برای همه شهروندان مهم است بدانند تخلفات صنفی را به کدام نهاد و مرجع رسیدگی کننده می‌توانند اعلام کنند تا با برخوردی قانونی این افراد نقره داغ شوند.
کد خبر: ۸۴۹۸۴۱
اعلام شماره تلفن‌ برای معرفی متخلفان صنفی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، کارشناسان اجتماعی و جامعه شناسان معتقدند ساماندهی حال و هوای بازار و تنظیم آن به مشارکت مردم و همیاری با دستگاه‌های نظارتی بازمی‌گردد اما پای صحبت‌های مردم که می‌نشینی اگرچه گاهی دل خوشی از رسیدگی‌ها و نظارت‌ها ندارند اما باز هم امید دارند و با اشتیاق حاضرند با اعلام شکایت سهمی در تنظیم بازار داشته باشند.

با شماره‌های ضروری غیراضطراری آشنا شوید

بارها پیش آمده که پس از خرید و بازگشت به منزل متوجه گرانفروشی یا کم‌فروشی شده‌اید یا اینکه گاهی در بین خریدهایتان از شلوغی خیابان و رفتار بد فروشندگان و بساطی‌های شهر کلافه شده‌اید، حتی گاهی در شهر افراد مشکوکی را می‌بینید که کالایی را به صورت مشکوک جا به جا می‌کنند اما کاری از دستتان بر نمی‌آید.

وقتی از مردم می پرسیم که چرا شکایات خود را اعلام نمی‌کنند به دور از نارضایتی‌هایی که از نظارت‌ها وجود دارد و شاید کمرنگ شدن اعتمادشان به دستگاه‌های ناظر می گویند که «آخر با چه شماره‌ای باید تماس بگیریم؟»

پاسخ این سؤال شاید برای آن‌هایی که کارشان نظارت است ساده باشد اما مردم واقعاً از راه‌های ارتباطی آگاهی ندارند و این یکی از ضعف‌های سیستم نظارت بر بازار است.

عمده تخلفات در بازار را می‌توان در 3 دسته که همان صلاحیت‌های سازمان تعزیرات حکومتی است، رسیدگی کرد، یعنی کالا و خدمات، بهداشتی و دارویی و قاچاق.

124 مرجع نظارت بر تخلفات صنفی

در بخش کالا و خدمات معمولاً مردم از گرانفروشی، کم فروشی، احتکار، تقلب، عدم صدور فاکتور و درج قیمت و همچنین سد معبر شکایت دارند.

پل ارتباطی 124 سامانه دریافت شکایت‌های اصناف و اتحادیه‌ها در مورد گرانفروشی، کم فروشی، احتکار، تقلب، عدم صدور فاکتور و درج قیمت است که امکان پیگیری شکایت نیز در این سامانه فراهم شده و به صورت میانگین در 48 ساعت موضوع شکایت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اما مردم می‌توانند شکایت خود را مستقیم به اتحادیه نیز اعلام کنند که برای این کار لازم است از طریق اتاق اصناف و یا جستجوی اینترنتی شماره تماس اتحادیه را پیدا کرده و در تماس تلفنی یا به صورت حضوری شکایت خود را اعلام کنند.

شهرداری و اماکن مأموران برخورد با واحدهای بدون مجوز

واحدهای صنفی بدون مجوز در دو قالب فعالیت هستند، یکی افراد دست فروش که سد معبر می‌کنند و دیگری واحدهایی که مغازه دارند اما اقدام به دریافت جواز نکرده‌اند و با دور زدن قوانین دستشان را برای تخلف باز می‌گذارند.

در مورد سد معبر و شکایت از تاکسیرانی هم مردم می‌توانند با سامانه 137 شهرداری تماس گرفته و طرح شکایت کنند که البته حیطه فعالیت این سامانه تنها به این موارد بسنده نمی‌کند و بسیار گسترده‌تر است، اموری همچون خدمات شهری و عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهری، اماکن عمومی، زیبا سازی و چشم انداز شهری و امور اجتماعی و مزاحمت‌های شهری را شامل می‌شود.

در مورد واحدهای صنفی بدون جواز نیز براساس قانون، اتحادیه و یا بازرسان اصناف موظف هستند گزارش لازم را به اداره اماکن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ارسال کنند تا در ضرب العجلی 72 ساعته و در صورت عدم اقدام به دریافت جواز، واحدهای بی جواز پلمب شوند.

12 عدد کلیدی در تخلفات بهداشتی و دارویی

وزارت بهداشت و درمان برای نظارت بهتر در حوزه دارویی و بهداشتی 3 شماره 4 رقمی را اعلام کرده است.

سامانه 1490 که وظیفه رسیدگی به شکایت‌های دارویی و تخلفات محیط کار مربوط به مواد خوراکی و آشامیدنی را براساس قانون دارد.

دیگر سامانه چهار رقمی وزارت بهداشت 1590 است که رسیدگی به شکایات امور درمانی برنامه تحول نظام سلامت و موارد غیرتعرفه‌ای را برعهده دارد.

همچنین سامانه 1690 وزارت بهداشت و درمان نیز نظارت بر اجرای تعرفه خدمات سلامت سازمان نظام پزشکی را برعهده دارد که در اسرع وقت به شکایات دریافتی رسیدگی می‌کند.

یکی از مشکلاتی که مسئولان این سامانه‌ها با آن روبرو هستند تماس‌های اشتباه شهروندان است و بسیاری از مردم تخلفات را به صورت استباه به این سامانه‌ها ارجاع می‌دهند که این وقت و انرژی بالایی از سیستم نظارتی صرف می‌کند.

در امور بهداشتی نام یک نهاد دیگر نیز همیشه مطرح می‌شود، «سازمان ملی استاندارد» که البته این سازمان پل ارتباطی تلفنی و پیامکی برای دریافت شکایات ندارد و مردم می‌توانند برای اعلام شکایت به سایت این سازمان و یا به صورت حضوری مراجعه کنند.

گزارش‌های قاچاق را به کجا اعلام کنیم؟

گاهی نیز مردم با کالاهای قاچاق در مغازه‌ها مواجهه می‌شوند و یا ممکن است متوجه حمل کالای قاچاق بشوند که می‌توانند این شکایت را با پلیس 110 در میان بگذارند تا نیروهای پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این گزارش‌ها رسیدگی کنند.

30009651 سامانه پیامکی برای گزارش تخلفات

البته مردم حق دارند که به دلیل مشغله نتوانند ای شماره‌ها را به یاد داشته باشند و به همین دلیل و براساس اختیار قانونی، سازمان تعزیرات حکومتی که تنها یک مرجع رسیدگی کننده است با سامانه پیامکی 30009651 آماده دریافت شکایات و رسیدگی به این شکایت‌ها در گشت مشترک با حضور کارشناسان دستگاه‌های مربوطه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۶۲ انتشار یافته: ۱۶
جوان
-
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
۱۲
۱۴
سلام علیكم ، لطفا شماره تلفن گزارش اشتغال بدون مجوز اتباع خارجی و مرجع رسیدگی كننده را اعلام فرمایید .با تشكر
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
سلام به پلیس مراجع كنید یا به شهرداری بگید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
۳
۴
باسلام ، تعزیرات حكومتی بر مغازه ها و فروشگاه های شهرستان فاریاب نظارتی ندارند و مغازه ها و فروشگاه ها هم گران فروشی می كنند و هم كالای قاچاق می فروشند، چه كسی جوابگوست؟
كاوه
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
۱۲
۸
باسلام من امروز در شهر سنندج با خرید از یك مغازه متوجه شدم قطعه خودرو را فروشنده به دو برابرونیم گرانتر از دیگر قطعه فروشان به من فروخته وچهارساعته با شماره 124 تماس میگیرم اما هیچكی جواب تلفن را نمیدهد.
تشكر
فرهاد رییسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
۵
۱۸
باسلام
از دوستان خواهشمندیم وقتی توان رسیدگی به شكایتهای مردم را ندارند اینقدر شعار ندن.
هشت ماهه یه مغازه سمت چهارراه طالقانی كرج دارم,بالغ بر دویست بار با سدمعبر تماس گرفتم و هیچ نتیجه ای نداشته,دارن اجناس مغازمو جلوی مغازه دستفروشی میكنن.
جالب اینكه دستفروشان مدعی هستن كه به ماموران شهرداری به صورت هفتگی مبلغی رو پرداخت میكنن
حمیده
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
۶
۷
ما هرچی زنگ میزدیم جواب نمیدادن امروز رفتیم میگن ١٠ روزه تعمیراته الام تكلیفه نابرگای ما چی میشه؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۳۰
۴
۱۵
وقتی توان رسیدگی ندارین چرا سر مردم رو گول میمالید ؟الكی هی شعار میدین رسیدگی میشه كجاس این رسیدگی ؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
۳
۷
با سلام بامعذرت خواهی ازعزیزانیكه از طریق كار در این سازمان ارتزاق میكنن فقط بدنه دولت بزرگ شده وهزینه اضافی از بیت المال میشود
بنده در اردبیل موردی داشتم ...
سروان شكوهی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
۸
۱۰
متاسفانه سفره خانه ی اقاقیا در جاده ی رزجرد قزوین با اینكه قلیان ممنوع است به مردم قلیان میدهد و هربار نه مامور اماكن میرود یه پولی بهش میدن و میره.در حالی كه سفره خانه های اطراف هیچكدام كار نمیكنن.این سفره خانه روزی ۵میلیون درآمد دارد.قانون برای همه یكسان نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
۱۳
۴۴
سلام میخواستم آرایشگاهی رو بگم که بدون جواز داره کار میکنه به کجا باید بگم؟
مهرجو
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
۳۹
۲۳
چرا شرکتهای خصوصی همه باز هستن مگه پرسنل اونا کرونا نمیگیرن
کاریابی ها خدمات نظافتی ها بازرگانیها.....
ب ش
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
۲
۰
سلام تهرانپارس خیابان احسان کلن زایعاتیها باز اصلن رعایت ندارند هچ کس هم با اینها کار نداره
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
۴
۰
سلام چرا پاساژ امیرکبیر باز هست ب چ دلیل اونم از درب پارکینگ تو خیابون گوته چرا کسی پیگیری نمیکنه نمیدونمم کجا تماس بگیرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
۰
۰
سلام لطفا جایی که بسه از فروشگاه لوازم موسیقی شکایت کرد لطف بفرمایید .
Esmail
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
۰
۰
سلام از اتاق اسناف باید کجا شکایت کنیم؟
ناشناس
Germany
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
۰
۰
سلام لطفاً کبابی های سیار سطح شهر را بررسی کنید باعث لطمه به مغازه دارها شدن که در طی سال مغازه ها با هزینه های هنگفتی روبرو هستند ازشما سپاسگزارم

نیازمندی ها