رئیس‌جمهور ترکیه پس از ساقط شدن جنگنده روسیه توسط ارتش کشورش و کشته شدن یکی از خلبانان روس، گفته که مسکو باید به خاطر نقض حریم هوایی ترکیه از آنکارا عذرخواهی کند.
کد خبر: ۸۵۹۸۵۱
روسها باید از ما عذرخواهی کنند نه ما

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که پس از هدف قرار گرفتن سوخو-24 روس‌ها توسط نیروی هوایی کشورش، گفته بود «ناتو باید پاسخ روسیه را بدهد»، ولی حمایت چندانی از طرف غربی‌ها ندید، حالا مصاحبه‌های سلسله‌واری با شبکه‌های خبری غربی می‌کند.

اردوغان دیشب پس از مصاحبه با شبکه خبری فرانس24، با یک شبکه خبری آمریکایی یعنی سی‌ان‌ان هم مصاحبه کرد و در واکنش به گفته‌های رئیس‌جمهور روسیه که عذرخواهی ترکیه به دلیل شلیک به سمت سوخو 24 را خواستار شده بودند، گفت «این روس‌ها هستند که باید از ما عذرخواهی کنند.»

اردوغان در این خصوص گفت: «این ما نیستیم که باید عذرخواهی کنیم بلکه آنان که حریم هوایی ما را نقض کردند (باید عذرخواهی کنند.) خلبانان ما فقط به وظیفه خود عمل کردند، وظیفه‌ای در چارچوب پاسخ به نقض قواعد درگیری. اصل ماجرا این است.»

مسکو پس از وقایع اخیر، علاوه بر اعتراض رسمی و دیپلماتیک، پاسخ تجاری ملموس هم به ترکیه داد و ضمن توقیف چند کشتی باری ترکیه، از احتمال ممنوعیت واردات گوجه فرنگی از ترکیه خبر داد. رئیس‌جمهور ترکیه که با این اوصاف احتمال می‌دهد یکی از بازارهای مهم صادراتی کشورش را از دست بدهد، در ادامه مصاحبه به مسائل اقتصادی پرداخت.

اردوغان گفت: «ما روابط اقتصادی استراتژیکی با فدراسیون روسیه داریم، روابطی که برای اهمیت فراوانی دارد. ما سطح مبادلات تجاری را به 35 میلیارد دلار رساندیم؛ در حوزه نفت و گاز هم ما یکی از مشتری‌های مهم روسیه هستیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها