جام جم آنلاین: یک تحلیلگر برجسته جهان عرب در واکنش به اخبار مربوط به مذاکره کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برای خرید سامانه‌های موشکی «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی، نوشت چنین اقدامی به مثابه خودکشی سیاسی و اخلاقی برای این کشورها است.
کد خبر: ۸۴۶۵۱۶
«گنبد آهنین» و خودکشی سیاسی سران عرب

به گزارش تسنیم، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم» در سرمقاله این روزنامه نوشت: در صورتی‌که اخباری که برخی روزنامه‌های اسرائیلی، شبکه‎های تلویزیونی آمریکا و انگلیس مانند «فاکس نیوز» و «اسکای‌نیوز» منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با میانجیگری برخی شرکت‌های آمریکایی از جمله شرکت «رایتن» در حال مذاکره برای خرید سیستم «گنبد آهنین» ضد موشکی اسرائیل هستند، صحت داشته باشد این مسئله تمام خطوط قرمز اخلاقی و دینی را یک‌جا نقض می‌کند و امنیت داخلی و خارجی آنها را تهدید خواهد کرد.

کشورهای حوزه حلیج‌فارس در حال حاضر به دلیل ترس از موشک‌های ایرانی دچار نوعی «هیستری» شده‌اند. ولی نه اینکه از اسرائیل تسلیحات بخرند؛ برای اینکه این «گنبد» اولا در مقابله با موشک‌های حزب‌الله در جریان جنگ تموز سال 2006 شکست مفتضاحانه‌ای خورد و دوم اینکه در مقابله با موشک‌های ساده و ابتدائی جنبش حماس در جریان جنگ غزه در سال 2014 شکست خورد به‌گونه‌ای که این موشک‌ها تا فرودگاه تل‌آویو رسیدند و باعث شدند بیش از 3 میلیون اسرائیلی طی 51 روز جنگ به پناهگاه‌ها هجوم ببرند.

آنچه ما می‌خواهیم بگوییم این است که اگر ده‌ها میلیارد دلار برای خرید سیستم دفاعی اسرائیل که از کارآیی بالایی برخوردار نیست، هزینه شود، «این گناه» دو برابر خواهد شد. چرا که اسرائیل رژیمی است که اراضی عربی را اشغال می‌کند و نیروها و شهرک‌نشینان آن به مسجدالاقصی تعرض می‌کنند و همچنین ده‌ها حکم اعدام میدانی علیه مدافعان بی‌گناه (از مسجدالاقصی) اجرا می‌کند. همزمان قیمت نفت و درآمدهای آن به کمتر از نصف کاهش یافته است و برخی از این کشورها نیز سیاست‌های ریاضت اقتصادی اتخاذ کرده‌اند.

شیوخ اماراتی، آمریکا را تهدید هسته ای کردند!

اد رویس نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا و رئیس کمیته روابط خارجی در مجلس نمایندگان این کشور گفته که یوسف العتیبه سفیر شیخ‌نشین امارات متحده عربی در واشنگتن طی یک تماس تلفنی به وی اطلاع داده است که این کشور دیگر به توافق هسته‌ای خود با آمریکا متعهد نخواهد ماند.

تابناک به نقل از آسوشیتدپرس خبرداد، یکی از مقامات رسمی امارات به اد رویس عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که این شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس نیز احتمالا به دنبال کسب حق غنی‌سازی اورانیوم خواهد رفت زیرا توافق هسته‌ای با ایران، چنین حقی را به ایران داده است.

اد رویس نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا و رئیس کمیته روابط خارجی در مجلس نمایندگان این کشور در جلسه استماع این کمیته گفته است که یوسف العتیبه سفیر شیخ‌نشین امارات متحده عربی در واشنگتن طی یک تماس تلفنی به وی اطلاع داده است که این کشور دیگر به توافق هسته‌ای خود با آمریکا متعهد نخواهد ماند.

سفارت شیخ‌نشین امارات در واشنگتن در پاسخ به طرح این موضوع از سوی اد رویس، در پاسخی یک جمله‌ای گفته است: «دولت دیدگاه خود درباره توافق ۱۲۳ و یا تعهدات خود را به طور رسمی تغییر نداده است».

با این وجود رویس مدعی شده است که العتیبه در تماس تلفنی با وی مدعی شده که امارات دیگر احساس نمی‌کند که به تعهدات آن توافق پایبند بماند. رویس مدعی شده است که اگر چه العتیبه صریحا از کنار رفتن از آن توافق سخن نگفته ولی «من احساس کردم که نظر آنها این است که چنین حقی دارند و مشغول بررسی آن هستند».

جنگ تبلیغاتی روس‌ها به موازات حملات هوایی

رسانه‌های روس با انتشار انیمیشنی جذاب از حملات هوایی به داعش، به زبان ظنز، ائتلاف آمریکا علیه داعش را به سخره گرفتند و گفتند که عملیات مسکو در سوریه ائتلاف آمریکا را رسوا کرد.

به گزارش فارس، رسانه‌های روس بتازگی انیمیشنی طنز با موضوع عملیات هوایی روسیه در سوریه علیه تروریست‌ها منتشر کرده و در آن رسوایی آمریکا در مبارزه با داعش را به تصویر کشیده‌اند.

در این ویدئو با عنوان «روسیه داعش بمباران می‌کند»، آمده است که «اگر می‌خواهی به نتیجه خوب برسی، خودت عمل کن. پس برای همین روسیه اقدام به بمباران داعش می‌کند... پس اوباما چه خواهد کرد؟».

در این فیلم عناصر داعش به شکل گوسفندهای سیاهی به تصویر کشیده شده‌اند که در حال فرار از جنگنده‌های روس هستند و پس از آنکه کشته می‌شوند و در دریا می‌افتند، باراک اوباما در قایقی بتنهایی بر سر اجساد آنان می‌گرید.

در پایان این ویدئو نیز «اوباما به تصویر کشیده شده که فریاد می‌زند: حالا چه کنیم؟ راز ما را فهمیدند. پوتین جنگ علیه داعش را آغاز کرد».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها