ایران کشوری چهار فصل است که در طول سال می‌توان برای استفاده از آب و هوا و مناظر طبیعی و زیبای آن، نقطه‌ای را انتخاب کرد و به سفر رفت.
کد خبر: ۸۵۶۲۰۱
آگاهانه به جنگل « الیمستان» بروید

برای سفر به هر یک از این مناطق طبیعی معمولا باید از قبل آمادگی‌های لازم را کسب کرد. فراهم کردن امکانات و ملزومات سفر، آشنایی با منطقه، بهره گرفتن از راهنمایی‌های اهالی محل و آگاهی از شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر ازجمله نکاتی است که هر گردشگری باید آن را رعایت کند تا هر چه بهتر از مواهب طبیعت بهره‌مند شود و از کاستی‌ها و نارسایی‌های سفر بکاهد و اتفاقاتی همچون گم شدن پنج گردشگر در جنگل‌های الیمستان آمل که جمعه گذشته رخ داد به وقوع نپیوندد.

جنگل الیمستان یکی از مناطق زیبا و دیدنی است که تاکنون پذیرای گردشگردان زیادی بوده است. می‌گویند وجه تسمیه این جنگل برگرفته از گیاهی دارویی به نام الیماست که در فصل بهار در این منطقه می‌روید و خاصیت فراوان دارد.

از تهران که به سمت جاده هراز حرکت می‌کنید در 20 کیلومتری شهر آمل به دوراهی امامزاده حسن لهاش می‌رسید که باید مسیر حرکت را به سمت جاده فرعی تغییر دهید.

از جاده اصلی تا منطقه جنگلی المیستان 12 کیلومتر است که البته راه پرپیچ و خمی دارد. قبل از ورود به جنگل به روستای الیمستان می‌رسید. این روستا جمعیت کمی دارد و البته اهالی آن هم میانه خوشی با گردشگران ندارند و از همان ابتدا با نصب تابلویی، ورود هر گونه گردشگر به این منطقه مسکونی را ممنوع اعلام کرده‌اند. بنابراین جایی برای اقامت در روستا ندارید و ناچارید در مسیر دشت یا منطقه جنگلی چادری برپا کنید و شب را همان جا بگذرانید و از وجود چشمه‌های بسیار، دشت دیدنی و صعود به قله الیمستان که ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد، لذت ببرید.

کسانی که قصد دارند کوهنوردی کنند معمولا مسیر دامنه شرقی را برای ورود به جنگل انتخاب می‌کنند، چون چشم‌انداز زیبایی از قله دماوند دارد. قبل از رسیدن به قله نیز یکی از جذابیت‌های دیدنی جنگل به نام نقشای رستم پیش روی شماست؛ دو گودال نزدیک به هم که عمقی به ارتفاع ده متر دارد. بومیان، افسانه‌های مختلفی برای این منطقه دیدنی مطرح می‌کنند، اما ظاهرا این دو گودال ناشی از برخورد دو شهاب‌سنگ به وجود آمده است.

به طور قطع گردشگری در منطقه جنگلی و کوهستانی الیمستان خاطره‌انگیز است، اما رعایت برخی نکات ایمنی، خاطره این سفر را ماندنی‌تر می‌کند.

اصولا در چنین سفرهایی حضور راهنما جزو ملزومات است، چون ناآشنایی با چنین مناطقی که برای اولین بار مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد ممکن است با تبعاتی مثل گم شدن همراه باشد. در مورد روستا و جنگل توریستی الیمستان رعایت این شرایط جزو نکات حیاتی است، چون بارها گزارش‌هایی مبنی بر مفقود شدن برخی گردشگران به خاطر ناآشنایی با محل منتشر شده است.

نکته دیگر این که برای رفتن به چنین مناطقی حتما باید از همراهان محلی استفاده کرد. بارها اتفاق افتاده برخی گردشگران به جای استفاده از راهنمایان محلی، از تورهای گردشگری استفاده می‌کنند که عمدتا آشنایی با محل ندارند و با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدید از الیمستان است، اما این منطقه اواسط پاییز و زمستان با توجه به بارندگی فراوان، وجود مه زیاد و احتمال بارش برف نمی‌تواند محل خوبی برای مسافرت باشد، زیرا در چنین شرایط آب و هوایی، حتی احتمال گم شدن و گرفتاری در جنگل هم برای راهنمایان محلی وجود دارد؛ پس بهتر است از رفتن به جنگل المیستان در این فصل خودداری شود. اقامت شبانه در جنگل باید با رعایت احتیاط‌های لازم باشد، چون حتی تردد در دالان درختانی که شاخه‌های خود را به هم نزدیک کرده‌اند و امکان دیدن آسمان صاف هم گاهی برای گردشگران میسر نیست، کاری دشوار است.

مناطقی مثل جنگل الیمستان زیستگاه حیات وحش است، بنابراین ماندن در جنگل و اتراق در نقاط غیرمطمئن، احتمال مواجه شدن با حیوانات درنده را برای گردشگر دارد؛ بنابراین در چنین شرایطی اقامت شبانه در این منطقه اصلا توصیه نمی‌شود.

فتاح غلامی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها