حل یکی از معماهای سیاره سرخ

کربن مریخ به فضا نشت کرد

دانشمندان ناسا و انستیتو کلتک پس از تحقیقات گسترده پی به راز غیب شدن کربن از اتمسفر مریخ بردند.
کد خبر: ۸۵۹۵۱۸
کربن مریخ به فضا نشت کرد

مریخ سیاره ای شبیه به زمین محسوب می شود که در حال حاضر اتمسفر بسیار رقیق و عمدتا تشکیل شده از دی اکسید کربن دارد.

این شرایط موجب شده تا آب به عنوان مایع حیات نتواند در سطح آن دوام آورده و به همین دلیل به سرعت تبخیر می شود.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که این سیاره مرموز روزگاری دارای اتمسفری به ضخامت چند برابر اتمسفر زمین در عصر حاضر بوده است. به همین دلیل برای چند دهه است که این پرسش ذهن آنها را به خود مشغول کرده است: کربن مریخ کجا رفت؟

به گزارش مهر، اکنون تیمی از دانشمندان انستیتو فناوری «کلتک» و آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا فکر می کنند که پاسخ قطعی برای این پرسش یافته اند.

آنها می گویند ۳.۸ میلیارد سال پیش مریخ احتمالا اتمسفر پرچگالی داشته است اما به واسطه فرآیند فوتوشیمیایی که در سطح این سیاره روی داده، اتمسفر آن متحول گشته و به وضع فعلی درآمده است.

دانشمندان همچنین دو نظریه درباره سرنوشت دی اکسید کربنی مطرح می کنند که در گذشته های دور در اتمسفر غلیظ مریخ وجود داشته و حالا اثری از آن نیست: نفوذ در دل صخره های مریخ و یا نشت در فضای بیکران.

بخشی از مطالعه اخیر دانشمندان بر احتمال جذب کربن مورد نظر توسط سنگها و صخره های مریخ متمرکز بوده است اما داده های به دست آمده از کاوشگرهای در حال گردش به دور مریخ نشان می دهد که کربنات کافی در پوسته مریخ برای جذب کربن از دست رفته از اتمسفر وجود ندارد و به همین دلیل سناریوی دوم یعنی نشت در فضا محتمل تر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها