آلودگی رودخانه مرزی ارس و راه یافتن پساب‌های صنعتی کشور ارمنستان به مزارع و آب و خاک کشورمان از طریق این رود، در حالی این روزها مطرح است که مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست از توافق‌های صورت گرفته با کشور ارمنستان به منظور برطرف کردن کامل مشکل آلودگی ارس تا پایان سال 2016 خبر می‌دهند.
کد خبر: ۸۴۷۵۹۱
پاکسازی رود ارس تا یک سال دیگر

به گزارش جام جم آنلاین ، بحث آلودگی ارس به‌دلیل ورود پساب‌های صنعتی و معدنی ارمنستان به درون این رود، چند سالی است که توسط مردم و کارشناسان رسانه‌ای شده است.

به طوری‌ که خانم ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در سفر خود به تبریز در آبان سال گذشته از آلودگی آب ارس انتقاد کرده و مسئولیت آن را متوجه ارمنستان دانست و خواستار جدیت دولت آن کشور برای رفع این آلودگی شد.

محمد حسن‌نژاد، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس نیز روز گذشته با اشاره به ورود پساب‌های صنعتی معادن مس ارمنستان به رودخانه ارس و آلوده شدن این رودخانه، به مهر گفت: پساب‌های صنعتی کشور ارمنستان چند سالی است به رودخانه ارس که سهم قابل‌توجهی در تامین آب مورد نیاز کشاورزی و خانگی مردم شمال غرب کشورمان دارد، وارد می‌شود.

وی با بیان این‌که رودخانه ارس شریان حیاتی شهرستان جلفاست، افزود: ورود پساب‌های میکروبی و صنعتی از کشور ارمنستان جان ارس را می‌گیرد و این آلودگی بدون شک می‌تواند اکوسیستم منطقه را تغییر دهد و آثار زیانباری برای اراضی کشاورزی منطقه برجا گذارد.

برنامه عملیاتی برای کنترل آلودگی ارس

مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نیز در گفت‌وگو با ایرنا با تائید وجود جریان قوی آلودگی در بستر ارس اظهار کرد: توافقاتی با طرف ارمنی برای متوقف کردن ورود آلاینده‌های صنعتی ارمنستان به درون این رودخانه پرآب مرزی تا پایان سال 2016 صورت گرفته است.

وی با اشاره به سفر هیات ایرانی به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در 22 مهرماه به ارمنستان افزود: در این سفر جلسه‌ای در کاخ نخست‌وزیری ارمنستان بین هیات ایرانی و ارمنستان برگزار شد که در آن معاون اول رئیس‌جمهور کنترل آلودگی رودخانه ارس را برای کشور ایران بسیار مهم دانست.

هویک آبراهامیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این جلسه وزرای انرژی و محیط‌زیست ارمنستان را مامور کرد در مدت یک ماه آینده از مکان آلودگی بازدید و برنامه عملیاتی کنترل آلودگی رود ارس را تدوین و اجرایی کنند.

محمدجواد سروش یادآور شد: نخست‌وزیر ارمنستان در این نشست متعهد شد تا پایان سال 2016 مشکل آلودگی ارس به‌طور کامل برطرف شود و در هیچ‌کدام از بخش‌های آب، رسوب و آلودگی بیولوژیک نداشته باشیم.

وی از نهایی کردن پیش‌نویس همکاری مشترک بین ایران و ارمنستان درخصوص کنترل آلودگی رودخانه ارس ‌خبر داد و گفت: در این پیش‌نویس همه خواسته‌های طرف ایرانی لحاظ و مقرر شد پس از تائید وزارت امور‌‌ خارجه دو کشور به امضای وزیر نیروی ایران و وزیر انرژی ارمنستان برسد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست از برگزاری جلسه تخصصی بحث و تبادل‌نظر با قائم‌مقام وزیر محیط‌زیست ارمنستان خبر داد و تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد روش کار برای مانیتورینگ و پایش آلودگی در سه بخش آب سطحی، رسوبات و موجودات کف‌زی براساس استانداردهای مورد قبول دو طرف انجام شود که در این صورت در آینده نزدیک شاهد پاک شدن رودخانه ارس از هرگونه آلودگی خواهیم بود.

البته این مقام مسئول در حالی از برطرف شدن کامل آلودگی ارس تا پایان سال 2016 خبر می‌دهد که غلامرضا هاشمی، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی روز گذشته و در گفت‌وگو با مهر، یادآور شد که طبق توافق‌نامه‌های امضا شده با طرف ارمنی، تا سه سال آینده رودخانه ارس از آلودگی‌ها پاکسازی می‌شود.

پرداخت‌ خسارت

محمدعلی اسفنانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس و عضو فراکسیون حقوقی مجلس نیز درخصوص این‌که بحث ورود آلاینده‌های صنعتی ارمنستان به ارس چگونه و از چه طریقی می‌تواند پیگیری شود، به جام‌جم گفت: این ماجرا هم از طریق دولت و هم از طریق قوه قضاییه قابل پیگیری است. مجلس نیز می‌تواند از طریق اعلام بیانیه یا کمیسیون اصل 90 آن را پیگیری کند.

به عقیده وی، دولت از آن‌رو موظف به پیگیری این ماجراست که مسائل زیست‌محیطی زیرمجموعه این قوه است و از همین‌رو دولت می‌تواند حتی به مراجع بین‌المللی هم در این زمینه شکایت کند، زیرا اکنون مسائل زیست‌محیطی به‌راحتی در دنیا بررسی می‌شود.

اسفنانی یادآور شد: رویکرد دیگری که می‌توان به این موضوع پرداخت جرم بودن آن است و اگر وزارت بهداشت و درمان اعلام کند که این آلاینده‌ها آسیب‌رسان هستند، دادگاه‌های محلی می‌توانند از ارمنستان شکایت کرده و قوه قضاییه نیز آن را پیگیری کند. ضمن این‌که دادستان کشور نیز می‌تواند این ماجرا را پیگیری کرده و به آن دلیل که کشوری خارجی عملکردی دارد که پیامد منفی آن به داخل کشور ما می‌رسد، می‌تواند از این کشور به ‌مجامع بین‌المللی شکایت کند. عضو فراکسیون حقوقی مجلس گفت: بی‌شک اولین اقدام ارمنستانی‌ها باید بازگرداندن شرایط به حالت عادی باشد، اما تا آن زمان در صورتی که وجود آلودگی تائید شده باشد، آن کشور موظف است خسارت پیامدهای این آلودگی را به ما پرداخت کند و مسئولان کشور باید پیگیر این امر هم باشند.

فاطمه مرادزاده - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها