تاکسیرانان فاقد پروانه هوشمند حق تردد در شهر را ندارند؛ این را رئیس سازمان تاکسیرانی دیروز در جمع خبرنگارها گفت و به جماعت تاکسیران هشدار داد بر اساس آیین نامه اجرایی هیات وزیران ابلاغی به اتحادیه تاکسیرانان، همه تاکسی‌های شهر موظف هستند پروانه معتبر تاکسیرانی دریافت کنند و اگر فاقد این پروانه باشند، حق تردد در شهر را ندارند.این هشدار اما نه تنها برای تاکسیرانان که برای تمام شهروندانی که در طول روز از وسایل نقلیه عمومی به خصوص تاکسی استفاده می‌کنند، خبر مهمی بود؛خبری که از نظارت‌های ویژه سازمان تاکسیرانی بر راننده‌هایی که در این صنف مشغول فعالیت هستند، حکایت داشت. هشداری که هدف نهایی‌اش امنیت و آسودگی بیشتر مسافران در خیابان‌های شهر است.
کد خبر: ۸۴۷۵۹۶
تشدید نظارت بر تاکسی‌ها و آژانس‌ها

به گزارش جام جم آنلاین ، رئیس سازمان تاکسیرانی با اعلام این که از سه سال پیش شهرداری تهران نسبت به ابطال پروانه‌های قدیمی و سنتی و صدور پروانه‌های جدید اقدام کرده است، گفت: با وجود این هنوز تعدادی از تاکسیران‌ها کارنامه هوشمند دریافت نکرده‌اند.

تلاش‌های سازمان تاکسیرانی برای قانون پذیرکردن این تاکسیرانان در نهایت دیروز به اینجا رسید که محدودیت‌هایی را برای راننده‌های فاقد پروانه در نظر بگیرند.

به گفته مظفر، در گام اول این محدودیت‌ها، از هفته آینده تاکسی‌هایی که فاقد پروانه هوشمند هستند حق تردد در محدوده طرح ترافیک را ندارند و اگر به این محدوده وارد شوند به صورت هوشمند و توسط دوربین‌های مکانیزه جریمه خواهند شد.

الزام قانونی برای این تصمیم وجود دارد

مهدی اسماعیل‌بیگی، معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت تاکسیرانی شهر تهران، مسئولی است که درباره دلایل این تصمیم به ما توضیح می‌دهد.

برای فعالیت تاکسی‌ها در سطح شهر دو قانون وجود دارد؛ یکی قانون تاکسیرانی و آیین‌نامه اجرایی مصوب هیات دولت و دوم قانون راهنمایی و رانندگی که مصوب مجلس است. بر اساس این دو قانون رعایت چند مورد لازم‌الاجراست: اول این که طبق قانون تاکسیرانی، راننده تاکسی‌ای که اعتبار پروانه‌اش تمام شده یا اعتبار ندارد یا پروانه‌اش توسط تاکسیرانی به خاطر تخلف ضبط شده، حق فعالیت و تردد ندارد و باید متوقف شود. از طرف دیگر در قانون راهنمایی و رانندگی تصریح شده که رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی، اعم از تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و موارد مشابه علاوه بر داشتن گواهینامه رانندگی ملزم به داشتن پروانه معتبر آن وسیله نقلیه هستند.

اسماعیل‌بیگی با اشاره به این موضوع به تغییر پروانه‌های قدیمی تاکسیرانی با پروانه‌های هوشمند درجهت تجمیع اطلاعات و سوابق راننده‌های تاکسی اشاره می‌کند و می‌گوید: پروانه‌های قدیمی به شکل دفترچه بود، در یک صفحه مشخصات تاکسی نوشته می‌شد، یک صفحه مشخصات راننده بود، اگر مرخصی می‌گرفتند در همین دفترچه مهر می‌خورد و ... از سه سال پیش این پروانه‌ها کلا فاقد اعتبار است و جمع شده و پروانه‌های هوشمند جایگزین آن شده است.

معاون نظارت سازمان تاکسیرانی ادامه می‌دهد: داخل این پروانه‌های هوشمند یک چیپ الکترونیکی وجود دارد که تمام اطلاعات تاکسیران و تاکسی در آن موجود است.

اطلاعات این کارت، با دستگاه‌های ویژه‌ای که ما تحویل بازرسان تاکسیرانی داده‌ایم قابل خواندن است. اعتبار این پروانه باید هرسال تمدید شود. برای خود راننده‌ها هم مزایایی دارد. به عنوان مثال می‌توانند از بسته‌های رفاهی شهرداری، استخرها، تالارها و ... با استفاده از همین کارت بهره ببرند.

اسماعیل‌بیگی با اشاره به اولتیماتوم رئیس سازمان تاکسیرانی مبنی بر ممنوعیت تردد تاکسیرانان فاقد پروانه می‌گوید: متاسفانه تجربه ثابت کرده باید خیلی وقت‌ها محدودیت و اجبار در نظر گرفته شود تا به نتیجه برسیم. برای مثال اسفند سال گذشته هم در هماهنگی‌ای که با پلیس راهنمایی و رانندگی داشتیم، از آنها خواستیم در عرض دو هفته در سطح شهر هر راننده تاکسی را که پروانه ندارد، جریمه کنند. البته طبق قانون هم باید این جریمه اعمال شود. نکته جالب اینجا بود که در همین زمان دو هفته‌ای 30درصد راننده‌ها برای تمدید پروانه اقدام کردند.

ساماندهی از تاکسی‌ها آغاز شده

نیازی نیست حتما یک کارشناس مسائل شهری باشید تا به اهمیت بحث ساماندهی وسایل حمل و نقل عمومی در سطح شهرها پی ببرید؛ حمل و نقل و جابه جایی یکی از جنبه‌های اصلی حیات شهری و یکی از معیارهای مهم یک شهر خوب و سالم به شمار می‌آید. بحثی که می‌تواند با نظارت بر شبکه تاکسیرانی شروع شود و در ادامه لایه‌های دیگر حمل و نقل درون‌شهری را هم پوشش دهد. این همان موضوعی است که در شورای شهر تهران هم به تناوب مورد توجه قرارگرفته است.

رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در این باره به جام‌جم می‌گوید: در مورد تاکسی‌های فاقد پروانه یک زمانی حدس زده می‌شد تعدادی از افرادی که تاکسی خریده‌اند، هدفشان این نبوده که مسافرکشی کنند بلکه هدفشان داشتن وسیله‌ای برای ورود به محدوده طرح ترافیک بوده، این گروه برای تمدید پروانه تاکسی‌هایشان باید تمام ضوابط مورد نیاز سازمان تاکسیرانی را که شامل حال وسایل حمل و نقل عمومی می‌شود، رعایت کنند که خیلی‌ها این شرایط را ندارند و در نتیجه برای گرفتن پروانه اقدام نمی‌کنند.

آژانس‌ها در نوبت

محسن سرخو در ادامه به تمهیدات جدید کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در امر ساماندهی وسایل حمل و نقل عمومی اشاره می‌کند و می‌گوید: بعد از تاکسیرانی یکی از بحث‌های کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر که در حال پیگیری است، بحث ساماندهی آژانس‌های مسافری در سطح شهر است. این آژانس‌ها قبلا ارتباط کمی با شورای شهر و شهرداری داشتند، اما مدتی است در جلسات متعددی با اعضای اتحادیه به موضوع ساماندهی آنها پرداخته‌ایم. درنهایت هدف این است خدماتی که به مردم در حوزه حمل و نقل درون شهری ارائه می‌شود، مطلوب باشد.

لزوم نظارت بر ممنوعیت فعالیت مسافربرهای شخصی

مدت‌هاست مسافربرهای شخصی هم یک پای ثابت حمل‌ونقل عمومی و درون‌شهری شده‌اند و بدون داشتن متولی، یا ثبت اطلاعاتشان در نهاد یا سازمانی خاص، در سطح شهر تردد می‌کنند. خودروهایی که به گفته سرخو، اصلا مجوزی برای مسافرکشی ندارند و صلاحیتشان هم توسط مراجع ذی‌صلاح تائید نشده است. از آنجا که امنیت شهروندان، اولین چیزی است که با فعالیت این مسافربرهای شخصی به خطر می‌افتد، به نظر می‌رسد خلا‌های قانونی برای برخورد با آنها باید رفع و دست نهادهای مختلف به خصوص پلیس راهور در برخورد با آنها باز گذاشته شود تا تردد شهروندان در سطح شهر با آسودگی خیال بیشتری صورت بگیرد.

مینا مولایی - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها