هم پایان می‌‌دهد آنهم در شرایطی که تورم در کشور یک رقمی شده است.

عضو اسبق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر این که دیگر هیچ شهروند ایرانی تحمل تورم دو رقمی را ندارد تصریح کرد: موضوع تورم دورقمی در 95 درصد کشورهای جهان حل شده و زیبنده ایران و ایرانی نیست که تورم در ایران دورقمی باشد.

وی ادامه داد: تورم اگرچه در بین مفاهیم مختلف، میان اقتصاددانان مورد مباحثه قرار می‌گیرد اما مفهوم مشترکی دارد که تورم منجر به فقیرتر شدن دهک‌های کم درآمد و ثروتمندتر شدن دهک‌های پردرآمد می‌شود.

حق‌شناس در گفت‌وگو با پول‌نیوز، با اشاره به اینکه تورم مطلوب همواره مورد تاکید مکاتب مختلف اقتصادی است اظهارداشت: اقتصاد ایران در 40 سال گذشته بطور میانگین تورم 20 درصد داشته و به همین دلیل هرچند سال یکبار قیمت مسکن، زمین، سکه و ارز و برخی شاخص‌ها و دارایی‌های کشور چند برابر می‌شود و در نتیجه رفاه حقوق بگیران ثابت کاهش و کسانی که شغل آزاد دارند درآمد و رفاه بیشتری نصیب آنان می‌شود.

وی مهمترین سیاست اقتصادی دولت را که در هفته دولت امسال نیز مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت تورم تک رقمی عنوان و خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود در آذرماه امسال هدف دولت که همانا تورم زیر 10 درصد است محقق گردد.

حق شناس به فواید تورم مطلوب در اقتصاد اشاره کرد و گفت: تورم مطلوب موجب می‌شود مردم با اطمینان کامل در عرصه‌هایی که تخصص دارند فعالیت کنند و دیگر بیم آن را ندارند برای اینکه ارزش پول خود را حفظ کنند به دنبال خرید کالا باشند یا سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را جستجو کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نااطمینانی‌ در تصمیم‌گیری‌ها طی سالهای گذشته خاطر نشان کرد : یکی از انحرافات بازار پول این بود که مردم به خاطر اینکه ارزش پول خود را از دست ندهند پول نقد را در بازارهای پول، سرمایه، مسکن، طلا و ارز مبادله می‌کردند که خوشبختانه در دولت یازدهم این هیجانات در بازارهای مختلف وجود ندارد و مردم از اضطراب و استرس‌های اینچنینی به دور هستند.

وی به فایده دیگر تورم مطلوب در اقتصاد اشاره کرد و افزود: فایده دیگر تورم پایین این است که نقدینگی واقعی به سمت بنگاه‌های تولیدی که تولیدکننده واقعی هستند هدایت می‌شود و درآمد مطلوب در کد یمین و عرق جبین خواهد بود نه در بورس‌بازی، سفته بازی، دلالی و نوسانات ناشی از برخی شاخص‌‌ها.

حق‌شناس با بیان این مطلب که اگر تورم به شاخص مطلوب برسد بستر تحقق اقتصاد مقاومتی که همانا توجه به تولید است فراهم می‌شود گفت: در کشورهای توسعه یافته شالوده و اساس توسعه‌یافتگی بر مبنای تولید است؛ این موضوع شاه بیت اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید درون زا و برون گرا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها