جام جم آنلاین: برای اولین بار از دهه 1950 رقابت ها و درگیری ها در خانواده سلطنتی عربستان بر سر قدرت که در دو هفته اخیر به وجود آمده، رسانه ای و در سطح عمومی مطرح می شود. روزنامه بریتانیایی گاردین و دیوید ایگناتیوس، نویسنده واشینگتن پست گزارش داده اند که یک شاهزاده ارشد در حال تهیه نامه ای برای برکناری ملک سلمان و پسر جنجالی اش، محمد بن سلمان، معاون ولیعهد است.
کد خبر: ۸۴۸۱۲۵
تلاش برای برکناری شاه سعودی و پسرش

تابناک به نقل ازدیپلماسی ایرانی نوشت: سعودی هایی که روز چهارشنبه در کنفرانسی در واشینگتن شرکت کرده بودند، صحت این خبر را تایید کردند و گفتند حداقل از اوایل ماه سپتامبر یک نامه در این رابطه وجود دارد. هویت نویسنده این نامه مشخص نیست اما بنا بر گفته های فردی که یکی از نامه ها را دیده، محتوا و کیفیت استثنایی نثر عربی این نامه، لیست افرادی که می توانند آن را بنویسند محدود کرده است. نویسنده آن احتمالاً یکی از برادران و یا برادران ناتنی پادشاه است.

ایگناتیوس در این رابطه می نویسد که با نویسنده دو نامه صحبت کرده و وی را «شاهزاده ارشد» توصیف می کند که مایل است شاهزاده احمد بن عبدالعزیز 73 ساله به جای برادرش ملک سلمان جایگزین شود. هم سلمان و هم احمد از اعضای خانواده سدیری، یعنی فرزندان همسر محبوب عبدالعزیز هستند.

توماس لیپمن نیز می‌نویسد: براساس قانون اعلام شده توسط ملک عبدالله، یک گروه از شاهزادگان ارشد که به عنوان شورای بیعت شناخته می‌شوند، قدرت تایید یا تغییر انتصابات را بر عهده دارند.

واکنش بان‌کی‌مون به اجرای اعدام در ایران

دبیرکل سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران بخصوص موضوع اجرای اعدام‌ها ابراز نگرانی کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (دوشنبه) و در واکنش به اعدام دو مجرم در ایران از مقامات کشورمان خواست تا فرآیند اعدام در کشورمان را به تعویق بیاندازند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیرکل بار دیگر بر مخالفت سازمان ملل با اجرای مجازات مرگ تاکید کرده و از دولت ایران میخواهد که اجرای اعدامها را با هدف لغو مجازات مرگ به تعویق بیاندازد.

ابراز نگرانی مقامات سازمان ملل از مجارات اعدام در ایران درحالی است که 93 درصد از این اعدامها مربوط به افرادی است که در قاچاق مواد مخدر نقش دارند.

آزار جنسی زنان در بنیادهای خیریه

تجاوز جنسی به زنان همواره به عنوان عملی زشت که از مردان مسلح، تبهکار و فاسد سر می زند، یاد می شود، اما وقتی گزارش ها در مورد آزار واذیت زنان توسط انسان های نیکوکار یا عضو نهادهایی چون سازمان ملل و بنیادهای خیریه شنیده می شود، روی دیگری از ماجرا پدیدار می شود.

گاردین به تازگی از آزار جنسی گسترده زنان پناهجو و حتی همکار توسط مردان عضو نهادهای خیریه و کمک رسان در سرتاسر جهان خبر داده است. زنانی که در این بنیادهای کار می کنند علاوه بر خطرات کاری و جانی که پیش رویشان است، با مشکل پنهان و بزرگتری نیز دست به گریبان هستند و آن آزار جنسی از طرف همکاران مرد و روسای خود است.

گاردین از مصاحبه با زنانی خبر می دهد که از خشونت جنسی مردان همکار خود درنهادهای کمک رسان سازمان ملل و بنیادهای خیریه کوچک دیگر در نقاط مختلف جهان خبر می دهند. آنها فاش کرده اند که در مورد این آزارها نمی توانند چیزی بگویند چون برچسب عنصر نامطلوب به آنها زده می شود.

اما یکی از مهمترین نمونه های این نوع خشونت، تجاوز جنسی به سارا پیرس کارمند مرکز خیریه کارتر در آتلانتا بود که در هنگام ماموریت در سودان جنوبی رخ داده بود. وی بعدها اخراج شد.

بنیاد بین المللی حقوق زنان در کانادا به تازگی در حال جمع آوری آمار و اطلاعات این نوع حوادث است و اعلام کرده بیش از ۱۰۰۰ زن کارمند بنیادهای خیریه جهانی مستندات خود را به این پروژه ارسال کرده اند.

گاردین اعلام کرده در حال مستندکردن صحبت های زنانی است که در این خیریه ها تجربه خشونت جنسی داشته اند.

هلال شیعی دروغی بزرگ است

رئیس جمهوری سوریه گفت که شیعه شدن سوریه و تبدیل آن به بخشی از «هلال شیعی» دروغی بی‌ اساس است که آمریکا و اسرائیل آن را برای توجیه اعزام تروریست ها به این کشور تبلیغ می‌کنند.

به گزارش فارس، روزنامه اینترنتی «رأی الیوم» نوشت که اخیرا هیئتی از اردن با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

طبق گزارش این روزنامه، بشار اسد وجود هر گونه تلاش برای شیعه کردن سوریه یا تبدیل سوریه به کشوری طائفی را رد کرده و گفته که طرح موضوعاتی مانند «هلال شیعی» دروغ است.

رأی الیوم نوشت: بشار اسد به اردنی‌هایی که اخیرا با وی دیدار کردند، گفته که نگرانی‌ها درباره «شیعه شدن سوریه» و تبدیل آن به بخشی از «هلال شیعی» یا «کشوری طائفی» ادعاهای بی‌اساسی است که اسرائیل و آمریکا آن را تبلیغ می‌کنند و چند رژیم عربی آن را تکرار می‌کنند.

طبق این گزارش، اسد به این هیئت اردنی گفته که «سوریه شیعه نمی‌شود» نه به لحاظ سیاسی و نه دینی و اجتماعی.. این دروغی است که دشمنان اختراع کرده‌اند تا کمکشان به تروریسم و جذب افراط گرایان و جهادی‌ها به سوریه را توجیه کنند. سوریه مخالف اختلافات مذهبی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها