سبک زندگی در دوران سالمندی با دوره های سنی دیگر متفاوت است . دوران سالمندی پایان راه نیست و سالمندان ارتباط‌دهنده زمان گذشته، حال و آینده هستند. سه اصل مهم برای حفظ سلامت و طول عمر انسان عبارتند از ورزش و فعالیت، تغذیه مناسب و روابط عاطفی، اجتماعی با خانواده و دوستان. زندگی سالم با طول عمر بیشتر همراه می‌شود. تنها راه برخورداری از عمر طولانی، رعایت شیوه‌های صحیح زندگی است.
کد خبر: ۸۵۸۸۶۹
راه‌های نشاط سالمندان

سالمندی به هیچ عنوان معادل ناتوانی و بیماری نیست. پیر شدن جمعیت، از نتایج مثبت توسعه یک کشور است. بالا رفتن سطح خدمات بهداشتی و درمانی باعث افزایش درصد سالمندان جامعه خواهد شد و به این ترتیب تعداد سالمندان کل جهان در حال افزایش است. برخی مسائل رایج در دوران سالمندی عبارتند از فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی، پوکی استخوان، دیابت، بی‌اختیاری ادرار، اختلالات خواب، زمین خوردن و عوارض ناشی از آن، آرتروز و بیماری‌های مفاصل و یبوست.

معاینات و آزمایشات دوره‌ای نقش مهم و اساسی در تشخیص به موقع بیماری‌های این گروه سنی دارد. همچنین ورزش در سراسر طول زندگی برای حفظ سلامت ضروری است و موجب پیشگیری از بیماری‌های دوران سالمندی می‌شود. افراد فعال از نظر فیزیکی، سن زیست‌شناسی‌شان از سن تقویمی ایشان، کمتر است و بنابراین جوان‌تر به نظر می‌رسند. کاهش مرگ و میر نیز از نتایج ورزش منظم است.

رایج‌ترین مشکلات دوران سالمندی و راه‌های مقابله با این مشکلات عبارت است از:

فشار خون بالا: در فشارخون بالا و چربی خون بالا، نقش تغذیه مناسب و ورزش فوق‌العاده مهم و ضروری است. معاینه پزشک و تجویز دارو نیز در مواردی لازم است.

دیابت: آموزش، تغذیه مناسب و ورزش لازم، کنترل دیابت را به همراه دارد و در مواردی که تاثیر لازم ایجاد نشود، قطعا نقش داروها ضروری است.

پوکی استخوان: در صورت ابتلا به این عارضه، ورزش، مصرف لبنیات، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، پرهیز از مصرف نوشابه‌های گازدار، پرهیز از سیگار و الکل و مراجعات دوره‌ای به پزشک لازم است.

زمین خوردن و صدمات ناشی از آن: این موضوع باعث شکستگی استخوان‌ها و از کارافتادگی فرد می‌شود. به همین منظور، بهسازی محیط زندگی (کفپوش، نرده، روشنایی مناسب)، کفش مناسب، ارتفاع مناسب تخت خواب، عصا و تصحیح اختلالات بینایی و لباس مناسب، از سقوط و زمین خوردن جلوگیری می‌کند.

کاهش شنوایی و بینایی: برای رفع این معضل، پرهیز از سروصدا، پرهیز از دستکاری گوش، نور مناسب محیط، استفاده از عینک و سمعک در موارد ضروری و معاینات دوره‌ای لازم است.

اختلالات خواب: توصیه‌های لازم برای رفع این مشکل عبارتند از ورزش، پرهیز از خواب روزانه، بیداری در ساعت معین، خوابیدن در ساعت معین و نوشیدن شیر کم‌چرب قبل از خواب.

اختلالات حافظه: یادگیری مهارت‌های جدید، مطالعه، فعالیت‌های فکری و ورزش نقش مهمی در حفظ حافظه و تقویت آن دارد.

در پایان باید بدانیم با توجه به معنویات، دینداری و اعتقادات، حفظ سلامت با رعایت شیوه‌های درست زندگی، داشتن تفریحات و سرگرمی‌ها، حفظ روابط خانوادگی دوستانه، شرکت در مجامع عمومی و مسافرت، شادابی فرد سالمند حفظ شده و ارتقا می‌یابد.

دکتر حمیدرضا رضایوف ‌

سالمندان MPH ‌پزشک و متخصص

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها