آمریکا آزمایش موشک عماد را نقض قطعنامه ١٩٢٩شورای امنیت دانست و از ایران انتقاد کرد. همین موضع را فرانسه با دنباله‌روی از آمریکا تکرار کرد.
کد خبر: ۸۴۶۸۰۵
«عماد»، داد کدخدا را درآورد

در جریان بحران کریمه جان کری، وزیر خارجه آمریکا روس‌ها را متهم کرد که مقامات روسی در قرن نوزدهم بسر می‌برند و سیاست‌های قرن نوزدهمی را دنبال می‌کنند در حالی که معادلات جهانی عوض شده است.

اینک باید به مقامات آمریکا و فرانسه که در حال موعظه و خط و نشان کشیدن برای ایران هستند، یادآوری کرد شما بیشتر از بقیه در گذشته به سر می‌برید و همچنان براساس معادلات قرن نوزدهم می‌اندیشید و رفتار می‌کنید در حالی که دنیا در هزاره سوم و در فضای دیگری به سر می‌برد.

با این مقدمه درباره واکنش آمریکا و فرانسه نسبت به آزمایش موشکی ایران، یادآوری چند نکته دارای اهمیت است:

نخست این‌که، واکنش این دو کشور به آزمایش موشکی ایران که جنبه دفاعی داشته، مصداق آشکار دخالت در سیاست‌های دفاعی ایران به شمار رفته بی‌احترامی به اصل برابری حاکمیت دولت‌ها بر اساس منشور ملل متحد محسوب می‌شود.

دوم این که، باید به آمریکا و فرانسه که این قدر سنگ صیانت از قطعنامه‌های شورای امنیت را به سینه می‌زنند، یادآوری کرد چرا نسبت به نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت توسط رژیم صهیونیستی و عربستان سکوت اختیار کرده به آنها در خصوص قتل‌عام هدفمند مردم مظلوم فلسطین و یمن واکنش نشان نمی‌دهند.

سوم این‌که، پاریس و واشنگتن با رجوع به حافظه تاریخی خود باید به‌یاد آورند که جمهوری اسلامی ایران در مقطع تصویب قطعنامه ١٩٢٩ شورای امنیت سازمان ملل متحد در خرداد ١٣٨٩ آن را نامشروع دانسته و رد کرد.

ضمن این‌که به موجب برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت و عوض شدن فضا ارجاع مجدد به قطعنامه ١٩٢٩ بیانگر جرزنی سیاسی و زنده نگاه داشتن سیاست دبه کردن است، خصوصا این که با بوق و کرنا اعلام شد با تصویب قطعنامه 2231 شش قطعنامه قبلی شورای امنیت بر ضد ایران لغو می‌شود.

و دست آخر این‌که به آمریکا و فرانسه که ادعای کدخدایی بر دنیا را دارند و آزمایش عماد داد آنها را درآورد بایستی توجه داد برای اعتراض به سیاست‌های آمریکا و فرانسه به خاطر دخالت‌های بدون مجوز شورای امنیت‌شان در سوریه و برخی کشورهای شمال آفریقا و ترویج تروریسم، کشتار غیرنظامیان در افغانستان، پاکستان و یمن با هواپیماهای بدون سرنشین و سابقه تولید، آزمایش و انباشت سلاح‌های مرگبار هسته‌ای به‌ویژه آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در اقیانوس اطلس که فریاد نهادهای مدافع محیط‌ زیست و صلح‌دوستان را بلند کرد، اما پاریس خود را به نشنیدن زد به کدام قطعنامه یا قطعنامه‌ها باید استناد کرد، آیا آمریکا و فرانسه اصلا برای سازمان ملل متحد مرجعیت و جایگاهی قائل هستند؟

دکتر مراد عنادی - مدیرمسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دانشجوی ایرانی
Netherlands
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
۰
۰
دمت گرم دكتر , امیدواریم روزی شما را در پست وزارت امور خارجه ببینیم , آقای ... كه فقط خنده تحویل مردم میدهند و ... هم كه فقط دم از اعتدال و تدبیر میزند , صنعت هسته ای كشور را نابود كردند حالا بر چسب محرمانه زدند

نیازمندی ها