زنگنه به دبیرکل اوپک نامه نوشت

پیشنهادکاهش۱.۳میلیون بشکه‌ای تولید

یک مقام دولت آمریکا گفت: صادرات نفت ایران احتمالا تا نیمه اول سال آینده که می‌توان انتظار داشت تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور لغو شوند محدود خواهد ماند.
کد خبر: ۸۵۰۵۶۶
صادرات نفت ایران تا نیمه اول 2016 افزایش نمی‌یابد

به جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، آموس هاچ‌استین فرستاده و هماهنگ‌کننده امور انرژی بین‌المللی در وزارت امور خارجه آمریکا گفت: صادرات نفت ایران احتمالا تا زمانیکه مفاد توافق هسته ای ایران و قدرت‌های جهانی اجرایی شود و تحریمها لغو شوند، احتمالا بین یک تا یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز باقی خواهد ماند.

وی در مصاحبه‌ای در سنگاپور افزود: آمریکا نظارت بسیار دقیقی روی صادرات نفت ایران دارد.

ایران در تدارک افزایش صادرات نفت خود در دورانی است که قیمت نفت در بحبوبه اشباع بازار جهانی به دلیل توسعه نفت شیل به پایین‌ترین سطح شش سال اخیر رسیده است. ایران که قبل از تشدید تحریم‌ها دومین تولید‌کننده بزرگ سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) بود متعهد شده که سهم بازاری را که به کشورهایی همچون عربستان، مکزیک و روسیه واگذار کرده پس خواهد گرفت.

هاچ‌استین در هفته انرژی بین‌آلمللی سنگاپور خاطرنشان کرد: مرحله‌ای که امروز در آن قرار داریم این است که ایران باید به تعهدات خود تحت توافق عمل کند. زمانی که این تعهدات انجام شد و مورد تایید قرار گرفت تحریم‌ها برداشته خواهند شد.

ایران در حال حاضر پنجمین تولید‌کننده بزرگ اوپک است و تولید این کشور در ماه سپتامبر به‌ طور متوسط روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه بوده است در شرایطی که در پایان سال 2011 روزانه سه میلیون و 600 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد.

کشورهایی همچون چین، هند، ژاپن برای خرید محدود نفت خام از ایران باید از تحریم‌های آمریکا معافیت می‌گرفتند در غیر این صورت با خطر از دست دادن دسترسی به نظام مالی جهانی مواجه می‌شدند.

هاچ‌استین گفت: معافیت‌های آمریکا برای کشورهایی که هنوز از ایران نفت می‌خرند پابرجا است.

وی افزود: این پنج کشور به همراه تایوان که در دوران تحریم‌های ایران از طریق این فرآیند از ایران نفت وارد می‌کردند می‌توانند تحت همان محدودیت‌ها که از زمان توافق وجود داشته به خرید خود ادامه دهند.

بیش از دو سال مذاکره به حصول یک توافق 100 صفحه‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در ماه ژوئیه در وین منجر شد.

در ماه اوت پس از آنکه اوپک استراتژی حفظ سطح تولید را در تلاش برای بیرون راندن تولید‌کنندگان پرهزینه از بازار نفت دنبال کرد، نفت برنت به پایین‌ترین سطح شش سال اخیر رسید.

نفت برنت در معاملات روز گذشته با 73 سنت کاهش 46 دلار و 81 سنت در هر بشکه داد و ‌ستد شد.

نفت برنت در سال جاری 18 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

هاچ استین با اشاره به الزاماتی که ایران باید تحت توافق هسته‌ای آنها را رعایت کند، گفت: انتظار دارم ایران از فرصت لغو تحریم‌ها استفاده کرده و پس از آنکه بتواند این تعهدات را رعایت کند وارد بازار‌های انرژی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها