سفیر سابق سوریه در ترکیه با اشاره به اقدام ترکیه در سرنگونی یک فروند جنگنده روس آن را حماقتی بزرگ دانست و گفت: تهدید پوتین علیه ترکیه تنها در حرف نیست، پاسخ روسیه در حملات کوبنده علیه مواضع ترکیه و آمریکا و متحدانشان در خاک سوریه نمود می‌یابد.
کد خبر: ۸۵۹۴۷۸
روسیه چگونه پاسخ سرنگونی جنگنده اش را می دهد

«نضال قبلان» تأکید کرد: به‌عقیده من کاری که آنکارا مرتکب شد، حماقت بزرگی است زیرا این اقدام بازی با آتش است و نه از نظر نظامی، نه اقتصادی و نه سیاسی به‌نفع ترکیه نیست.

وی افزود: سرنگونی جنگنده روسی به هر هدفی که صورت گرفته باشد، «حماقت» است و نتایج وخیمی را برای ترکیه به‌دنبال خواهد داشت.

قبلان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به واکنش ولادیمیر پوتین به سرنگون شدن جنگنده این کشور در خاک سوریه گفت: این تهدید سریع پوتین علیه ترکیه فقط حرف نیست بلکه ترکیه به‌ازای این اقدام نابخردانه خود بهای سنگینی را خواهد پرداخت.

سفیر سابق سوریه در ترکیه ابراز عقیده کرد که روسیه به‌شیوه خاص خود واکنش نشان خواهد داد، البته نه به این معنی که شهرهای ترکیه را هدف قرار می‌دهد بلکه روسیه راههای متعددی دارد که با استفاده از آن یک دولت حامی تروریسم در منطقه را مجبور کند بهای سنگینی برای این حماقت خود بپردازد.

گزارش مغرضانه نشریه آمریکایی‌ از موزه هنرهای معاصر ایران

«بلومبرگ» گزارشی درباره دیدار خبرنگارانش از خزانه موزه هنرهای معاصر با عنوان «ایران یکی از بزرگترین مجموعه‌های هنر مدرن جهان را پنهان کرده» منتشر کرد.

«پیتر والدمن» و «گلنار متولی» دو خبرنگار این نشریه نیویورکی بلومبرگ هستند که به قول خودشان راهی تهران شدند تا آثار مخفی «اندی وارهول» را ببینند.

این دو نفر، گزارش مفصلی را از حضور در گنجینه پنهان موزه هنرهای معاصر منتشر کردند و در آن از بیان هیچ اظهار نظر تند و خلاف واقعی درباره تاریخ انقلاب، سران و مسوولان ایرانی فروگذار نکردند. از متن گزارش به‌نظر می‌رسد نویسندگان آن از درک در اختیار بودن شماری از آثار هنرمندان شهیر و گران‌قیمت غربی در ایران، حسابی عصبانی شده‌اند.

در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: درون ساختمان مدرن موزه هنرهای معاصر تهران،‌ مسیری مارپیچ پایین‌تر از سطح خیابان، مثل نسخه زیرزمینی موزه «گوگنهایم» نیویورک رو به پایین می‌رود. مجموعه‌ای از گالری‌ها از آن نشأت می‌گیرند و رازهای شگفت‌آوری از یکی از زیباترین و فراموش‌شده‌ترین مجموعه‌های هنری قرن بیستم جهان را نمایان می‌کنند. نمایش پاییز امسال شامل نقاشی‌های اکسپرسیونیستی از «کاندینسکی»، «مادرول»، «پولاک»، «روتکو» و «استلا» بود که البته این فقط بخش کوچکی از موجودی خزانه موزه است. مجسمه‌هایی از «ارنست»، «جیاکومتی»، «ماگریت» و «مور» در باغ این موزه به‌طور دائم نمایش داده می‌شوند.

گزارشگر «بلومبرگ» سپس مطالبی مغرضانه و البته سیاسی را درباره ایران و انقلاب اسلامی‌اش آورده است. تهیه‌کنندگان این گزارش همچنین جملاتی را از «مهدی کوثر» مدیر سابق موزه هنرهای معاصر تهران که با وقوع انقلاب به ایتالیا رفت و هرگز به کشور بازنگشت، نقل کرده‌اند.

تلاش اصلاحات الگو قرار دادن 92 بجای 84

نائب رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان عزمی جدی برای پیروزی درانتخابات پیش‌رو دارند، اظهار کرد: تلاش همه اصلاح‌طلبان این است که در انتخابات مجلس دهم به جای سال 84 تجربیات خود در سال92 را الگو قرار دهند.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالواحد موسوی لاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت متمرکز اصلاح‌طلبان ذیل شورای سیاستگزاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه هماهنگی اصلاحات برای حضور فعال در انتخابات مجلس دهم با محوریت این ساختار انجام می گیرد، اظهار کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده ، محور تصمیم‌گیری برای حضور فعال در عرصه انتخابات ، حوزه‌های انتخابیه هستند و شورای عالی سیاستگزاری نیز با هدف تهیه و ابلاغ خط‌ مشی واحد در جهت انسجام نیروها تشکیل شده است.

وی در مورد احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان دولت اظهار کرد: دولت، حزب وتشکیلات خاصی برای انتخابات پیش رو ندارد و حتی حزب اعتدال و توسعه که یکی از اعضای دولت ریاست آن را بر عهده دارد،‌ به عنوان تنها نماینده دولت تلقی نمی شود و یک حزب نمایندگی دولت را نمی‌کند بلکه نگاه دولت به کل مجموعه حامیان خود است که این حامیان نیز شامل همه احزابی است که امروز تحت عنوان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در حال انجام وظیفه هستند.

احتمال وقوع جنگ میان ناتو و روسیه

روزنامه گاردین گزارش داد:احتمال رویارویی نظامی ناتو و روسیه وجود دارد.

انگلیسی گاردین با اشاره به سرنگون شدن جنگنده روسیه نوشت: سقوط این جنگنده تاکید می کند خطر واقعی در آغاز درگیری میان طرف های دخالت کننده در بحران سوریه وجود دارد.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد: وزیر دفاع روسیه از اتخاذ تدابیر خبر داده ولی به ماهیت این اقدامات اشاره نکرده است. پس از اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره این حادثه شمار زیادی از مقامات این کشور موضع گیری کرده اند و همه این مقامات خواهان اتخاذ اقدامات قاطع علیه ترکیه هستند.

برخی از مقامات روسیه خواهان آن شده اند تمام پروازهای غیرنظامی روسیه به ترکیه متوقف شود و همه گردشگران روسی از ترکیه به کشور بازگردند. نائب رئیس پارلمان روسیه نیز تاکید کرد اقدامات تروریستی در ترکیه کمتر از اقدامات تروریستی در مصر نیست و این که هیچ توجیهی برای رفتن شهروندان روسی به ترکیه وجود ندارد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز از شهروندان این کشور خواست به ترکیه سفر نکنند. تا این لحظه موضع مقامات روسی وارد فاز واکنش نظامی نشده است. انتقادات زیادی از ترکیه درباره حمایت این کشور از گروه های مسلح مخالف نظام سوریه مطرح است.

برخی از مقامات روسیه ترکیه را متهم می کنند که نفت سوریه را از داعش خریداری می کند و رئیس جمهور روسیه نیز به این مسئله اشاره نکرده است. بنابراین واکنش ها در ترکیه محدود به مجازات های سیاسی است و شاید به سطح اقتصادی برسد. اگر قرار است واکنش نظامی صورت بگیرد احتمالا این واکنش پس از نشست نیروهای مسلح روسیه خواهد بود.

الجزیره همچنین در گزارش دیگری نوشت: بسیار روشن است مقامات ترکیه ابعاد مختلف این حادثه را برای اعضای ناتو تشریح کرده اند و این که چرا خلبان روسی به هشدارهای ترکیه توجه نکرد. بعید به نظر می رسد این بحران یک شبه حل و فصل شود. این بحران دارای ابعاد ژئوپلتیکی عمیق است و شاید در برابر یک بحران واقعی را در روابط ترکیه و روسیه شاهد هستیم و در نشست ناتو تنها ابعاد فنی و نظامی این حادثه بررسی می شود و باید منتظر موضع پایتخت های غربی باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها