بعضی کلمات، در اثر کثرت استعمال در یک معنای خاص، به تدریج و خیلی زیرپوستی، دارای یک بار معنایی سوار بر خود شده‌اند که عین چربی روغن می‌مانند که جزئی جدانشدنی از آن واژه به حساب می‌آیند. تا بگویید روغن، اولین مفهومی که به ذهن متبادر می‌شود، چربی است. همین‌طور است اصطلاح «برچسب» که معمولا بار منفی به همراه دارد.
کد خبر: ۸۴۵۹۸۱
در ستایش برچسب زدن

به گزارش جام جم آنلاین ، برچسب از زمانی که به معنای تهمت زدن به این و آن به کار رفته و مترادف بدگویی؛ دیگر آن معنای مثبتش از چشم همه افتاده. ازچشم‌افتادگی بددردی است؛ از درد چشم هم بدتر. لاکردار با عینک و عمل لیزری هم اصلاح‌پذیر نیست.

بحث اصلی: و اما آن چیزی که الان مورد بحث ماست، استفاده مثبت از برچسب در مسائل اقتصادی است. زدن برچسب قیمت روی اجناس، یکی از موارد استفاده بهینه و خوب از برچسب و گامی در جهت شفاف‌سازی اقتصادی و بالطبع و به تبع آن، اخلاقی است.

آنچه گفتیم، اسنادش هم موجود است. آمارهای جدید ارائه شده، همچین نشان می‌دهد که 65 درصد تخلفات واحدهای صنفی در دو ماه اخیر، مربوط به درج نکردن قیمت و نزدن برچسب روی کالاهاست. عنوان متخلف دادن به این اشخاص، یک برچسب نچسب در جهت خراب کردن آنها نیست. اینها در حقیقت با نزدن برچسب، به خودشان برچسب زده‌اند و هر آدم عاقلی می‌داند که خودکرده را تدبیر نیست، حتی در دولت تدبیر و امید!

دلایل برچسب نزدن: از منظر جامعه‌شناختی و روان‌شناسی اخلاقی و اقتصادی، شاید بشود احتمالات زیر را برای برچسب نزدن برخی واحدها و رسته‌های صنفی، به آنها چسباند:

1ـ گریز از شفافیت: بعضی‌ها خیلی از شفاف بودن خوششان نمی‌آید. حتی از شیشه هم خوششان نمی‌آید، چون آن طرفش معلوم است و به آن برچسب «آنورش پیدا» می‌زنند.

2ـ باز بودن دست: این که دست آدم بسته باشد، خیلی دلگیر است. خلق آدمیزاد تنگی می‌کند. درج قیمت ثابت و زدن برچسب لاکردار هم یک همچین وضعیتی را پیش می‌آورد که عده‌ای آن را نمی‌پسندند. بیشتر برای دیگران می‌پسندند آنچه را برای خود نمی‌پسندند. این افراد عموما یک ماژیک در دست دارند و هر روز یک قیمتی را روی کالا درج می‌کنند که اصل تنوع و دوری از یکنواختی کسل‌کننده قیمت‌ها را رعایت کنند.

3ـ باز بودن باب گفت‌وگو: اگر برچسب قیمت روی کالا باشد، مشتری دیگری هیچ سوالی درخصوص نرخ اجناس مطرح نمی‌کند و این خب باب گفت‌وگو را می‌بندد و حداقل تنگ می‌کند. از سوی دیگر، امکان چانه‌زنی را هم به صفر می‌رساند. در صورتی که گرم شدن چانه، خیلی در فروش کالا موثر است. تئوری فشار از پایین، چانه‌زنی در بالا را دست‌کم نگیرید. فشار از پایین را که اهل خانه خود انجام می‌دهند که باعث می‌شود سرپرست خانواده، برای خرید اقدام کند. فقط می‌ماند چانه‌زنی که صاحبان واحدهای صنفی، زحمت آن را تقبل کردند. برچسب‌زنی، این فرصت طلایی را از آنها می‌گیرد.

برچسب فوری: هرکس این عرایض معقول ما را قبول ندارد، قدر مسلم یک ریگی چیزی در کفش خود دارد. بگرد ای چرخ پیدا کن!

رضا رفیع - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها