انتقاد نماینده بخش خصوصی از عدم حضور مقامات بلند پایه در سمینار آب

تنها 3 درصد چاههای غیر مجاز مسدود شده است / دیپلماسی آب جدی گرفته نمی شود

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه ایران در سال ۲۰۲۵ میلادی به مرکز بحران آب تبدیل می‌شود، گفت: ورود آب به مخازن سدها در سال جاری آبی ۴۲ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۸۵۸۰۸۷
بحران آب به زیر زمین رفت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، جهانگیر حبیبی گفت: در سال ۱۹۵۰ سرانه آب تجدیدپذیر جهان بیش از ۲ هزار مترمکعب برای هر نفر بود اما برای سال ۲۰۲۵ پیش بینی می شود که ایران در مرکز بحران آب بوده و این سرانه به کمتر از یکهزار متر مکعب کاهش یابد.

معاون حفاظت و بهره برداری مدیریت منابع آب ایران اظهارداشت: سیاست گذاری های ناکارآمد، نبود نگرش سیستمی، عملکرد جزیره ای و وضع قوانین نامناسب از عمده دلایل بروز بحران منابع آب زیرزمینی کشور است.

وی به ریزش های جوی سالانه ۳۶۶ میلیارد مترمکعبی در کشور اشاره کرد و فزود: با توجه به حجم تبخیرها، روان آب‌ها و نفوذ آب، مجموع آب تجدید شونده کشور فقط ۱۱۵ میلیارد مترمکعب است.

حبیبی همچنین به رشد ۵۹ درصدی بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: تا ۲۰ آبان ماه گذشته ورودی آب به مخازن سدهای کشور در مقایسه با پارسال ۴۲ درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: امروز بیشترین استفاده از آب‌های زیرزمینی کشور در بخش کشاورزی است و ۶۴ درصد آب شرب از این منابع تامین می شود.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از کسری مخازن آب زیرزمینی کشور در ۱۷سال اخیر اتفاق افتاده است، افزود: در ۳۷ سال گذشته بیش از ۱۰۹ میلیارد مترمکعب از ذخایر آبخوان های کشور از دست رفته که دلیل اصلی آن افزایش برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی و خشکسالی ها بوده است.

حبیبی خاطرنشان کرد: به دلیل برداشت‌های بی رویه از منابع آب، تعداد دشت‌های ممنوعه کشور از ۱۵ دشت در سال ۴۷ به ۳۲۰ دشت در سال ۹۳ رسیده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو عمده چالش‌های آب‌‌های زیرزمینی کشور را مربوط به بهره برداری بی رویه از این منابع برشمرد و گفت: در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط ۴۰ درصد آبدهی منابع آب زیرزمینی کاهش یافته که منجر به افت کیفی آب‌ها، نشست زمین، خشک شدن باغات و مزارع و افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها شده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و شفاف سازی و پایش منابع و مصارف آب حوزه ها با همکاری و مشارکت دست اندرکاران، مهمترین برنامه های وزارت نیرو در حوزه منابع آب زیرزمینی است.

حبیبی تاکید کرد: هدف اصلی این طرح‌ها جبران ۵۰۰ میلیون متر مکعبی کسری مخازن آبهای زیرزمینی در سال نخست، جبران ۵.۷ میلیارد متر مکعبی کسری مخازن در یک برنامه پنج ساله و جبران ۱۳۰ میلیارد مترمکعبی کسری مخازن آب‌های زیرزمینی در یک برنامه ۱۵ ساله است که با مشارکت وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی انجام می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها