متخصص رادیوتراپی آنکولوژی گفت: زنانی که چند حاملگی را تجربه کرده‌اند میزان ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها کم‌تر است.
کد خبر: ۸۴۶۰۰۳
تعدد حاملگی خطر سرطان پستان را می کاهد

به گزارش جام جم آنلاین ، مستانه صانعی اظهار کرد: هم‌اکنون شیوع این سرطان در کشورمان رو به افزایش است و یکی از دلایل آن افزایش سن اولین بارداری در زنان است؛ اما باید بدانید علت این سرطان به‌طور کامل شناخته‌شده نیست و عواملی که ذکر می‌شود تنها ضریب ابتلا را افزایش می‌دهد.

وی افزود: از علائم این سرطان می‌توان به توده‌های سرطانی پستانی یا غده‌های لنفاوی زیر بغل اشاره کرد. همچنین یکی از دلایل اینکه سرطان پستان در زمان حاملگی دیر تشخیص داده می‌شود این است که سینه‌ در دوران بارداری دچار توده‌های زیادی می‌شود و تشخیص توده‌های عادی از سرطانی کمی مشکل خواهد بود.

وی ادامه داد: طبق مطالعات انجام‌شده سرطان‌های پستان در زمان حاملگی بسیار پیشرفته‌تر هستند و از طرفی هم به دلیل اینکه به‌کارگیری شیوه‌های درمانی، از جراحی گرفته تا شیمی‌درمانی و رادیوتراپی محدودیت وجود دارد کار پزشک و مراحل درمان بسیار سخت‌تر می‌شود.

وی در گفت‌وگو با فارس افزود: سرطان سینه ربطی به تأهل بیمار ندارد؛ گرچه این نظر وجود دارد زنانی که چند حاملگی را تجربه کرده‌اند میزان ابتلا آن‌ها به این سرطان کم‌تر است اما ارتباط خاصی بین تاهل و ابتلا با عدم ابتلا یافت نشده است. به همین دلیل است که سرطان سینه در بین دختران جوان و سنین متوسط نیز دیده می‌شود.

صانعی در پاسخ به این سؤال که آیا درد و سوزش سینه در زنان جوان جای نگرانی دارد یا خیر، گفت: این علامت نمی‌تواند نشانه‌ای از این بیماری باشد، چراکه تعدادی از خانم‌ها در سیکل عادت ماهیانه خود دردهای پستان را تجربه می‌کنند و به‌طور کل دردهای این ناحیه در خانم‌های زیر 50 سال جای بررسی ندارد.

متخصص رادیوتراپی آنکولوژی گفت: زنان باید با مشاهده علائمی همچون توده، زخم غیر عادی در این ناحیه و تغییر شکل بافت سینه حتماً به متخصص مراجعه کنند.

طبق آمار کارشناسان، سالانه 8 هزار و 500 نفر در کشور به سرطان سینه مبتلا می شوند که از عواملی همچون ازدواج نکردن، نداشتن بارداری و نیز شیرندادن به فرزند به عنوان مهمترین علل ابتلا به سرطان سینه نام برده می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها