با وجود این که اعتیاد یکی از پدیده‌های شوم جامعه است و معتادان هم جایگاه مناسبی به لحاظ اعتبار اجتماعی در بین مردم ندارند، اما آمارهای نگران‌کننده‌ای از افزایش گرایش جوانان به مواد مخدر به‌خصوص در برخی استان‌ها وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۸۳۶۷
جای خالی مرکز بازپروری معتادان متجاهر در گیلان

به‌طوری که رئیس کل دادگستری گیلان بتازگی در کمیته حقوق قضایی مبارزه با مواد مخدر این استان اعلام کرد بین ده عمل مجرمانه‌ای که در استان گیلان انجام می‌شود، جرائم مربوط به مواد مخدر در رده اول قرار دارد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که این تصور وجود دارد استان گیلان در مقایسه با دیگر استان‌های محروم کشور با توجه به سرسبزی و حاصلخیزی و گسترش گردشگری و امکان اشتغال در مزارع یا مراکز تولیدی، شرایط بهتری به لحاظ اشتغال و گرایش کمتر جوانان این استان به مواد مخدر داشته باشد.

احمد سیاوش پور در گفت‌وگو با جام‌جم درباره علت افزایش این معضل در استان گیلان می‌گوید: جرائم مربوط به مواد مخدر شامل اعتیاد، استعمال، حمل، نگهداری و قاچاق آن است. در بسیاری از استان‌های کشور هم جرائم مربوط به مواد مخدر بیشترین آمار را دارد و تقریبا 50 درصد از مجرمین در زندان‌های کل کشور را زندانیان مربوط به جرائم مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

وی می‌افزاید: این استان به لحاظ زیرساخت‌های اقتصادی وضع چندان مطلوبی ندارد و در ضمن علل گرایش برخی به جرائم مربوط به مواد مخدر تنها به مسائل اقتصادی مربوط نمی‌شود. قوانین موجود در برخورد با جرم از صراحت و روشنی برخوردار است، اما تقاضا برای انجام این اعمال مجرمانه وجود دارد.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با بیان این که فقر اقتصادی و بیکاری یکی از عوامل گرایش به مواد مخدر است، تصریح کرد: در سطح جامعه افرادی هم وجود دارند که با وجود مرفه بودن به مواد مخدر گرایش دارند حتی در بین برخی از تحصیلکردگان نیز اعتیاد رواج دارد و به نظر می‌رسد هنوز برخی افراد جامعه به قبح این مساله آگاه نیستند و باید در این زمینه فکری کرد. سیاوش‌پور جنبه روانی گرایش به مواد مخدر را پراهمیت خواند و گفت: با توجه به تلاطم و آشفتگی روانی که بین برخی خانواده‌ها وجود دارد، بخشی از جامعه به جای پیدا کردن راهکارهای صحیح مثل ورزش و مطالعه و گشت و گذار و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی در پی پیدا کردن مسکن‌های موقت هستند و از این رو به سمت مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.

اسرافیل ملکی، معاون دادستان استان گیلان نیز در گفت‌وگو با جام‌جم اجرایی نشدن ماده 16 و ایجاد نشدن مرکز بازپروری معتادان متجاهر را یکی از مهم‌ترین عوامل ساماندهی نکردن معتادان و جلوگیری از گسترش پدیده مواد مخدر در این استان می‌داند.

وی با اشاره به این که براساس ماده 16 اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان به مواد مخدر و متجاهر به اعتیاد، باید با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان ‌شوند. خاطرنشان کرد: متاسفانه این مرکز در گیلان احداث نشده است و به همین دلیل شورای هماهنگی استان نیز برای جمع‌آوری معتادان متجاهر نمی‌تواند کاری انجام دهد. ملکی درباره دلایل ایجاد نشدن این مرکز در استان گیلان گفت: باید طبق قانون ماده 16 از شورای هماهنگی کشور اعتبار لازم برای ایجاد چنین مرکزی در نظر گرفته شود تا اقدامات اصلاحی برای بازپروری این عده از مجرمین صورت بگیرد. در صورت ایجاد این مرکز معتادان متجاهر برای ترک اعتیاد و بازپروری به آن مراجعه می‌کنند و طبق دستور قاضی سه ماه در چنین مکانی اقامت خواهند داشت و اگر آن مرکز تائید کرد که مشکل اعتیاد این مجرمین برطرف شد، می‌توانند دوباره به شرایط عادی زندگی برگردند.

فتاح غلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها