نگاهی به جاذبه‌های گردشگری پاکستان

دیوار «سند»، بزرگترین قلعه دنیا در پاکستان

می گویند زندگی در شهرهای پاکستان تنها 60 هزار تومان می ارزد. سرزمینی که گرسنگی، فقر، خشونت ، وضعیت اسفبار بهداشتی و امنیت در آنجا بیداد می‌کند اما مقامات پاکستانی گویا با چشم پوشی از گرسنگان لاهور، سودایی دیگر در سر دارند و در پی راه اندازی پارک دیزنی‌لند در لاهور هستند.
کد خبر: ۸۵۷۰۹۸
لاهور گرسنه و سودای داشتن دیزنی‌لند

به گزارش جام جم آنلاین ، دور از تصور است اگر بدانی کشوری که گرسنگان در آن بسیارند به دنبال ساخت پارکی مشابه پارک دیزنی‌لند است. پارکی که هزینه امکانات و وسایل آن، بالغ بر 36 میلیارد روپیه برآورد شده است.

روزنامه "داون" چاپ پاکستان در مطلبی این موضوع را از زوایه ای متفاوت بررسی کرده و می نویسد: می‌گویند مردم لاهور در بحران اجتماعی، اقتصادی، و امنیتی غرق شده اند و فرصت ها رو به پایان است. تلویزیون پاکستان قربانی یک بازی وحشیانه قوی است جایی که تولیداتش بدون برنامه ریزی بوده و تمایلی به آزمایش ایده های نو ندارند.

صبح ها که گفتگوهایی مضحک و مسخره پخش می شود که میزبان و مهمان هر دو فاقد مهارت و جاذبه برای جذب مخاطب هستند.

عصرها هم همیشه همراه با افسردگی است. کانال های اخبار پر از برنامه هایی است که آدمها را کرخت کرده و به سرعت به مسابقه های فریاد تبدیل می‌شود و تئاتر هم که احتمالا باید به آنها جایزه صلح سبز داده شود. در نتیجه باغ ها، مراکز خرید و فست فودها با ازدحام زیادی از جمعیت در آخر هفته مواجه اند.

ما هم همچون دیگران از شنیدن خبر امضای قرارداد دولت پنجاب با یک شرکت صنعتی «گولدن بین» برای ساخت پارکی در سطح جهانی و آکواریومی عظیم با هزینه ای بالغ بر 36 میلیارد روپیه متعجب شدیم چرا که هزینه ساخت این مجموعه حتی خیلی بالاتر از ساخت اتوبوس های ریلی خواهد بود.

طبیعتا سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این کار برای کشوری که از قدرت، غذا، و آموزش محروم است ضروری است؟

آیا نمی توان این مبلغ را به سمت تقویت گردشگری در مناطق شمالی این کشور که بسیار مهیج و حیرت آورند سرازیر کرد؟ چرا که نوسازی این مناطق علاوه بر تاثیرگذاری مثبت بر روی معیشت و اشتغال جوانان در اسلام آباد و لاهور و...، توریست ها را ،که به دلایل مسائل امنیتی از این مناطق گریزانند ،جذب خواهد کرد.

لازم به یادآوری است که پاکستان برنده مسابقه «زمین را دوست بداریم» در سال 2015 است.

در این میان بیشترین شکایات بر سر تاسیس این پارک از سوی مرفهین پاکستانی است که بارها از دوبی، سریلانکا و تایلند دیدن کرده یا به اروپا و آمریکا سفر نموده اند چرا که می دانند این پارک قطعا برای آنها ساخته نخواهد شد.

پاکستان دارای پارک ها و باشگاههای ورزشی خصوصی است که هزینه اکثریت آنها حتی برای اقشار متوسط جامعه هم بسیار گران است البته یکی از اعضای این باشگاه ضمن ابراز خوشحالی از گرانی هزینه ها در این باشگاه‌ها می‌گوید: این امر باعث شده تا این اماکن از دست اراذل در امان باشند.

اما آیا اقشار متوسط به اندازه مرفهین، سزاوار استفاده از این مکانهای منحصرد به فرد با امکانات عالی نیستند؟ چرا که پارکهای عمومی در پاکستان که مخصوص طبقه متوسط ساخته شده بسیار آشفته، فاقد امنیت، و بهداشت کافی در مقایسه با پارکهای خصوصی هستند.

از سوی دیگر نگرانی بزرگ ما به ایمنی این پارکها برمی‌گردد چرا که این شرکت معتقد به حضور کوتاه مدت و ساخت سریع پروژه ها مخصوصا ساخت این پارک درکمتر از دو سال می‌باشد، امری که ایمنی این مراکز را زیر سوال می‌برد.

ترجمه و نگارش: مریم فلاحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
-
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
۰
۰
عجله نكنید به زودی ایرانی ها هم همین خرجها را در ایران خواهند كرد و دیسنی لند و مكدونالد و ... را راه خواهند انداخت. بگذارید بوی توافقشان با آمریكا در موضوع هسته ای بخوابد آنوقت خواهید دید.

نیازمندی ها