سرانجام با گذشت بیش از 15 سال از آغاز پروژه متروی اصفهان، (روز پنجشنبه 23 مهر) فاز نخست آن به طول 11 کیلومتر از ایستگاه کاوه تا قدس با حضور وزیر کشور، استاندار و شهردار اصفهان افتتاح شد.
کد خبر: ۸۴۸۸۷۸
متروی اصفهان در آغاز راه است

به گزارش جام جم آنلاین ، خبرنگاران، وزیر کشور و مدیران استان، نخستین کسانی بودند که سوار بر مترو ایستگاه‌های کاوه، جابر، شهید علیخانی، مفتح، گلستان، بهارستان و قدس را پشت سر گذاشتند. طولانی شدن این پروژه همواره انتقاد مسئولان و مردم را همراه داشت و با توجه به این که اصفهان سال‌هاست با معضل ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند، کارشناسان حمل و نقل همواره بر این نکته تاکید داشتند که نیاز اصفهان به مترو بسیار جدی است و باید هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

با وجود همه این مشکلات، سرانجام قطارهای مترو کارش را آغاز کرد و به شهروندان خدمت رسانی می‌کند.

اگر چه در حال حاضر با افتتاح فاز نخست خط یک مترو فقط ساکنان خیابان بهارستان، کاوه و اطراف آن از این وسیله حمل ونقل بهره می‌برند اما در آینده‌ای نزدیک این خط به 13 ایستگاه دیگر متصل می‌شود تا به گفته شهردار اصفهان «ستون فقرات حمل و نقل شهر کامل شود و انقلابی در ترافیک اصفهان اتفاق بیفتد.» فقط در این صورت می‌توان گفت مترو به کام اصفهانی‌ها شیرین خواهد آمد.

مهدی جمالی‌نژاد می‌افزاید: خط یک قطار شهری اصفهان به طول 20 کیلومتر است که فاز نخست آن اکنون افتتاح شد، فاز دوم آن نیز نیمه دوم سال آینده و فاز سوم آن به طول 9 کیلومتر سال 96 به بهره‌برداری خواهد رسید. وی طول خط سوم قطار شهری اصفهان را هشت کیلومتر عنوان کرده و می‌گوید: مطالعات خط دوم نیز به موازات اجرای کار خط یک در حال انجام است.

شهردار اصفهان در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا خط 2متروی اصفهان از زیر میدان تاریخی نقش‌جهان عبور خواهد کرد یا خیر، اظهار می‌کند: مطالعات در این محور بسیار حساس و با هماهنگی کامل برای حفظ میراث فرهنگی انجام می‌شود. وی اطمینان می‌دهد به هیچ‌وجه توسعه شهری را بدون حفظ میراث فرهنگی دنبال نخواهد کرد.

افزایش ایستگاه‌های مترو تا پایان امسال

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در گفت‌وگو با «جام‌جم» با تاکید بر این که مترو تاثیر خوبی در کاهش ترافیک خواهد داشت، می‌گوید: هنگامی که یک سیستم جدید حمل و نقل بخواهد جایگزین سیستم قبلی شود و در سبد حمل و نقل خانوارها قرار بگیرد، کمی زمانبر است.

علیرضا صلواتی با اشاره به این که قطار شهری اصفهان روزانه از ساعت 7 تا 10 صبح خدمات دهی می‌کند، می‌افزاید: تا پایان سال به تدریج این مدت زمان افزایش و فاصله حرکت قطارها نیز از 30 دقیقه به 10 دقیقه کاهش می‌یابد.

وی با بیان این که اکنون دو رام قطار مترو در حال کار است، می‌گوید: تا پایان سال همه پنج رام قطار مترو وارد شبکه می‌شود که در این صورت ساعات کار مترو از 6 صبح تا 22 شب خواهد بود . صلواتی پیش بینی می‌کند، با ورود پنج رام قطار، روزانه بین 70 تا صد هزار مسافر با مترو جابه جا شوند.

وی در باره استقبال شهروندان از متروی اصفهان می‌گوید: استقبال مردم از مترو مطلوب خواهد بود زیرا سال‌ها منتظر مترو بودند و اکنون سوت آن به صدا در آمده است. صلواتی با تاکید بر این که شهرداری امیدوار است دولت به تعهدات خود عمل کند،تصریح می‌کند: در تمام دنیا، دولت‌ها زیرساخت‌ها را آماده و بهره برداری‌ها را به مدیریت محلی واگذار می‌کنند، در حالی که در ایران بار تامین هزینه به دوش شهرداری است و فشار آن به مردم و شهر هم وارد می‌شود.

فعلا انتظار رفع ترافیک را نداریم

غلامرضا شیران، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز می‌گوید: افتتاح فاز نخست خط یک مترو نمی‌تواند مشکلات ترافیکی را حل کند. انتظار هم نداریم این فاز مترو مشکلات ترافیک اصفهان را رفع کند زیرا این کار فوق العاده نمایشی است و با توجه به وعده‌هایی که به مردم داده ایم، افتتاح این فاز به نحوی دستگرمی برای آنهاست.

وی با تاکید بر این که اگر تمام خط یک هم به بهره برداری برسد باز هم مشکل ترافیک اصفهان حل نخواهد شد، می‌افزاید: اصفهان حداقل به پنج یا شش خط شمال به جنوب و غرب به شرق و حلقه‌های متصل نیاز دارد؛ در حالی که خط یک صرفا دسترسی مردم به شمال و جنوب را در پی خواهد داشت.

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که استقبال مردم از مترو تا چه‌اندازه خواهد بود، می‌گوید: این موضوع به عملکرد مسئولان، قیمت بلیت، نوع کارکرد مترو و مسائل دیگر بستگی دارد و باید ببینیم در آینده چه خواهد شد.

شیران با تاکید بر این که مترو کم‌عارضه‌ترین گزینه حمل و نقل است، می‌گوید: ممکن است عیوب فنی در تونل‌ها و ایستگاه‌های متروی اصفهان وجود داشته باشد و حرکت قطارها لرزش‌هایی ایجاد کند و میراث فرهنگی درمعرض آسیب قرارگیرد که به نظر من در این صورت باید دقت و همفکری بیشتری به خرج داد.

تعیین نرخ بلیت متروی اصفهان در شورای شهر

سخنگوی شورای شهر اصفهان نیز از بررسی لایحه تعیین نرخ بلیت مترو در این شورا خبر می‌دهد.

ندا واشیانی‌پور می‌گوید: لایحه یک‌فوریتی شهرداری برای تعیین هزینه بلیت مترو شامل تک سفره 6000 ریال، دو سفره 10 هزار ریال و اعتباری مبلغ دار تک سفره 5000 ریال است. شهردار اصفهان نیز با بیان این که قیمت بلیت‌ها به گونه‌ای تعیین می‌شود که همه بتوانند از مترو استفاده کنند، گفت: اگر بخواهیم مبلغ تمام شده بلیت را از شهروندان دریافت کنیم، قیمت آن بین 2600 تا 3000 تومان است.

مجتبی نیک اقبال - روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها