هم در ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه و هم در سیاست‌های کلی نظام سلامت بر تجمیع بیمه‌ها تاکید شده است. حتی پیش‌نویس قانون برنامه ششم توسعه هم بر تجمیع بیمه‌های پایه تاکید دارد.
کد خبر: ۸۵۱۲۶۷
تجمیع بیمه‌ها، به نفع بیماران و نظام سلامت است

در کشورهای توسعه‌یافته هم تجمیع بیمه‌های پایه اجرا شده است و این طرح کاملا علمی در این کشورها هم جواب مثبت داده است. تجمیع بیمه‌های پایه در کشور ما نیز می‌تواند منافع زیادی به دنبال داشته باشد.

هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای است که توزیع شدن منابع بین صندوق‌های بیمه‌ای ارائه خدمات از سوی این صندوق‌ها را با چالش مواجه کرده است.

اولین نتیجه تجمیع این است که منابع بیمه‌ها در یک صندوق واحد متمرکز شود. فایده دوم این است که با تجمیع بیمه‌ها، نیروهای انسانی متخصص در بیمه‌های پایه گرد هم می‌آیند و با تجمیع نیروهای متخصص، تصمیمات بهتری گرفته می‌شود. همچنین این کار موجب خواهد شد که بروکراسی کمتر شود و یک صندوق واحد و قدرتمند داشته باشیم.

کاهش مشکلات بخش خصوصی در نظام درمان نیز دستاورد سومی است که با تجمیع بیمه‌ها محقق خواهد شد.

بسیاری از این مراکز درمانی خصوصی برای دریافت حق و حقوق خودشان، باید با بیمه‌های متعددی چانه‌زنی کنند تا بتوانند مطالبات خود را دریافت کنند، اما با تجمیع بیمه‌ها، این مراکز خصوصی فقط با یک صندوق بیمه‌ای طرف حساب خواهند بود.

امتیاز چهارم تجمیع بیمه‌ها که هم به نفع بیماران و هم به نفع نظام سلامت خواهد بود، بحث اجرای پزشک خانواده است، چون نظام سلامت ما باید در نهایت به سمت برنامه پزشک خانواده و تهیه کارت الکترونیک سلامت برود، این کار منوط به تجمیع بیمه‌هاست.

همچنین باید در نظر داشت که تجمیع بیمه‌های پایه موجب می‌شود که از حضور بیمه‌های درمانی پایه در برخی فعالیت‌های حاشیه‌ای مثل تجارت هم جلوگیری شود و سازمان بیمه‌گر فقط در حوزه درمان کار کند.

درخصوص ایرادی هم که به تجمیع بیمه‌ها گرفته می‌شود و اختلاف پرداخت حق بیمه در سازمان‌های بیمه‌گر را چالش تجمیع بیمه‌ها عنوان می‌کنند، باید دولت و مجلس وارد کار شوند. دولت می‌تواند با پرداخت بخشی از حق بیمه افراد، کاری کند که همه پرداختی‌های حق بیمه یکسان شود. این طرح در مجلس نیز در حال پیگیری است و امیدواریم که این مانع تجمیع بیمه‌ها نیز برطرف شود.

دکتر محمدحسین قربانی - سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها