بارش نخستین باران پاییزی موثر امسال، زندگی دوباره‌ای به مجموعه تاریخی فرهنگی طاق‌بستان و چشمه خشکیده آن بخشید.
کد خبر: ۸۵۰۷۲۳
طاق‌بستان جان تازه‌ای گرفت

مدیر پایگاه میراث فرهنگی طاق بستان، در این باره به ایسنا گفت: پس از اولین بارش موثر پاییزی، سیستم کارست کوهپایه‌های طاق‌بستان فعال و چشمه‌های مجموعه تاریخی طاق‌بستان که اواخر تیرماه امسال خشکیده بود، مجددا احیا شد.

علیرضا مرادی‌بیستونی افزود: در این مجموعه سه چشمه اصلی وجود دارد که آب آنها از ارتفاعات بالادست تامین می‌شود و پس از سرریز، آب آنها وارد دریاچه مقابل و از دریاچه طاق بستان نیز وارد رودخانه چم بشیر و در نهایت وارد رودخانه قره‌سو می‌شود. در واقع آب چشمه‌های مقابل نقش اردشیر طاق بستان از منبع کارستی و زون خاک شده‌ای که در بالادست سمت‌چپ طاق‌ها قرار دارد، تامین می‌شود.

تقریبا اواسط تیرماه امسال در اتفاقی بی‌سابقه، چشمه‌های محوطه تاریخی طاق‌بستان در شهر کرمانشاه، خشک شد که برخی مسئولان برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی و پایان یافتن منابع آب زیرزمینی را دلیل خشکیدگی چشمه‌های باستانی در این منطقه دانستند.

پیگیری ثبت جهانی طاق‌بستان

در همین حال مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز از پیگیری پرونده ثبت جهانی طاق‌بستان خبر داد و گفت: بحث آزادسازی اماکن تجاری اطراف این محوطه تاریخی یکی از مهم‌ترین موانع در ثبت جهانی این مجموعه است که باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی آنها اقدام شود که البته برای تملک قسمت اعظمی از این واحدهای تجاری بین ده تا ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

علی فعله‌گری با بیان این‌که پرونده ثبت جهانی طاق‌بستان مفتوح و اقداماتی مثل مباحث نوشتاری آن انجام و به زبان انگلیسی ترجمه شده است، در گفت‌وگو با مهر افزود: در ادامه اداره کل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید به منطقه آمده و بقیه کار را پیگیری کند تا هر چه سریع‌تر شاهد ثبت جهانی طاق‌بستان باشیم.

وی افزود: میراث فرهنگی استان کرمانشاه به جد پیگیر این موضوع است که پس از چند اثر چون کویر لوت ـ که هم‌اکنون اولویت سازمان در کشور است ـ این اتفاق نیز صورت گیرد . البته اقدامات لازم برای ثبت جهانی طاق‌بستان اکنون در جریان است و این که کار آن با چه سرعتی پیش رود، به اراده استان و تامین اعتبار برای آزادسازی سریع واحدهای تجاری اطراف محوطه بستگی دارد.

فعله‌گری وجود آب در مجموعه تاریخی طاق‌بستان را نیز یکی از الزامات ثبت جهانی برشمرد و گفت: خوشبختانه هم اکنون و با بارش‌های روزهای اخیر آب به این مجموعه تاریخی بازگشته است، اما مسئولان استان باید برای وجود دائمی آب حتی با دبی پایین در این مجموعه چاره‌ای بیندیشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه یادآور شد: استاندار کرمانشاه نیز در اولین روزهای کاری خود از این مجموعه تاریخی بازدید کرده و دستور تامین آب آن را به هر نحو ممکن دادند تا شاهد خشکیدگی آب آن و ایجاد مشکل در ثبت جهانی آن نباشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها