گرانی شیشه را کیست که نشنیده باشد؟ ماه هاست قیمت شیشه اوج گرفته و مصرف‌کنندگان با همان ظرافت که آشپز، زعفران را درغذا می‌ریزد شیشه را دود می‌کنند. سال گذشته میانگین بهای شیشه در هرکیلو نزدیک به 19 میلیون تومان بود، حتی دقیق‌تر و به روایت سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر 18 میلیون و 900 هزار تومان، اما این قیمت یکباره جهش کرد و به تائید وی در خرده‌فروشی 143 درصد و در عمده‌فروشی 210 درصد گران شد .
کد خبر: ۸۵۲۰۱۹
گرانی شیشه و هروئین؛ احتمال افزایش اعتیاد تزریقی

به گزارش جام جم آنلاین ، اخبار غیررسمی البته رسیدن قیمت شیشه تا کیلویی 70 میلیون تومان را تا به حال تائید کرده، ولی دیروز پرویز افشار، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر و سخنگوی تازه منصوب شده این ستاد میانگین قیمت 58 میلیون و 700 هزار تومان را برای هرکیلو شیشه تائید کرد.

او درعین حال از افزایش قیمت هروئین گفت، 2 درصد در خرده‌فروشی و53 درصد در عمده‌فروشی و اینچنین نتیجه گرفت که گرانی شیشه باعث روی آوردن بخش زیادی از مصرف‌کنندگان به سمت مخدرهای سنتی می‌شود به‌ویژه هروئین، آن هم از نوع مصرف تزریقی‌اش.

پیش از این کارشناسان حوزه اعتیاد پیش‌بینی کرده بودند، این که احتمال بازگشت امپراتوری هروئین جدی است و تریاک از آن، جا خواهد ماند؛ تریاکی که به گفته افشار، مهر امسال در مقایسه با مهر پارسال تا یک سوم کاهش قیمت داشته، ولی چون نمی‌تواند مصرف‌کنندگان را به حد کافی ارضا کند از هروئین عقب می‌ماند.

نوزادان معتاد و مسئولیت وزارت بهداشت

نوزاد معتاد، موجودی نحیف که با اعتیاد به دنیا می‌آید مدتی است عده‌ای را حساس کرده، از برخی اعضای شورای شهر تهران تا عده‌ای در ستاد مبارزه بامواد مخدر را.

پرویز افشار دیروز هیچ یک از آمارهایی که میزان تولد نوزادان معتاد را تخمین می‌زند تائید نکرد، اما گفت ستاد از وزارت بهداشت استعلام گرفته تا تکلیف تعداد این تولدها روشن شود.

او با این توضیح، موضع ستاد مبارزه با موادمخدر را نیز درقبال این نوزادان روشن کرد، این‌که ستاد نه از این نوزادان حمایت می‌کند و نه بودجه‌ای برای آنها اختصاص می‌دهد.

او این را گفت چون معتقد بود وزارت بهداشت همه‌کاره بهداشت و سلامت جامعه ازجمله مادران و نوزادان است و این وزارتخانه است که باید دستورالعمل نحوه مدیریت سندرم محرومیت نوزادی (سندرم ناشی از قطع ورود موادمخدر به بدن نوزاد) را اجرا و نوزادان متولد شده با اعتیاد را درمان کند.

افشار با این توضیحات، توپ همه مسئولیت‌ها دراین حوزه را به زمین وزارت بهداشت انداخت، درحالی که همگان می‌دانند اجرای برنامه‌های کاهش آسیب به‌ویژه جلوگیری ازبارداری زنان معتاد یا تلاش برای درمان اعتیاد زنان باردار در فهرست ماموریت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گنجد.

ساماندهی معتادان متجاهر، کمی صبر کنید

معتادان متجاهر ؛ پلیس بارها اعلام کرده ظرف 48 ساعت قادر است شهرها را از حضورشان پاک کند اما این چالش که متجاهران دستگیر شده باید درکجا نگهداری شوند، همواره پیش روی پلیس بوده است؛ گو این‌که اساسا کارایی طرح‌های ضربتی جمع‌آوری معتادان زیر سوال است.

پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر روز گذشته در جمع خبرنگاران نه به این وضوح ولی به واقع همین اعتقاد را تکرار کرد. او از یک سو گفت که فقط 2 تا 3 درصد معتادان کشور متجاهر و خیابانی هستند و از سوی دیگر درصد ناچیزی از آنها اصرار به رفتارهای مجرمانه دارند که این گروه فقط باید مجرم شناخته شوند.

با این دسته‌بندی، افشارتاکید کرد برنامه امسال ستاد برای معتادان متجاهر، افزایش خدمات کاهش آسیب به آنهاست، ازجمله توزیع بسته‌هایی شامل اقلام بهداشتی و خوراکی میان آنها درخود پاتوق‌ها. او رو به خبرنگاران گفت: اجرای برنامه‌های کاهش آسیب در پاتوق معتادان جواب می‌دهد، فقط برای ساماندهی معتادان متجاهر یک فرصت چند ماهه به ما بدهید.

مریم خباز - روزنامه جام جم

برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها