وضعیت سرانه تخت بیمارستانی در ایران چگونه است؟

تخت هست، درمانگر نیست!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در گفت‌وگو با جام‌جم:

2000 تخت بیمارستانی کم داریم

کمبود مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی و ناکافی بودن تخت بیمارستانی ازجمله معضلاتی است که بسیاری از استان‌های کشور با آن روبه‌رو هستند. استان البرز هم از این قاعده مستثنا نیست و برخی گزارش‌ها حاکی از این است که جمعیت دو میلیونی این استان در حوزه بهداشت و درمان از برخی کمبودها رنج می‌برد. دکتر حمید درفشی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در گفت‌وگو با جام‌جم از مهم‌ترین دلایل نارسایی‌های درمانی این استان می‌گوید.
کد خبر: ۸۵۹۴۱۷
2000 تخت بیمارستانی کم داریم

چرا استان البرز با کمبود مراکز درمانی روبه‌روست؟

امکانات درمانی استان البرز با رشد جمعیت 04/3 درصدی آن همخوان نیست؛ البته در راستای طرح تحول سلامت، وزارت بهداشت به استان‌های نیازمند کمک کرد تا کمبود امکانات درمانی را جبران کنند. با این وصف ما در استان البرز به ازای هزار نفر جمعیت، 4/0 تخت بیمارستانی داریم که با شرایط مطلوب فاصله دارد.

برای رفع این کمبود تا کنون چه کاری کرده‌اید؟

الان در راستای طرح سیاست‌های جدید وزارت بهداشت و با بهره‌گیری از منابع طرح تحول سلامت، منابع بحران،منابع استانی و ملی، درصدد احداث هفت بیمارستان هستیم. پیش‌بینی ما این است که ظرف یک سال آینده با اجرایی کردن چنین طرحی، هزار تخت بیمارستانی به مجموعه تخت‌های ما اضافه شود.

تعریف شما از تخت بیمارستانی چیست؟ آیا منظور تهیه تختی برای بستری شدن بیماران است؟

بخش تخت بیمارستانی یک شاخص است. یعنی در کنار آماده‌سازی تختی برای بستری شدن بیماران، سایر تجهیزات پزشکی مثل رادیولوژی، ام‌آی‌آر، سی‌تی اسکن و آزمایشگاه هم فراهم باشد.

برای حل مشکلات مربوط به مراکز درمانی استان چه راهکارهایی را ضروری می‌دانید؟

ما باید به سمتی حرکت کنیم که به ازای هر هزار نفر 07/1 درصد تخت بیمارستانی داشته باشیم. این اتفاق در کرج در حال رخ دادن است. ما تا پایان امسال 650 تخت آماده می‌کنیم و تا پایان نیمه اول سال آینده 450 تخت دیگر نیز آماده می‌شود. در صورت تحقق چنین برنامه‌ای، آمار تخت‌های بیمارستانی ما به 02/1 درصد تخت به ازای هر هزار نفر خواهد رسید. علاوه بر این، یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت برای استان البرز، مشارکت با برخی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در احداث یک بیمارستان هزار تختخوابی است که مقدمات کار فراهم شده و امیدواریم تا پایان امسال با سرمایه‌گذاران به تفاهم برسیم.

حد مطلوب شما برای ایجاد امکانات درمانی چیست؟

تلاش می‌کنیم دست‌کم به متوسط کشوری در زمینه تامین امکانات بهداشتی و درمانی برسیم. برای رسیدن به شرایط مطلوب باید 2000 تخت تهیه کنیم که هزار تخت آن تا سال 95 تامین می‌شود.

وضعیت بیمارستان‌های تخصصی در استان چگونه است؟

این استان بیمارستان روانپزشکی ندارد. البته برای بیمارستان امام حسین که در حال ساخت است و تا سال 95 کامل می‌شود دو بخش روانپزشکی با 60 تخت و یک بخش سرطان‌شناسی در نظر گرفته شده است.

کدام شهرستان‌های این استان بیمارستان ندارند؟

شهرستان فردیس، ملارد، مارلیک، شهرک اندیشه، سرآسیاب و مشکین‌دشت با یک میلیون جمعیت فاقد بیمارستان است. برای رفع این معضل نیز درصدد ساخت بیمارستانی در این مناطق هستیم که اقدمات ابتدایی آن نظیر گرفتن زمین از شهرداری انجام شده است و امیدواریم ساخت این بیمارستان‌ها تا دو سال آینده به اتمام برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها