مدتی است رنگ هنر بر مجموعه‌های ورزشی بزرگ پایتخت پاشیده شده است. بعد از نصب و رونمایی از چند اثر هنری بر دیوارهای مجموعه ورزشی انقلاب، حالا مجموعه ورزشی آزادی هم میزبان چند اثر هنری شده است.
کد خبر: ۸۵۹۲۱۸
تندیس تختی بر سردر ورزشگاه 12 هزار نفری

یکی از مهم‌ترین اثرهای هنری نصب شده در این مجموعه، تابلوی کاشی شکسته جهان پهلوان تختی در شش مترمربع است که در سردر ورودی سالن 12 هزار نفری آزادی نصب شده است. آیدا نقروی، هنرمند این اثر هدف از کار روی این اثر هنری را زنده نگه داشتن یاد و خاطره اسطوره جوانمردی و ورزش پهلوانی عنوان می‌کند و می‌گوید: تابلوی نصب شده از هزاران تکه کاشی سایز زده و خرد شده در طول 11 روز متوالی اجرا و در سر ورودی سالن 12 هزار نفری نصب شد. البته نقروی همراه یک گروه شش نفره روی این اثر کار کردند.

این هنرمند و مدرس دانشگاه درباره روند کار روی تابلوی کاشی شکسته جهان پهلوان تختی می‌گوید: طرح اولیه، ایده خودم بود که میان چند طرح دیگر به مدیریت مجموعه ورزشی آزادی به عنوان سفارش‌دهنده ارائه کردم. آنها از بین طرح‌ها، جهان پهلوان تختی را انتخاب کردند. در روند کار، ابتدا کاشی شکسته‌ها را روی توری پیاده کردیم و بعد این توری‌ها را که شبیه پازل بود، شماره‌گذاری و روی دیوار نصب کردیم.

اجرای پروژه دیواری دفتر مدیریت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کل کشور در مجموعه ورزشی انقلاب تهران، اجرای پروژه موزاییک شکسته ورودی ساختمان اداری مجموعه انقلاب، پروژه تابلوی نقش برجسته سفالی و سنگ آنتیک روبه‌روی رختکن شماره 2 ورزشکاران سالن 12 هزار نفری آزادی و اجرای پروژه نقاشی دیواری ورودی بازیکنان سالن 12 هزار نفری، برخی دیگر از آثار اجرایی این هنرمند جوان کشور در سال جاری است.

او در پروژه دیواری دفتر مدیریت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کل کشور در مجموعه ورزشی انقلاب از یک نماد ساعت در کاشی شکسته بهره گرفته که روی اعداد این ساعت، ورزشکاران هر یک ورزش خاصی انجام می‌دهند. در دیوار لابی ساختمان اداری مجموعه انقلاب هم او این ایده را با کاشی شکسته بر طیفی از رنگین‌کمان پیاده کرده است.

دیوارهای دو طرف ورودی ورزشکاران به سالن 12 هزار نفری آزادی هم توسط این هنرمند و گروهش به رنگ هنر آغشته شده‌اند. او برای این دیوارها از نقاشی دیواری بهره گرفته است که در آن کبوتران از نوک شاخه‌های درختی بی‌برگ در یک فضای فیروزه‌ای رنگ پرواز می‌کنند، اما یکی از مهم‌ترین آثار هنری کار شده، مربوط به تابلوی سفالی طرح چوگان است که روی زمینه‌ای از سنگ آنتیک کار شده است. نقروی علت پرداختن به این سوژه را توجه به ورزش اصیل چوگان می‌داند و معتقد است چوگان، ورزشی ایرانی است که ناجوانمردانه توسط کشور آذربایجان ثبت شده است. تابلوی سفال نقوش اصیل ایرانی روی زمینه‌ای از سنگ آنتیک، دیگر اثر این هنرمند است که در دیوار روبه‌روی رختکن بازیکنان در سالن 12 هزار نفری نصب شده است. نقروی این اثر را بهترین کار هنری خود توصیف می‌کند که در ابعاد بزرگ به صورت پازل نقوش ایرانی را ارائه کرده است. از آنجا که در مجموعه‌های ورزشی مخاطب به هر سو که نظر کند با نشانه‌های ورزشی مواجه می‌شود، آثار هنری نشأت گرفته از طبیعت می‌تواند به تلطیف این فضاها کمک کند. در همین خصوص این هنرمند و گروهش ستون بزرگ ورودی سالن 12 هزار نفری را هم با کاشی شکسته در طرح‌های گل‌های زیبا و رنگ‌های شاد و متنوع آراسته‌اند.

در سال‌های اخیر، به‌جز آراسته شدن بسیاری از فضاهای ورزشی به هنر کاشی شکسته، بسیاری از فضاهای شهری و جداره‌های بزرگراه‌ها نیز به این هنر پیراسته شده‌اند، اما افراط در این موضوع سبب شده برخی منتقدان هنر شهری عنوان کنند تهران از فرط استفاده از نقاشی موزاییک به یک استخر شبیه شده است.

آیدا نقروی که دارای کارشناسی گرافیک و مدرس هنر کاشی شکسته یا نقاشی موزاییک است در این باره می‌گوید: نقاشی موزاییک یا معرق کاشی در واقع چیدمان قطعات سخت رنگی کنار هم به منظور ایجاد یک نقش است که یکی از پایدارترین و مستحکم‌ترین نقاشی‌های دیواری محسوب می‌شود. عمر نقاشی با کاشی شکسته که یک هنر قدیمی ایرانی محسوب می‌شود، به طور میانگین 20 سال است؛ در حالی که یک نقاشی دیواری بعد از پنج سال خاصیت خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل این هنر برای فضاهای شهری و ورزشی هنری قابل توجه به حساب می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها