یک مقام اطلاعاتی آمریکا مدعی شد، شهادت سردار حسین همدانی - فرمانده ارشد سپاه پاسداران در سوریه - سبب وارد آمدن ضربه ای روانی به حامیان بشار اسد، رییس جمهور سوریه شده است.
کد خبر: ۸۴۴۲۹۳
ادعای سی ان ان در باره شهادت سردار همدانی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، اندیشکده واشینگتن مدعی شد: «شهادت این فرمانده سپاه پاسداران به دست داعش سبب برجسته شدن حضور ایران در درگیری‌های سوریه شد. شهادت این فرمانده سپاه، بشار اسد را در تنگنای شدیدی قرار داده است.»

"رئول مارک گرچت،" مامور سابق اطلاعاتی آمریکا در این خصوص مدعی شد :" ژنرال حسین همدانی مسئول عملیات ایران در داخل سوریه بود. او از ابتدا تا انتهای درگیری‌ها در سوریه حضور داشت. به همین دلیل، از دست دادن وی اهمیت قابل توجهی دارد.

سی ان ان در ادامه ادعا کرد: کشورهای آمریکا و ایران مدعی مبارزه با تروریست‌های داعش هستند؛ اما واقعیت این است که اهداف این دو کشور متفاوت است: هدف آمریکا از حمایت شورشیان، ساقط کردن دولت اسد است. در مقابل، اسد یکی از متحدان نزدیک تهران است و همین امر سبب مداخله ایران برای دفاع از حکومت دمشق شده است.

"گرچت" نیز در این خصوص مدعی شد: من مطمئن نیستم که هدف ایران مبارزه با داعش باشد. من معتقدم هدف نخست ایران در جنگ سوریه ممانعت از سقوط حکومت بشار اسد است.

جوانفکر:به دولت قبل اتهام وارد نیست

مشاور رسانه‌ای رییس دولت‌های نهم و دهم با تأکید بر این‌که «واردات در دولت قبل بر اساس قانون صورت گرفت» گفت: طبق قانون هر کسی می‌تواند هر چه دلش خواست را به کشور وارد کند، هیچ دولتی هم نمی‌تواند مانع این کار شود.

علی اکبر جوانفکر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد:من از رسانه‌ها انتقاد دارم؛ به نظر من فاسدترین بخش در کشور رسانه است؛ اگر رسانه فاسد نباشد، هیچ فسادی در کشور رخ نمی‌دهد؛ چراکه رسانه ناظر، آگاه و بیدار است؛ رسانه رصد می‌کند و اجازه فساد نمی‌دهد؛ در این شرایط اگر فسادی اتفاق بیفتد به این دلیل است رسانه وظیفه خود را انجام نمی‌دهد و به جریان‌ها و گروه‌ها وابسته‌اند و در حق ملت خیانت می‌کنند. اگر رسانه وظیفه خود را انجام دهد، بسیاری از مشکلات در کشور پیش نمی‌آید.

وی در باره اتهام فساد بابک زنجانی گفت: مگر بابک زنجانی محاکمه شده است؟ یک نفر را گرفتند، نزدیک 1.5 سال،‌ 2 سال است که در زندان است. به او اجازه حرفی هم نمی‌دهند، در این شرایط قضاوت می‌کنند که او مفسد است؛ باید او به صورت علنی محاکمه و از خود دفاع کند و معلوم شود که چه خبر است و چه کار کرده است؟ من از او دفاعی نمی‌کنم ولی شما حق ندارید او را متهم کنید در حالی که هیچ اتفاقی نیفتاده است.

جوانفکر در پاسخ به این پرسش که آیا به دولت قبل نیز اتهام وارد است گفت: وارد نیست! اجازه دهید بابک زنجانی را محاکمه کنند، پس از مشخص شدن نتیجه محاکمه به قضاوت بنشینید. بابک زنجانی در حال حاضر متهم است، محکوم نیست!

عربستان، آمریکا را از سایۀ روسیه بیرون می‌کشد؟

یک مجله آمریکایی نوشت؛ عربستان کلید حل مشکل آمریکا در زمینه حضور روسیه در سوریه را در اختیار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در یادداشتی که توسط "جیمس فارویل" و "جرج بیبی" دو تحلیلگر امور سیاسی، امنیتی و دفاعی آمریکا در مجله "نشنال اینترست" نوشته شده، آمده است: همکاری با ریاض برای ترسیم خطوط کلی تحقق "صلح" در سوریه، می تواند مسیر دیپلماتیک را از مسکو به واشنگتن تغییر دهد.

به نوشته این مجله، حملات هوایی روسیه اگر در زمینه اضمحلال معارضین سوری موفقیت آمیز باشد، بازیگران منطقه ای به مسکو به عنوان قدرتی دارای نفوذ در روند صلح خواهند نگریست که باعث فلج شدن تلاش آمریکا در منزوی ساختن روسیه به خاطر فعالیتهایش در اوکراین و دیگر مناطق خواهد شد؛ اما اگر عملیات روسیه در سوریه با شکست مواجه شده و بشار اسد سرنگون شود، "داعش" و دیگر سازمان های تندرو خلأ قدرت در سوریه را پر خواهند نمود.

به عقیده این دو تحلیلگر آمریکایی، خروج از این تنگنا با تسریع در تلاش به منظور حل سیاسی در سوریه، توقف مهاجرت پناهندگان و احیای مجدد نقش رهبری واشنگتن در منطقه امکان پذیر می باشد؛ اما کلید دستیابی به "صلح" در اختیار عربستان است.

نویسندگان این مقاله معتقدند که عربستان دو راه پیش رو دارد؛ یکی افزایش حمایت از نیروهای معارض سوری و دوم تلاش برای صلح. راه نخست یعنی افزایش حمایت از معارضین، احتمال رویارویی نظامی با روسیه را تقویت کرده و به نفع افراط گرایانی است که چه بسا خاندان حاکم در عربستان را نیز تهدید می کنند، اما گفت و گو درباره توافق با روسیه هم می تواند باعث تقویت نفوذ منطقه ای مسکو و پیامدهایی برای منافع عربستان شود که نمی توان آن را پیش بینی کرد.

به نوشته این مجله، دولت عربستان می تواند با یکی از دو گزینۀ افزایش یا قطع حمایت مالی از نیروهای معارض میانه رو سوری، آنان را به قبول سازش متقاعد سازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها