مشاور وزیر ورزش و جوانان خبر داد:

دستگیری یکی از زمین خواران ورزشگاه اصفهان

ویلاسازی در اراضی کشاورزی و باغی و حتی اراضی ملی و عرصه‌های طبیعی که از استان‌های شمالی آغاز شد و اینک در این مناطق به حد اشباع رسیده، چندسالی است زیر سایه بی‌توجهی‌ها در دیگر نقاط کشور همچون استان خوش‌آب‌و‌هوای کهگیلویه و بویراحمد نیز آغاز شده و روبه گسترش است.
کد خبر: ۸۵۶۵۷۹
زمین‌خواری؛ این بار در یاسوج

کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های خوش‌آب‌و‌هوای جنوب غربی کشور و از نظر اقتصادی به عنوان ناحیه کشاورزی و دامپروری به شمار می‌آید. از آنجا که این استان با بحران سوءتغذیه و ناامنی غذایی نیز دست به گریبان است، حفظ اراضی کشاورزی و توسعه آن اهمیت دوچندانی می‌یابد.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر شاهد روندی مغایر با این اصل در استان بوده‌ایم. به طور مثال اکنون ویلاسازی در منطقه خوش‌آب‌و‌هوای سروک در نزدیکی یاسوج که زمین‌های آن جزو اراضی بسیار مستعد برای کشاورزی است، رواج یافته تا حدی که به گفته برخی مسئولان استان، رد پای عده دیگری از مدیران در این ویلاسازی‌ها دیده می‌شود.

افزایش بی‌رویه ساخت و ساز غیرمجاز

معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد دراین باره به جام‌جم می‌گوید: عمده تغییرات کاربری اراضی کشاورزی و طبیعی در این استان در شهرستان بویراحمد و بخش مرکزی شهرستان؛ یعنی نزدیکی یاسوج و روستاهای اطراف آن بوده که از حدود سال 80 تا 92 صورت گرفته و بسیار زیاد است، به طوری که می‌توان گفت از هر یکصد ساخت و ساز در این مناطق، نصف آن غیرمجاز و غیرقانونی است.

کرامت فرج‌زاده، می‌افزاید: عمده تغییر کاربری اراضی کشاورزی در منطقه سروک یاسوج است، در حوزه عرصه‌‌های منابع طبیعی و ملی نیز اراضی بکر شمال شهر یاسوج، حد واسط جاده قدیم شیراز تا روستای مادوان علیا به وسعت ده کیلومتر مورد تهاجم سودجویان و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز قرار گرفته است که این تهاجم همچنان با شدت ادامه دارد.

بهشتی که نابود می‌شود

وی با بیان این‌که البته از سال 92 به بعد و پس از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت محیط‌زیست و ضرورت حفاظت از منابع ملی و طبیعی، ساخت‌ و ‌سازها تا حدودی کاهش یافت، تصریح می‌کند: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اقلیم مناسب و آب کافی، منطقه‌ای بهشتی است که متاسفانه در حال تخریب و نابودی است، اکنون بیش از 2000 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه استعداد تغییر کاربری را دارد، به این صورت که مالکان آنها کشت و تولید در این اراضی را متوقف کرده و دنبال فرصت مناسب برای فروش آنها هستند.

معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان بویراحمد به صرفه‌تر بودن درآمد ناشی از فروش این اراضی نسبت به درآمد کشاورزی و کم‌آبی و خشکسالی سال‌های اخیر را دو دلیل فروش اراضی کشاورزی عنوان کرده و می‌گوید: برخلاف استان‌های شمالی که تغییر کاربری و فروش اراضی توسط افراد و بخش خصوصی انجام می‌شود، بیشترین تغییر کاربری در این استان توسط شرکت‌های تعاونی‌ مسکن ادارات مختلف (بخش خصوصی شبه‌دولتی) و با هدف کسب سود برای کارکنان انجام می‌شود، از همین‌رو این ادارات به‌راحتی با استفاده از رانت دولتی موفق به دریافت غیرمجاز خدماتی چون آب، برق و گاز می‌شوند. به‌طور مثال در منطقه سروک که ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز بسیاری در اراضی کشاورزی صورت گرفته، مالک عمده ویلاها، مسئولان، معاونان و مدیران سابق استان هستند.

فرج‌زاده با اشاره به این‌که مدتی است که مسئولان درصدد صدور حکم قلع و قمع این ویلاهای غیرمجاز هستند و حکم تخریب بسیاری هم گرفته شده است، یادآور می‌شود: اما اجرای این احکام هربار به دلیلی به تعویق می‌افتد که همین امر سودجویان را جری‌تر می‌کند. وی مسائل قومی، طایفه‌ای را مهم‌ترین عامل بازدارنده اجرای احکام قلع و قمع عنوان می‌کند.

نیازمند همکاری کارگروه مبارزه با زمین‌خواری

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این‌باره به تسنیم می‌گوید: برای اعمال قانون در زمینه تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی نیازمند همکاری کارگروه مبارزه با زمین‌خواری استان هستیم تا بتوانیم از روند گذشته تاکنون در این زمینه جلوگیری کنیم.

جعفر گوهرگانی با بیان این‌که از گذشته تاکنون ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه در اراضی کشاورزی سروک انجام شده است، می‌افزاید: گرچه در سال 91 کلید کار برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی این منطقه زده شد، اما این وضعیت اکنون به مرحله زنگ خطر رسیده است، به طوری که حتی شرکت آب منطقه‌ای در سروک یاسوج، شبکه زهکشی به منظور آبیاری زمین‌های مستعد کشاورزی احداث کرد، اما کشاورزان همچنان به جای روی آوردن به کشاورزی، در حال تغییر کاربری غیرقانونی اراضی خود هستند.

به گفته وی، تاکنون 54 مورد ساخت‌وساز غیرمجاز و غیرقانونی در پایین‌دست شبکه زهکشی اراضی کشاورزی سروک یاسوج شناسایی شده است.

تغییر کاربری 12 هکتار از زمین‌های کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از تغییر کاربری بدون مجوز 12 هکتار از زمین‌های کشاورزی درجه یک منطقه سروک یاسوج خبر داده و یادآور می‌شود: پیگیری این مهم به‌عهده سازمان جهاد کشاورزی است و باید موارد را از طریق محاکم قضایی مبنی بر صدور حکم قلع و قمع روزانه پیگیری کند که البته این پیگیری‌ها انجام شده و تاکنون حکم 30 مورد قلع و قمع در ویلاشهرهای سروک یاسوج اخذ شده است، اما اجرای این حکم کار سازمان جهادکشاورزی نیست و در این خصوص نیازمند ورود نهادهای قضایی، انتظامی و اجرایی هستیم.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها