اولین گام اجرای بسته خروج از رکود دولت ـ پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو ـ به‌‌گونه‌ای اجرا شد که حاشیه‌های متعددی برای مردم در پی داشت و نارضایتی‌ها و گلایه‌هایی را برانگیخت.
کد خبر: ۸۵۷۳۷۴
تکرار یک تجربه تلخ؟

توقف بی‌خبر اعطای وام خودرو، اعلام نشدن ظرفیت ثبت‌نام به میزان 110 هزار دستگاه خودرو، ثبت‌نام بیش از حد ظرفیت توسط خودروسازان و در نتیجه سرگردانی افرادی که اکنون به‌دلیل اعلام بانک مرکزی وام به آنان تعلق نمی‌گیرد، ابهام مالیاتی درباره محاسبه مضاعف مالیات بر ارزش افزوده در اقساط وام خودرو، تغییر شرایط تحویل خودرو از یک روز به یک تا سه ماه، نزدیک کردن زمان چک‌ها، کاهش مدت بازپرداخت وام از هفت سال به چهار سال و نپذیرفتن سفته و سرانجام اختلاف بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، همه و همه نشان از بی‌برنامگی و سردرگمی در اجرای نخستین گام اجرای بسته خروج از رکود داشت.

در همین حال، با وجود اعلام رسمی بانک مرکزی برای اجرای گام دوم بسته یعنی کارت‌های 10 میلیون تومانی خرید کالای ایرانی از هفته جاری، هنوز که هنوز است سیستم بانکی برنامه مشخصی برای ثبت‌نام و تحویل این کارت‌ها ارائه نداده و دستگاه‌های اجرایی و حقوق‌بگیران هنوز نمی‌دانند در این‌باره باید چه کنند.

این چنین است که باید به دولت و دستگاه‌های اجرایی دخیل در اجرای بسته خروج از رکود،‌ تکرار یک تجربه تلخ را هشدار داد؛ تجربه‌ای که آن‌قدر مردم را گلایه‌مند کرد که کار به عذرخواهی رئیس‌جمهور کشید. در بهمن 92، دولت یازدهم توزیع سبد کالا را اجرایی کرد، اما مانند همین بسته خروج از رکود آن‌قدر ناهماهنگی و تناقض‌گویی در اطلاع‌رسانی، شناسایی مشمولان، معرفی فروشگاه‌ها، نحوه واریز اعتبار به کارت افراد، اقلام سبد، زمان‌بندی مراجعه، تامین کالا و... اتفاق افتاد که به‌مثابه یک بحران اجتماعی کوچک در برابر دولت قد علم کرد.

اکنون علامت‌هایی که از نحوه اجرای بسته خروج از رکود به چشم می‌خورد، تکرار آن تجربه را هشدار می‌دهد لذا باید به دولت یازدهم هشدار داد که اعتماد مردم سرمایه‌ای گرانبهاست که نباید با آن بازی کرد. از این رو در ادامه اجرای این بسته و به خصوص در حالی که کارت اعتباری خرید شمولیتی بسیار گسترده‌تر از وام خودرو دارد، تشکیلات اجرایی‌اش را طوری ساماندهی کند که طرح از جنبه‌های گوناگون ابهام‌آمیز نبوده و حقوق واقعی شهروندان در آن رعایت شده باشد.

اگر غیر این باشد، تجربه تلخ بهمن 92 در ذهن بسیاری از ایرانیان زنده خواهد شد و سرمایه گرانبهای اعتماد دولت ضربه‌ای دیگر خواهد خورد؛ امید که این گونه نشود.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها