جام جم آنلاین: برخی منابع رسانه‌ای از تغییر عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در پی شکست هایش در پرونده‌های خارجی خبر دادند.
کد خبر: ۸۴۵۵۹۲
زمزمه برکناری وزیر خارجه سعودی

به گزارش تسنیم، به طور قطع وزیر امور خارجه جدیدی، جای عادل الجبیر وزیر امور خارجه کنونی را خواهد گرفت.

منابع سعودی به سایت اخبار الحصری گفتند: تصمیم تعیین وزیر خارجه جدیدی به جای عادل الجبیر با توجه به شکست های دیپلماتیک عربستان در رسیدگی به بحران‌های منطقه در طول ماههای گذشته، حالت سرخوردگی و یأس عادل الجبیر در محافل بین المللی و نبود راهبردی واضح در سیاست خارجی عربستان در برهه کنونی گرفته شده است.

عادل الجبر چند ماه پیش درپی مرگ سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان جانشین او شد.

درحالی که برخی در وزارت خارجه عربستان شکست در مدیریت پرونده های کنونی در منطقه را به این علت می دانند که جانشین ولیعهد همه کار سیاست خارجی عربستان است و عادل الجبیر یک منشی بیشتر نیست و از قدرت وزیر خارجه نظیر سعود الفیصل برخوردار نمی باشد، اما با این حال، نه تنها خود عادل الجبیر وزیر امور خارجه کنونی نیز نتوانسته است تا نظام جدید پادشاهی عربستان را درخصوص توان خود برای مدیریت پرونده های دیپلماتیک عربستان همگام با حوادث منطقه متقاعد کند بلکه وزارت خارجه عربستان نیز در بیشتر اوقات درفضایی خارج از حوادث کنونی منطقه بویژه درخصوص پرونده سوریه سیر می کرده است. اظهارات ضد و نقیض الجبیر و عقب نشینی کردن از اظهاراتش و ظهور با چهره ای لرزان باعث خشم خاندان سعودی شده است.

حال سوال این است که چه کسی به جای الجبیر بر کرسی وزارت خارجه عربستان تکیه خواهد زد؟

داعش کتابهای درسی را آتش زد

گروه تروریستی داعش کتاب های درسی را در شهر سرت لیبی به آتش کشید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شاهدان عینی در شهر سرت به سایت خبری "بوابه الوسط" لیبی گفتند که عناصر داعش روز دوشنبه تعداد زیادی از کتاب های مقاطع مختلف تحصیلی را آتش زدند.

شاهدان خاطرنشان کردند که عناصر داعش کتاب ها را از انبارهای آموزش و پرورش و مدارس شهر سرت خارج کرده و در یکی از نواحی این شهر به آتش کشیدند.

این کتاب ها درباره "تربیت ملی، زبان انگلیسی و حقوق" بود.

گروه تروریستی داعش از چند ماه پیش شهر سرت لیبی را به کنترل خود در آورده و ساکنان آن را مجبور کرده است تا از قوانین خاص این گروه پیروی کنند. آنها همچنین برای صاحبان فروشگاهها و کارگاه های خصوصی مالیات تعیین کرده و دادگاهها را لغو و تغییر شیوه های درسی را آغاز کرده اند.

توافق هسته‌ای و ادامه تنش‌ بین ایران و آمریکا

وال استریت ژورنال در گزارشی محکومیت خبرنگار آمریکایی و آزمایش موشکی جدید ایران را از دلایل اصلی افزایش تنش‌ها میان تهران و واشینگتن دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: نگرانی‌ آمریکا درباره چشم‌انداز امنیتی خاورمیانه و سیاستهای داخلی ایران، تنش‌ها میان دو کشور را، به رغم دستیابی به توافق هسته‌ای، تشدید کرده است. آزمایش موفقیت‌آمیز عماد (موشک بالستیک دوربرد جدید ایران ) و محکومیت جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشینگتن پست به جرم جاسوسی، از دلایل تشدید تنش‌ها در هفته‌های اخیر عنوان شده است.

به ادعای نگارنده این گزارش، عربستان و رژیم صهیونیستی، هم‌پیمانان آمریکا در خاورمیانه، بسیار نگران پوششی سیاسی‌ هستند که به دلیل توافق اخیر برای ایران ایجاد خواهد شد. آن‌ها ادعا می‌کنند این توافق، مجال بیشتری به ایران برای دخالت در امور کشورهای منطقه و حمایت از دولت سوریه خواهد داد.

در ادامه ادعا شده است یکی دیگر از این نگرانی‌ها، آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران پس از لغو تحریم‌ها و استفاده از آن‌ها در کمک به کشورهای هم‌پیمان ایران در خاورمیانه است. بنابر گزارش مذکور، آمریکا و اروپا نگرانند تقابل عربستان و ایران درباره مسئله یمن، منجر به بروز جنگ جدیدی در خاورمیانه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها