رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور:

فروش سیگار توسط کیوسک‌ها تخلف است

دیروز خبری با عنوان سیگار فقط با مجوز به فروش می‌رسد در رسانه‌ها منتشر شد. مطابق ابلاغیه مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، دستگاه‌های نظارتی و بازرسان از ابتدای دی‌ماه امسال با توزیع‌کنندگان عمده (سراسری و استانی) و خرده‌فروشان فاقد مجوز به عنوان متخلف برخورد می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۸۷۵۱
مجوزدار کردن فروش سیگار بر بازار تاثیری ندارد

بر این اساس، یکی از شرایط صدور مجوز خرده‌فروشی محصولات دخانی، رعایت حداقل فاصله صد ‌متری از مراکز آموزشی، فرهنگی و مذهبی و ورزشی است.

در همین حال محمدحسین برخوردار، رئیس شرکت دخانیات ایران، چندان از این طرح استقبال نمی‌‌کند.

وی تصریح کرد: این کار عملا تاثیری در بازار نخواهد گذاشت و اگر فروش و توزیع شرکت‌ها را آزاد می‌گذاشتند، آینده آن بسیار بهتر بود:

برخی منتقدان می‌گویند فروش سیگار توسط عاملین مجوزدار باعث انحصار در بخش دخانیات می‌شود. نظر شما در این‌باره چیست؟

مافیایی درست نمی‌شود، زیرا اعطای مجوز برای فروش سیگار به طور گسترده در شهر، کلانشهر و استان‌ها در نظر گرفته شده است. نحوه دریافت مجوز بسیار راحت است و افراد می‌توانند برای ثبت‌نام به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند و عاملیت فروش شرکت مشخص را اعلام کنند. روند ثبت‌نام نیز بسیار آسان بوده و بعد از تائید نام عاملیت فروش در سایت صنعت، معدن و تجارت ثبت می‌شود و از طریق مرکز نظارت بر دخانیات اعلام خواهد شد، ضمن این‌که اعطای مجوز نیز رایگان است.

به نظر شما این کار مثبتی برای جلوگیری از قاچاق سیگار است؟

کدام صنف برای فروش محصولات خود عامل تعیین می‌کند که ما باید تعیین کنیم؟ به نظر من توزیع سیگار باید به صورت آزاد انجام می‌شد و شرکت‌ها باید این امکان را ‌داشتند تا سیگار را به هر فروشگاهی که نیاز دارد، بفروشند، نه این‌که چند عامل محدود برای این امر تعیین شود. اگر سیستم بازار دست شرکت‌ها بود، هرگز نمی‌گذاشتند محصولاتشان دست چند عرضه‌کننده محدود باشد و خودشان حواسشان به این موضوع بود.

درخصوص بحث قاچاق هم باید بگویم این طرح هیچ ارتباطی با بحث قاچاق نخواهد داشت. به این دلیل که قاچاقچیان کار خود را در جای دیگری انجام می‌دهند و از طریق برخی مراکز فروش محصولات خود را عرضه می‌کنند. قاچاقچی وارد این سیستم‌های توزیع نمی‌شود که بتوان با آن برخورد کرد.

راه تشخیص سیگار تولید داخل با سیگار قاچاق وجود دارد؟

سیگار قاچاق با سیگار تولید داخل از دو منظر تفاوت دارد؛ یکی در بحث کیفیت محصولات است که غالبا محصولات تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار و دارای طرح‌های بازدارنده مصرف است. سیگارهای تولید داخل عکس‌های ریه سالم و ناسالم و همچنین له ‌شدن ته سیگار و فردی که در حال مصرف اسپری آسم است، دارد. برخی افراد بر این باورند که سیگارهای قاچاق از کیفیت بالایی برخوردار است، اما در واقع این گونه نیست و باید تدابیری برای جلوگیری از قاچاق این محصول در نظر گرفته شود.

محمدحسین علی‌اکبری - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها