طب نوین قادر نیست برای همه بیماری‌ها درمانی قاطع پیدا کند. برای مثال در درمان بیماری‌هایی مثل فشارخون، دیابت، سرطان، پوکی استخوان و برخی بیماری‌های دیگر، درمان‌های طب نوین بیشتر به شکل علامت درمانی است. یعنی در این نوع بیماری‌ها، بیمار را به‌طور کامل مداوا نمی‌کنند، بلکه بیمار مجبور می‌شود تا پایان عمر تحت درمان قرار بگیرد و دارو مصرف کند.
کد خبر: ۸۵۹۱۰۹
فقدان نظارت منسجم بر فعالیت عطاری‌ها

با وجود تلاش چند دهه غربی‌ها برای گسترش روزافزون طب نوین، حالا خیلی از بیماران به کاستی‌های طب نوین پی برده‌اند و به همین دلیل تمایل دارند از طب سنتی نیز در کنار طب نوین بهره ببرند.

مثلا جالب است در کشوری مثل آلمان که در حوزه طب نوین بسیار سرآمد است، 70 تا 80 درصد داروها از داروهای گیاهی ارگانیک ساخته می‌شود.

در کشور ما نیز استقبال نسبت به طب سنتی مدام در حال افزایش است، اما در این بین، بعضی افراد و برخی مراکز مثل عطاری‌های غیرمجاز، از این استقبال مردمی سوءاستفاده کرده و در این حوزه تخلف می‌کنند.

از آنجا که ساختار منسجم و مدیریتی کلان در حوزه طب سنتی وجود ندارد، تعداد عطاری‌های غیرمجاز به دلیل نبود نظارت‌های جامع، افزایش پیدا کرده است.

هم‌اکنون فقط حدود 200 متخصص طب سنتی در کشور فعالیت می‌کنند که بی‌شک این 200 نفر نمی‌توانند پاسخگوی جمعیت 80 میلیونی باشند.

به دلیل همین کمبود نیروی متخصص، میزان مراجعه مردم به عطاری‌های مجاز و غیرمجاز بالا می‌رود.

نظارت بر فعالیت عطاری‌ها در حیطه وظایف وزارتخانه‌های بهداشت، صنعت و جهاد کشاورزی است. در اینجا هم چون مدیریت‌ها یکپارچه و واحد نیست، هیچ سازمان واحد و پاسخگویی وجود ندارد.

هماهنگ نبودن این وزارتخانه‌ها، نظارت بر عطاری‌ها را نیز دشوار کرده است، در حالی که همین عطاری‌های غیرمجاز می‌توانند سلامت جامعه را به خطر بیندازند.

مثلا حتی استفاده از گیاه «گل گاوزبان» هم در فقدان نظارت‌ها می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد، زیرا اگر این گیاه با کودهای شیمیایی پرورش یابد، تجویز آن حتی ممکن است وضعیت بیمار را بدتر از قبل کند.

دکتر حمیدرضا ضیائی - پزشک و پژوهشگر طب سنتی ـ اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها