با توجه به نزدیک شدن زمان اجرایی شدن برجام و بازگشایی راه‌های ارتباط تجاری با کشورمان، شاهد برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های اقتصادی با موضوع تجارت و اقتصاد ایران در کشورهای مختلف هستیم.
کد خبر: ۸۵۹۹۰۷
حوادث تروریستی پاریس تاثیری بر همکاری اقتصادی ایران و فرانسه ندارد
در آخرین رویداد اینچنینی، فرانسه به‌رغم تمام مشکلات ایجاد شده به دلیل رویدادهای ناگوار تروریستی پاریس، به تازگی همایشی برگزار کرده تا سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان حضور در بازار ایران با اقتصاد ایران آشنا شوند. علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه از چند و چون این همایش می‌گوید.

همایش اقتصاد ایران در فرانسه به ابتکار عمل چه کسی برگزار شد؟

همایش ایران، چشم‌اندازها و گشایش بازار به ابتکار اتاق بازرگانی منطقه ایل ـ دو ـ فرانس با حضور بیش از 150 نفر از مسئولان شرکت‌ها و تجار فرانسوی، پیر ـ آنتوان گایلی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع پاریس، سفیر ایران در فرانسه، پاتریک دووجیان وزیر اسبق، نماینده مجلس و رئیس شورای عمومی منطقه اوت دو سن و برونو فوشه سفیر فرانسه در تهران برگزار شد.

مهم ترین موضوع این همایش چه بود؟

در این همایش، فرصت‌های همکاری اقتصادی ـ صنعتی و چشم‌انداز توسعه همکاری‌ها در قالب یک نشست عمومی و دو میزگرد تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به عقیده حاضران در این همایش، با توجه به جمعیت 80 میلیونی ایران، منابع بسیار غنی و نیروی انسانی متخصص و ارزانقیمت، ایران بازیگر اصلی منطقه‌ای در آینده نزدیک خواهد بود، اما مهم‌ترین موضوعی که توجه فرانسوی‌ها را به خود جلب کرده به تحولات اقتصادی ایران در دو سال اخیر مربوط بوده است. آنها معتقدند شرایط اقتصادی ایران در طول دو سال گذشته روند مثبتی را تجربه کرده و ثبات ارزش ریال و کنترل تورم درکنار سیاست‌های پولی و مالی دولت ایران می‌تواند تحولات اقتصادی خوبی را در همکاری‌های خارجی ایران تدارک ببیند.

حوادث اخیر تروریستی پاریس باعث کاهش استقبال از این همایش نشد؟

خیر. این حملات تروریستی در ارتباط با ایران هیچ بازتابی نداشت و نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. ابتدای جلسه مراتب همدردی رسمی ایران همانند قبل که از سوی رئیس‌جمهور اعلام شده بود به حاضران ابلاغ شد و به آنها این گونه توضیح دادیم که این حملات تروریستی از سوی گروه تروریستی داعش انجام شده که خود را دولت اسلامی می‌خواند؛ در حالی که این گروه تروریستی هیچ ربطی به اسلام که دین صلح است و مخالف به خطر افتادن جان انسان‌های بی‌گناه است، ندارد. طرف فرانسوی نیز این موضع را قبول داشت و اعلام کرد.به عنوان مثال پاتریک دووجیان وزیر اسبق، نماینده مجلس ملی و رئیس شورای عمومی منطقه اوت ـ دو ـ سن در سخنرانی خود با اشاره به فرهنگ غنی و تمدن کهن ایران گفت: حضور قوی ایران در مذاکرات بین‌المللی علیه تروریست و در نهایت جنگ فرانسه علیه داعش، عواملی هستند که باعث نزدیکی هر چه بیشتر روابط فرانسه و ایران خواهد شد.

آیا فرانسوی‌ها به ایران فقط به عنوان یک بازار هدف نگاه می‌کنند؟

با توجه به سیاست‌هایی که دولت درباره حضور شرکت‌های خارجی پس از اجرایی شدن برجام تدوین کرده، در همایش پاریس این گونه مطرح شد که ایران همواره یک شریک مطمئن و قوی برای شرکت‌های فرانسوی خواهد بود به شرط آن که آنها به ایران فقط به عنوان یک بازار صادراتی توجه نکنند، بلکه براساس یک معادله برد ـ برد یک شراکت بلندمدت برای خود تدارک ببینند.

در این خصوص کدام بخش‌های اقتصاد ایران برای آنها جالب است؟

مهم‌ترین زمینه‌های همکاری را می‌توان در حمل‌ونقل، انرژی نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی هسته‌‌ای، صنعت خودروسازی، معدن، مخابرات، بهداشت و کشاورزی جست‌وجو کرد. این در حالی است که بیشتر مسئولان اقتصادی فرانسه براین باورند که با توجه به رقابت قدرت‌های بزرگ اقتصادی در زمینه همکاری اقتصادی با ایران، ضرورت توجه شرکت‌های فرانسوی به تامین مالی طرح‌های مورد نظر برای همکاری با ایران، غیرقابل چشم‌پوشی است.

عماد عزتی‌

گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها