حوادث تروریستی این هفته شهر پاریس، تاثیر خودش را روی اکران عمومی فیلم‌های سینمایی هم گذاشته است.
کد خبر: ۸۵۸۰۵۲
سینمای پاریس پس از حوادث تروریستی

صنعت سینمای فرانسه در اولین قدم، نمایش عمومی فیلم‌هایی را که مضمون تروریستی و راه‌های مقابله با آن را دارند به جلو انداخته است. «تاج محل» اولین فیلمی است که براین اساس، زودتر از زمان تعیین شده قبلی اکران عمومی می‌شود. فیلم جدید نیکلاس سعدا براساس یک ماجرای واقعی ساخته شده و درباره دختر 18 ساله فرانسوی است که در جریان حوادث تروریستی محاصره هتل تاج محل شهر بمبئی هند در سال 2008، جزو گروگان‌ها بود. در این حادثه تلخ 164 نفر کشته شدند. مسئول شرکت فیلمسازی باس فیلمز که تاریخ دوم دسامبر را به‌عنوان زمان نمایش عمومی فیلم انتخاب کرده می‌گوید: «از خودمان سوال کردیم آیا در این دوره وحشتناک، فضایی برای نمایش فیلم‌ها وجود دارد یا خیر. تصور ما این است که در بحبوبه ترور و وحشت، سینما می‌تواند برقرار کننده دیالوگ و مایه ترویج آن باشد.»

رسانه‌های گروهی می‌نویسند اشاره او به ترویج دیالوگ، مربوط به بحث حضور اقلیت‌های قومی و مذهبی حاضر در فرانسه است که این روزها نگران اتفاقات تلخ شهر پاریس هستند.

هنرمندان فرانسوی که قبل از این هم در فیلم‌هایشان نگاهی غمخوارانه و جانبدارانه به اقلیت‌های قومی و مذهبی (به‌ویژه مسلمانان داشته‌اند) می‌گویند حوادث تروریستی اخیر نباید راه را برای بیگانه ستیزی و برخورد با مسلمانان و مهاجران ساکن فرانسه باز و هموار کند.

این موضوع، دستمایه اصلی فیلم تازه تامس بیدگین «کاوبوی‌ها» هم هست. این درام اجتماعی درباره خانواده‌ای است که پس از فرار دختر نوجوان خود با یک نیروی جهادی، تا مرز از هم گسیخته شده می‌رود.

فرانسیس دامینز در نقش پدر خانواده برای پیدا کردن دخترش به بلژیک و حتی افغانستان هم می‌رود. او با پسر جوان خود که به‌دنبال راهی برای برقراری ارتباط بین مسلمانان و مسیحیان است، اختلاف عقیده دارد. کارگردان فیلم با انتخاب پسرجوان به‌عنوان کسی که می‌گوید فرانسه باید پذیرای مسلمانان و مهاجران باشد و روح اسلام با تروریسم بیگانه است، او را به‌عنوان سخنگوی خود درمی‌آورد.

یک تاثیر مهم حوادث این هفته پاریس، توقف کار فیلمبرداری محصولات جدید سینمایی در این شهر و بقیه شهرهای بزرگ است. پاریس به‌خاطر لوکیشن‌های جذاب خود همیشه یکی از انتخاب‌های اصلی فیلمسازان (به‌ویژه بین‌المللی‌های آن) بوده است. مسئولان شهر پاریس فعلا تا اواخر ماه نوامبر به هیچ گروه فیلمسازی اجازه فیلمبرداری در این شهر را نمی‌دهند. یکی از فیلم‌هایی که تحت‌تاثیر این موضوع از پاریس راهی پراگ می‌شود، «مشتری شخصی» به‌کارگردانی اولیویه آسایاس و با بازی کریستین استوارت است. آسایاس می‌گوید از آنجا که لوکیشن‌های پاریس نقش مهمی در داستان فیلم و ارتباط بین کارآکترهای آن داشته‌اند، او مجبور شده تغییراتی در فیلمنامه‌اش ایجاد کند که متناسب با حال و هوای شهر پراگ است.

مهبد آستانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها