صداوسیما به نامه ابتکار پاسخ داد

«حق دانستن» مردم را محترم بشماریم

جهت جلوگیری از انقراض پلنگ ایرانی

معترضان مقابل سازمان محیط زیست تجمع کردند

جمعی از فعالان محیط زیست اعلام کردند با حضور در برابر سازمان حفاظت محیط زیست، طی بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری این سازمان برای جلوگیری از انقراض پلنگ ایرانی خواهند شد اما این بار هم ابتکار همچون ماجرای سگ‌کشی در جمع تجمع‌کنندگان حضور می‌یابد؟
کد خبر: ۸۴۹۹۲۱
معترضان مقابل سازمان محیط زیست تجمع کردند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، پس از 20 روز تلاش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی برای پنهان کردن مرگ مشکوک یک قلاده پلنگ ایرانی، این راز تلخ عاقبت فاش شد.

علت مرگ این پلنگ که لاشه آن در سیزدهم فروردین ماه به دنبال گزارش مردم روستای چهچهه به اداره محیط زیست خراسان رضوی منتقل شده بود شلیک با اسلحه شکاری و یا استفاده از طعمه مسموم عنوان شده است.

خبر کشتار هفتمین پلنگ طی یک ماه گذشته از یک سو و مخفی نگه داشتن این کشتار از طرف اداره کل محیط زیست خراسان رضوی از سوی دیگر دوستداران حیات وحش را بر آن داشته تا طی بیانیه ای که بناست صبح روز چهارشنبه نهم اردیبهشت به مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شود خواستار اقدام فوری این سازمان برای جلوگیری از انقراض قریب الوقوع پلنگ ایرانی شوند.

در این بیانیه دو دلیل عمده اتلاف پلنگ در سراسر کشور، تصادفات جاده ای و همین‌طور شلیک گلوله یا استفاده از طعمه مسموم توسط دامداران و راه حل کوتاه مدت برای پایان دادن به سریال غم انگیز قتل عام پلنگ ایرانی، کمک گرفتن از وزارت راه و ترابری و همچنین بیمه گذاران عنوان شده است.

به گفته فعالان محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست با اختصاص دادن بودجه ای جهت بیمه کردن پلنگ ایرانی و همچنین خسارات ناشی از حمله پلنگ به دام ها می‌تواند گام موثری جهت پیشگیری از کشتار این گونه باارزش جانوری توسط دامپروران بردارد.

با همکاری بیمه گذاران و سازمان حفاظت محیط زیست که پس از تشخیص کارشناسان متخصص بیمه، منجر به جبران خسارات وارده توسط حمله پلنگ به دامها می‌شود، انگیزه کشتار پلنگ توسط دامداران به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت چرا که کارشناسان، حداقل 4 مورد از 7 مورد گزارش شده از مرگ پلنگ ها طی یک ماه اخیر را ناشی از اقدام دامپروران برای حفاظت از دامهایشان دانسته اند.

در این بیانیه همچنین راه حل کوتاه مدت برای کاهش تصادفات جاده ای که منجر به مرگ گونه های باارزش حیات وحش از جمله پلنگ، یوز، گربه جنگلی، کاراکل، خرس، گرگ، روباه و کفتار می‌شود، اعمال محدودیت سرعت کنترل شده خصوصا در جاده هایی که از پارک های ملی و مناطق حفاظت شده می‌گذرند عنوان شده که با همکاری وزارت راه و ترابری و سازمان حفاظت محیط زیست به کمرنگ کردن دومین علت اصلی نابودی حیات وحش کشور کمک شایانی خواهد کرد.

اما آیا معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست این بار هم در جمع تجمع‌کنندگان مقابل این سازمان همچون ماجرای اعتراض به سگ کشی در شیراز که متولی آن سازمان محیط زیست نبود، حاضر خواهد شد و پاسخی برای دوستداران حیات وحش خواهد داشت؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها