با فرا رسیدن ماه محرم بیرق‌های عزا دار جای‌جای کشور برافراشته و مردم سراسر کشور با برنامه‌های ویژه خود را برای برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان آماده کرده‌اند. به همین مناسبت تکیه‌ها بر پا شده و بیرق‌ها و علم‌های سبز و سیاه عزا پس از یک سال دوباره در کنار کوچه و خیابان‌ها آرام گرفت. در این میان هیات‌های عزاداری نیز با در نظر گرفتن برنامه‌های سخنرانی و نوحه سرایی که اغلب بر اساس آیین‌های بومی و محلی است می‌کوشند تا ضمن پاسداشت ایام سوگواری محرم، آمادگی خود را برای آزاده زیستی و ادامه راه سالار شهیدان اعلام کنند.
کد خبر: ۸۴۶۳۸۶
عطر محرم در سراسر کشور پیچید

به گزارش جام جم آنلاین ، در مشهد مقدس، نوای حزن‌انگیز ماه محرم با اهتزاز پرچم سیاه بر گنبد حرم مطهر رضوی و همچنین تعویض پوشش ضریح و سیاهپوش شدن سراسر صحن‌ها و ایوان‌های حرم نواخته شد.

تعویض پرچم و پوشش ضریح که طی آیینی خاص و رسمی و طبق سنت هر ساله صبح روز گذشته یعنی در آخرین روز ماه ذی الحجه برگزار شد، شهر مشهد را در ماتم و اندوه فرو برد.

مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی درخصوص اجرای این آیین گفت: پرچم سیاه به نشانه آغاز ماه محرم و عزاداری تا سوم ربیع‌الاول (سه روز پس از شهادت امام رضا (ع) ) به مدت 63 روز، بر گنبد بارگاه منور رضوی برافراشته خواهد بود.

هاشم‌آبادی با بیان این که مراسم تعویض پرچم گنبد حرم مطهر امام رضا(ع) 13 بار در سال انجام می‌شود، به دیگر آیین‌های آغاز ماه محرم در حرم مطهر اشاره کرد و افزود: ظهر دیروز نیز با حضور تمامی سرپرستان و مسئولان هیات‌های مذهبی در صحن انقلاب حرم مطهر، یکی از پیشکسوتان هر هیات به نمایندگی از بقیه، لباس عزا پوشیده و با رخصت طلبیدن از حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) از پشت پنجره فولاد، رسما عزاداری خود را آغاز کردند.

شهر قم نیز از روز گذشته و با نصب پرچم سیاه بر فراز گنبد حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) رسما به پیشواز محرم رفته است.

حجت‌الاسلام روح‌الله فاطمی‌نسب، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل آستانه مقدسه قم تعویض پرچم گنبد نورانی حرم حضرت معصومه را آغاز برنامه‌های حرم مطهر در ماه عزاداری سیدالشهدا عنوان کرده و می‌گوید: در دهه نخست محرم، آیین‌ها و برنامه‌های متعددی از جمله سخنرانی، مداحی، مرثیه سرایی، برگزاری همایش سراسری شیرخوارگان و آیین عزاداری ویژه نوجوانان در حرم مطهر برگزار خواهد شد.

آیین تعویض پرچم به عنوان نشان فرارسیدن ماه محرم در شهرهای اصفهان (بارگاه مطهر حضرت زینب بنت موسی‌بن‌جعفر و گنبد فیروزه‌ای حرم هلال بن علی‌(ع) در آران و بیدگل) و شیراز (بارگاه حضرت شاهچراغ) و همچنین دیگر امامزاده‌های سراسر کشور با شکوه و احترامی خاص برگزار شد.

اهتزاز پرچم سیاه عزا بر گنبد حسینیه اعظم زنجان

در استان زنجان و حسینیه اعظم شهر زنجان نیز که به برگزاری عزاداری‌های باشکوه در محرم‌الحرام شهرت دارد، از شامگاه سه‌شنبه عزای عمومی اعلام شد و همزمان پرچم سیاه عزای امام حسین (ع) بر گنبد این مسجد به اهتزاز درآمد.

مردم شهر زنجان از ماه‌ها قبل برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر آیین‌های عزاداری دهه اول محرم تدارک دیده و برنامه‌ریزی کرده بودند که غبارروبی مسجد حسینیه اعظم زنجان در جمعه هفته گذشته از جمله این برنامه هاست. حسینیه اعظم زنجان یکی از مساجد قدیمی این شهر محسوب می‌شود که علاوه بر برگزاری عزاداری در 13 شب نخست محرم، روز هشتم محرم مصادف با عصر تاسوعای حسینی، دسته عظیم عزاداری در این محل تشکیل می‌شود.

مراسم سیاهپوشان ساری

استان مازندران نیز با برگزاری مراسم سیاهپوشان هیات‌های مذهبی نظیر مراسم پیرغلامان حال و هوای دیگری گرفته است.

در این مراسم پس از آیین پوشاندن لباس‌ سیاه از سوی پیرغلامان بر تن جوانان شهرستان ساری، مداحان جوان و پیرغلامان با مرثیه‌خوانی برای سالار شهیدان به استقبال ماه محرم رفتند.

برگزاری همایش گردشگری مذهبی در کاشان

شهرستان مذهبی و تاریخی کاشان نیز با برگزاری نخستین همایش ملی فرهنگ و گردشگری مذهبی با محوریت اردهال کاشان به استقبال ماه محرم رفت.

محسن جاوری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با اشاره به برگزاری این همایش طی روزهای گذشته و امروز (آخرین روز ماه ذی‌الحجه و اولین روز محرم) گفت: این همایش با حضور تورگردانان و راهنمایان گردشگری استان‌های کشور با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این که منطقه مشهد اردهال کاشان به عنوان قطب فرهنگی ـ مذهبی منطقه، به دلیل وجود آستان مقدس علی‌بن‌باقر(ع) در این منطقه باید به صورت ویژه دیده شود، افزود: این همایش با هدف تبیین مراسم سنتی ـ مذهبی قالیشویان و معرفی حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) و همچنین معرفی جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی بخش نیاسر و جایگاه آن در گردشگری مذهبی کشور برگزار می‌شود.

به گفته وی، نقاره‌کوبی، چاووش‌خوانی، پخش فیلم مستند مراسم سنتی ـ مذهبی قالیشویان، نخل‌گردانی، سقاخوانی و رونمایی از لوح ثبت آیین تشرف به مسلک سقایی و معرفی آیین‌های مذهبی منطقه از دیگر برنامه‌های همایش ملی فرهنگ و گردشگری مذهبی با محوریت اردهال کاشان است.

اعزام مبلغان به سراسر کشور

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از اعزام 6000 مبلغ در ایام محرم به سراسر کشور خبر داد.

حجت‌الاسلام احمد شعبانی با بیان این که مبلغان در دو بخش مبلغان اعزامی که ساکن قم هستند و مبلغان بومی به انجام امور تبلیغی می‌پردازند، افزود: مبلغان در ایام محرم به اقامه نماز جماعت، وعظ و خطابه، روضه خوانی، برگزاری کلاس، همچنین مشاوره و سخنرانی در موضوعات مختلف در خیمه‌های معرفت می‌پردازند.

فاطمه مرادزاده - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها